۰ نفر

مشاور ارشد فراکسیون حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی مجلس؛

مشکلات عجیب بر سر راه سرمایه‌ گذاری افغان‌ ها / انتقال سرمایه به کانادا و ترکیه به جای ایران

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۵
کد خبر: 578167
مشکلات عجیب بر سر راه سرمایه‌ گذاری افغان‌ ها / انتقال سرمایه به کانادا و ترکیه به جای ایران

فرزاد گرامی با اشاره به اینکه سرمایه مانند موجودی هوشمند، بهترین مسیر را برای خود پیدا می کند، گفت: دستگاه های ذیربط مانند وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و وزارت کشور باید با دغدغه مندی و دلسوزی، دراسرع وقت یک وحدت رویه و یکپارچگی در راهبردها و برنامه های خود جهت جذب سرمایه تجار کشورهای همسایه بویژه تجار کشور افغانستان ایجاد نمایند، تا بیش از این منجر به فرصت سوزی نشود.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ مشاور ارشد فراکسیون حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی مجلس ضمن تاکید بر ضرورت توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران، اظهار کرد: نباید بیش از این فرصت های مرتبط با جذب سرمایه تجار کشورهای همسایه و در نتیجه افزایش صادرات به این مناطق را از دست داد. دامنه وسیعی از تجار و بازرگانان کشورهای همسایه مایل به توسعه مناسبات ارتباطی و سرمایه گذاری بلندمدت در کشورمان هستند که به دلیل عدم توجه و بوروکراسی شدید، نهایتا ناچار به انتخاب کشورهای اروپایی و آمریکایی برای سرمایه گذاری می شوند.

وی عنوان کرد که اندازه بازار واردات کشورهای همسایه بیش از هزار میلیارد دلار است که ظرفیت بی نظیری برای حوزه صادرات ایران است. این در حالیست که براساس تازه ‌ترین برآوردها تنها ۲.۳ درصد از کل واردات این کشورها از مبدا ایران است.

فرزاد گرامی در ادامه مطرح کرد: از مهمترین راهبردهای افزایش میزان صادرات به کشورهای همسایه، سرمایه گذاری تجار این کشورها در ایران است. زمانی که این تجار بتوانند با کمترین میزان چالش در ایران نسبت به تاسیس شرکت های تولیدی (صنعتی،کشاورزی) یا بازرگانی اقدام کنند و جریان سرمایه ایجاد شود، هم موجب توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور خواهد شد و هم اینکه تراز صادراتی ایران افزایش خواهد یافت ولیکن متاسفانه دغدغه ها و چالش های موجود بر سر راه این تجار که از سوی کشور ایران است، منجر شده است که جریان سرمایه به سمت سایر کشورها حرکت کند.

مشاور ارشد فراکسیون حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی مجلس با بیان اینکه ایران بهشت سرمایه گذاران داخلی و خارجی است، تاکید کرد: به عنوان نمونه، تجار کشور افغانستان که در لیست پنج شریک تجاری اول ایران قرار دارد، با توجه به شرایط فعلی این کشور و به دلیل قرابت های فرهنگی، تاریخی و زبانی متمایل به انتقال سرمایه خود به کشور ایران، تاسیس شرکت تولیدی یا تجاری و حتی دریافت اقامت هستند ولیکن با چالش های وسیعی از سوی دستگاه های ذیربط در ایران مواجه هستند که این امر انتقال سرمایه را مختل کرده است. 

او با اشاره به ضرورت توجه به پتانسیل اقتصادی تجار کشورهای همسایه یادآور شد: در همین یک نمونه به قدری فرصت سوزی شده است که در چند ماه اخیر درصد قابل توجهی از سرمایه تجار افغان به کشورهای کانادا و ترکیه و امارات و غیره انتقال یافته است. از جمله چالش هایی که تجار افغانی با آن مواجه هستند می توان از موارد کوچک و پیش پا افتاده مانند وارد کردن خودرو شخصی خود و دریافت پلاک گذرموقت برشمرد تا تاسیس شرکت، مالکیت قانونی دارایی ها و گرفتن اقامت ایران.

گرامی در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه یک موجود هوشمند است و بهترین مسیر را برای خود پیدا می کند، لذا دستگاه های ذیربط مانند وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و وزارت کشور بایستی با دغدغه مندی و دلسوزی، دراسرع وقت یک وحدت رویه و یکپارچگی در راهبردها و برنامه های خود جهت جذب سرمایه تجار کشورهای همسایه بویژه تجار کشور افغانستان ایجاد کنند تا بیش از این منجر به فرصت سوزی نشود.