۰ نفر

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور پاسخ داد؛

دورکاری بانوان شاغل پس از کرونا تداوم می‌ یابد؟

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴
کد خبر: 578087
دورکاری بانوان شاغل پس از کرونا تداوم می‌ یابد؟

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: از آنجا که زنان مسوولیت‌های متعددی بر عهده دارند در صدد برآمدیم تا دورکاری زنان پس از فروکش کردن کرونا نیز تداوم یابد زیرا به زنان ظلم می شود که وقتی فرزند آنها در خانه است مجبور باشند در بیرون خانه، کار کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، انسیه خزعلی جمعه شب در دیدار با زنان فعال و نمایندگان تشکل‌های مختلف حوزه زنان در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی  افزود:در این راستا با نامه اخیر سازمان امور استخدامی زمینه بهره مندی بانوان شاغل از آیین نامه مربوط به تداوم دورکاری آنها فراهم شده است.

وی ادامه داد: درصدد ارتقای جایگاه و قدرت اجرایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از طریق احیای ستاد ملی زنان و خانواده هستیم.

او اضافه کرد: ستاد ملی زنان و خانواده در هشت سال گذشته فقط سه نشست برگزار کرده که آن نشستها نیز در حد مطلوب نبوده است.

وی با تاکید بر این که دولت باید مردمی و ایران نیز قوی باشد ادامه داد: باید دست به دست هم بدهیم تا دولت ، مردمی بودن خود را ثابت کند، زمانی که دولت همه توانش را برای حمایت مردم بگذارد، قوی خواهد شد و با همبستگی و هم افزایی می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: در صورتی که ستاد ملی زنان و خانواده احیا شود مصوبات آن می تواند حرکت جدیدی در مسیر تحول آفرینی حوزه زنان و خانواده ایجاد کند چرا که وزیران مختلف عضو این ستاد هستند و حضور و مشارکت آنان می‌تواند ضمانت اجرایی برای مصوبات ستاد باشد.

خزعلی افزود: مصوبات ستاد ملی زنان و خانواده به طور قطع در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود تا نظریه ها در این بیانیه را به مرحله اجرا برساند.

وی با بیان این که تاکنون تحقیق و پژوهش های زیادی در حوزه زنان و خانواده در کشور انجام داده است ادامه داد: یکی از تاکیدات رییس‌جمهوری این است که به جای پرداختن به انجام پژوهش های موازی طرحهای کاربردی ارائه و اجرا شود تا از این طریق بتوان تغییر در وضعیت زنان ایجاد کرد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت:باید جایگاه اداره کل امور زنان و خانواده استانداری ها ارتقا یابد تا بتوان آنها را از بودجه مناسب و مشخص بهره مند کرد و در این راستا معاونت امور زنان و خانواده رییس‌ جمهوری همه پیشنهادات خود را در قالب هفت ماده تنظیم و به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

خزعلی به تدوین طرح جامع پیرامون مسائل زنان و خانواده در معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری اشاره و بیان کرد: در این طرح جامع کل مسائل و مشکلات زنان در ۲ بخش خلاصه شده که بخش اول شامل توانمند کردن زنان در حوزه کارآفرینی، اشتغال، مهارت زندگی و کسب و کار است و بخش دوم طرح نیز به تبیین توانمندی های مختلف اجتماعی و اقتصادی زنان پرداخته تا این مهم از طریق خود جامعه زنان در استان‌ها اجرایی شود چرا که دولت نمی تواند کارهای بزرگ را با دستور و ابلاغیه و احکام انجام دهد و فقط این مهم با مشارکت و همراهی همه جامعه میسر می شود.

وی پشتیبانی از زنان برای توانمند سازی آنان را رویکرد مهم معاونت امور بانوان و خانواده دانست و افزود: بیش از ۵۰ درصد اشتغال روستایی در اغلب استان ها از جمله خراسان رضوی توسط زنان ایجاد شده است و تلاش این معاونت نیز اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار به منظور عزتمندانه زندگی کردن آنان است تا بتوان از طریق آن خود و خانواده شان را توانمند کنند.

