۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بازار نهاده های دامی همچنان گران و پر نوسان / پاسخ مسئولان؛ ۱۰میلیون تن از ابتدای سال عرضه کردیم

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۳
کد خبر: 578149
بازار نهاده های دامی همچنان گران و پر نوسان / پاسخ مسئولان؛ ۱۰میلیون تن از ابتدای سال عرضه کردیم

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مدعی هستند از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۰ میلیون تن نهاده های خوراک دامی توزیع شده است، اما به گفته دامداران بازار نهاده های خوراک دام همچنان پر نوسان است و آن ها با مشکل تامین و گرانی این کالاها مواجه هستند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛  مصرف متوسط سالانه نهاده‌های دامی در کشور حدود ۲۱ میلیون تن است که ۱۶میلیون تن آن از محل واردات تامین ‌می‌شود. از سال گذشته دامداران با مشکل تامین و توزیع نهاده‌های دامی به ویژه وارداتی مواجه شده اند که سبب افزایش هزینه تولید و صعود قیمت‌ محصولات پروتئینی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید، جواد ساداتی نژاد، در اولین روز حضور خود در این سمت گفت که تأمین نهاده‌های دامی، اولویت کاری ماست. وی عنوان کرد: چند وقت اخیر مخصوصاً به دلیل تغییر دولت، مشکلاتی در زمینه‌ها و بازارهای مختلف تشکیل شده که باید هر چه زودتر با افزایش نظارت این مشکلات برطرف شود و زمینه‌ای را فراهم آوریم تا آرامش به بازارهای مختلف بازگردد.

به رغم وعده های داده شده، هنوز بازار نهاده های دامی به ثبات نرسیده و به گفته دامداران با مشکلات در تامین و قیمت مواجه است. 

فرهاد اکبری، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین در اینباره، گفت: دامداران همچنان با کمبود و گرانی نهاده‌های خوراک دام و علوفه برای تغذیه کافی دام‌ها روبه رو هستند.

وی ادامه داد: ماه هاست که نهاده‌های خوراک دام به میزان کافی و با قیمت مصوب به‌ دست دامداران نمی‌رسد.

به گفته اکبری؛ دامداران بخش زیادی از  نهاده های دامی را از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت مصوب خریداری می کنند.

وی معتقد است؛ ادامه مشکلات دامداران در تامین نهادهای خوراک دام می تواند کاهش بیشتر تولید و جمعیت دامی کشور را رقم بزند. 

این سخنان در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی مدعی هستند تامین و توزیع نهاده های خوراک دام به میزان کافی انجام شده است. 

حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو‌ با اقتصاد آنلاین، با بیان اینکه در ۷ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن نهاده دامی توزیع شده است، افزود:  از این میزان حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن ذرت و مابقی جو، کنجاله و سویا بوده است.

وی میزان ارز تخصیص داده شده به نهاده های دامی را ببیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که اما دامداران به کمبود و گرانی نهاده های دامی معترض هستند، افزود: ۱۰ میلیون تن نهاده های خوراک دام از طریق سامانه بازارگاه توزیع شده و مستندات آن وجود دارد.

عباسی معروفان تصریح کرد: تمامی نهاده های وارداتی قیمت مصوب دارند و آن نهاده هایی که با قیمت بالا در بازار آزاد عرضه می شود عمدتا تولید داخل هستند.

به گفته وی؛ قیمت نهاده های داخلی را عرضه و تقاضا مشخص می کند و قیمت مصوبی برای آن ها وجود ندارد. 

عباسی معروفان یادآور شد؛ قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۹۰۰ تومان، جو  یک هزار و ۸۵۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان است.

بر اساس این گزارش؛ واقعیت موجود در بازار نشان می دهد مشکلات دامداران در تامین نهاده ها همچنان باقی است و حجم عرضه شده از سوی وزارت جهادکشاورزی نتوانسته بازار این کالاها را در تامین و قیمت متوازن کند.