۰ نفر

واکنش به گزارش «ارزش میلیونی روغن سوخته خودروی شما»

۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 577824
واکنش به گزارش «ارزش میلیونی روغن سوخته خودروی شما»

در پی انتشار گزارشی با عنوان «ارزش میلیونی روغن سوخته خودروی شما» در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۰ در اقتصاد آنلاین، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:

 طبق قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی این قانون تولیدکننده پسماند صاحب آن محسوب می‌شود پس واحدهای تولید روغن و تصفیه مجدد‌ها صاحب این تولیدات هستند و باید مکانیزم جمع آوری آن را ایجاد کنند.

حسب کتاب قوانین مقررات صادرات و واردات، وزارت صمت متولی تدوین بخشنامه صادرات و واردات کالاست و کلیه مکانیزم‌ها بر عهده وزارت متبوع است.

بنابراین وقتی وزارت خانه ای، متولی صدور مجوز فعالیت است می‌بایست مکانیزم شفافی جهت تامین خوراک و حتی بازارهای هدف آن طراحی کند تا در تولید و عرضه با تخلفاتی از جمله قاچاق مواجه نباشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان روغن صادراتی حاصل از تصفیه روغن کارکرده با میزان روغن کارکرده موجود در کشور تناسب نداشته که این موضوع نشان از اختلاط بسیار زیاد فراورده یارانه‌ای با روغن‌های کارکرده دارد.

به دلیل اختلاط بیش از اندازه فراورده یارانه‌ای (گازوییل) در روغن کارکرده متاسفانه ضمن تاثیر منفی بر کیفیت روغن تولیدی، موجبات افزایش میزان سوخت تقطیری شرکت‌ها شده که به دلیل عدم امکان صادرات مازاد آن، شرکت‌های تولیدی با انباشت محصول و توقف تولید مواجه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا قبل از ابلاغیه ستاد درخصوص فلش روغن مستعمل در مشتقات نفتی و میزان آن ( یعنی ۱۰ درصد از فرم‌لاسیون با روغن فلش ۱۹۰) متاسفانه شرکت‌ها هیدروکربنی اقدام به اختلاط روغن هایی با فلش بسیار پایین در تولیدات خود می‌کردند که این روغن‌ها فراورده‌های یارانه یا برش گازوییل محسوب می‌شوند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صرفا به دلیل آنکه روغن سوخته را محلی برای قاچاق بلکه خوراک قاچاق می‌داند بر این فرآیند حسب ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق نظارت می‌کند.

همچنین ستاد به دلیل عدم انجام وظایف سایر سازمان‌ها ناگزیر شد در راستای حمایت از تولید موضوع سوخت تقطیری را شفاف‌سازی کند.

صادرات در قالب سوخت تقطیری و روغن با فلش پایین یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با اختلاط در هیدرو کرین‌ها به آسیای میانه صادر می‌شود. بنابراین روغن سوخته که ضایعات است صادر نمی‌شود. 

با توجه به قانون مدیریت پس ماند روغن کارکرده جز پسماند صنعتی و ویژه بوده لیکن هیچگونه تدابیر زیست محیطی در نحوه جمع آوری و انبارش آن از سوی واحدهای جمع آوری و مراکز تعویض روغن رعایت نمی‌شود.

تسهیل صادرات جز با همکاری و تلاش تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها میسر نبوده لذا لازم است از تلاش بخش خصوصی برای ساماندهی روغن کارکرده تشکر کرد و بر لزوم حمایت هر چه بیشتر نهادهای دولتی از اتحادیه‌ها و انجمن‌ها به عنوان‌ نمایندگان بخش خصوصی تاکید داشت.

اتخاذ تدابیر مناسب برای کلیه تولیداتی که خوراک آنها فاقد اسناد منشا است یکی از دغدغه‌های مهم ملی است. خاک رنگبر، لاستیک فرسوده، پلاستیک، ایزوگام و غیره تنها بخشی از مواردی است که صادرات محصولات حاصل از بازیافت آن به برنامه‌ریزی مناسب با ملحوظ داشتن امر پیشگیری از قاچاق فراورده‌های نفتی و از سویی ایجاد تولید و اشتغال نیاز دارد.

توضیح اقتصادآنلاین

لازم به توضیح است که مصاحبه با انجمن صنایع بازیافت فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در خصوص ساماندهی روغن کارکرده و پیشگیری از اختلاط با مواد یارانه‌ای به منظور دسترسی واحدهای تصفیه دوم به خوراک مناسب و مرغوب بوده است.

همچنین برای ساخت ویدئوی این گزارش از فیلم‌های موجود در اینترنت استفاده شده و انجمن صنایع بازیافت فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران فیلمی در اختیار اقتصاد آنلاین قرار نداده است.

در گزارش مزبور همچنین به اختلاط مزبور از سوی "برخی" افراد سودجو در لباس جمع آوری‌کنندگان اشاره شده و منظور گزارش "همه" جمع آوری‌کنندگان نبوده است.