وی آسیب‌های اجتماعی را محور دیگر طرح جامع حوزه زنان و خانواده دانست و گفت: یکی از دلایل یروز طلاق را می‌توان عدم ارائه آموزش‌های لازم قبل از ازدواج و همچنین عدم حمایت‌های کافی بعد از ازدواج دانست که این موضوعات میزان تاب‌آوری خانواده را کاهش می دهد.

خزعلی ادامه داد: پایه همه مشکلات در کشور فرهنگ است، حل همه مسائل و آسیب‌های اجتماعی به فرهنگ باز می گردد و در این راستا باید همه قوانین پیوست خانواده داشته باشند و دوباره بازنگری شود که آیا موجب تحکیم خانواده می‌شود یا تزلزل آن را در پی دارد.

وی جدا شدن حوزه کودک از معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری را یک مشکل مهم دانست و گفت: هرچند ادعاهایی در این باره مطرح شده است اما چون کودک، بخشی از خانواده است باید مدیریت و مشکلات این بخش نیز زیر پوشش معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری قرار گیرد.

معاون رییس جمهوری احیای هنرهای منسوخ و ایجاد کسب و کارهای نو برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا را یکی از مسائل مهم در کشور دانست و گفت: در این زمینه از هر نوع کمک در زمینه تسهیل صدور مجوزها و اعطای تسهیلات برای رونق کسب و کار به ویژه در روستاها فروگذار نمی‌کنیم.

خزعلی همچنین خراسان رضوی را به لحاظ هم مرزی با افغانستان و مهاجرتهای متعدد به این منطقه یکی از مناطق در معرض آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: تنها راه حل معضل آسیبهای اجتماعی کمک به خانواده و توانمندسازی آن است نمی‌توان همیشه با صدقه یا ارائه بسته معیشتی به خانواده های آسیب پذیر کمک کرد، باید دست آنها را گرفت و برای خوداشتغالی و توانمند سازی آنها تلاش کرد.

وی ترویج فرهنگ کار را برای توانمندسازی خانواده‌ها آسیب زده ضروری دانست و گفت: در این زمینه نیروهای جهادی می توانند به عنوان تسهیلگر وارد عمل شوند و هم آموزش لازم را فرا بگیرند و هم آموزش لازم را به خانواده‌ها ارائه دهند تا زمینه خود اشتغالی و توانمندسازی آنها فراهم شود.

او مداومت در ارائه مشاوره قبل ازدواج در جلوگیری از طلاق و بروز برخی آسیب‌های اجتماعی دیگر را ضروری دانست و از جامعه زنان خواست در این مورد هم افزایی و همکاری لازم را داشته باشند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به مطرح شدن بیمه زنان خانه دار در کشور گفت: این بیمه بخشی از زنان را تحت پوشش قرار می‌دهد و تلاش می‌کنیم زنان سرپرست خانوار هم از این بیمه بهره‌مند شوند.

عضو شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: شبکه سازی زنان در کشور ضروری است تا بتوان از این طریق مسائل مختلف از جمله بحثهای خانواده و آسیبهای اجتماعی، مشکلات معیشتی را جل کرد لذا باید فرآیندسازی را در اولویت قرار داد.

فاطمه سلیمی افزود: با ایجاد شبکه در حوزه مشکلات و مسائل زنان می توان آن را پیگیری و راه حلهای مناسب برای آن ارایه داد و ساختار بودجه ای این شبکه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مشهد یک شهر بین المللی است که ۳۰ تا ۴۰ میلیون زائر در سال به این شهر وارد می شوند که باید اعتبارات برای پذیرایی از این زائران توسط دولت در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: آسیبهای اجتماعی در شهر مشهد به دلیل هویت مذهبی و فرهنگی آن نیازمند توجه متفاوتی نسبت به سایر شهرهاست، از سوی دیگر باید پیوست رسانه ای و بین المللی کارها و فعالیت زنان نیز مورد نظر قرار گیرد. 

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری زنان در این استان گفت: با توجه به مسوولیت این دفتر در حوزه خانواده، جامعه مخاطب آن ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است اما هیچ بودجه ای برای پاسخگویی به این جمعیت ندارد. 

سیده طاهره طهماسبی افزود: اعتبارات و بودجه اداره کل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی به هیچ وجه متناسب با مسائل و دغدغه های این حوزه  نیست.