۰ نفر

بررسی اتفاقات بزرگ تجاری از آغاز به کار دولت سیزدهم

۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۴۱
کد خبر: 577711
بررسی اتفاقات بزرگ تجاری از آغاز به کار دولت سیزدهم

رییس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به برخی اتفاقات بزرگ در حوزه تجارت خارجی کشور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: با اقدامات انجام شده دوباره اعتبار به سازمان توسعه تجارت ایران بازگشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجیدرضا حریری درباره ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در رابطه با حوزه تجارت خارجی، بیان کرد: با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته است، نمی توان کارنامه آن را نقد کرد اما در این مدت کوتاه چند اتفاق بزرگ در حوزه تجارت خارجی افتاده است. 

* احساس تحول در سیاستگذاری های تجاری وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه اولین اتفاق، ایجاد فضای متحول در بخش های مرتبط با حوزه تجارت خارجی کشور، افزود: برگزاری جلسات، سیاست‌گذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت حاکی از یک روحیه متحول است به طوری که کاملا احساس می شود در این بخش ها تحول مثبتی در حال وقوع است. 

* گام مثبت دولت در ابلاغ بخشنامه ستاد اقتصادی دولت در حوزه تجارت خارجی 

حریری اظهار داشت: دومین اتفاق مثبت در حوزه تجارت خارجی از زمان آغاز به کار دولت رییسی، مربوط به ابلاغ بخشنامه ستاد اقتصادی دولت در حوزه تجارت خارجی کشور است که در آن تنوع مبادی ورودی برای بازگشت ارز صادراتی مطرح شد. 

* بازگشت اعتبار به سازمان توسعه تجارت ایران

وی با اشاره به بازگشت اعتبار به سازمان توسعه تجارت ایران و در دست گرفتن فرماندهی تجارت خارجی کشور توسط این سازمان، گفت: در روزهای اخیر مدیریت دفتر مقررات صادرات و واردات، شرکت‌های نمایشگاه های بین المللی و صندوق ضمانت صادرات ایران دوباره به سازمان توسعه تجارت ایران بازگشت. 

حریری افزود: اگرچه هنوز اظهار نظر در رابطه با نتاج بازگشت این سازمان ها و شرکت ها به زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت ایران زود است اما این اقدامات در حوزه تجارت خارجی کشور اقدام درستی بوده است. 

* تلاش دولت برای انعقاد قراردادهای تجاری دو جانبه

وی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای انعقاد قراردادهای تجاری دو جانبه، گفت: دولت در حال مذاکراتی با پاکستان برای برقراری تعرفه ترجیحی بین دو کشور است که امیدوایم از این مذاکرات نتایج مثبتی حاصل شود. 

* برنامه‌ریزی برای توسعه تجارت با هند، چین و همسایگان

حریری با اشاره به برگزاری جلسات مکرر رییس سازمان توسعه تجارت با بخش خصوصی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه و هند و چین گفت: دولت سیزدهم با تاکید بر تجارت به کشورهای همسایه به علاوه هند و چین در صدد توسعه تجارت است بنابراین برای دستیابی به این منظور و بررسی جوانب مختلف و استفاده از تجربیات و نقطه نظرات کارشناسان بخش خصوصی و روسای اتاق های بازرگانی، رییس سازمان توسعه تجارت به طور مرتب طی مدت زمان کوتاهی که مسئولیت سازمان را پذیرفته است جلساتی را برگزار کرده و بخش خصوصی نیز در این جلسات تجربیات و نقطه نظرات خود را برای دستیابی بیان می کند. 

وی اظهار داشت: بنابراین تا به امروز سیاستگذاری در حوزه تجارت فقط بر روی کاغذ نبوده و اقدامات مثبتی در حال انجام است که امیدواریم نتایج این سیاستگذاری ها نیز حاصل شود. 

* دولت دوم روحانی تنبل و کاهل شد

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات دولت قبل در صدور بخشنامه ها تجاری و تصمیمات مختلف در این حوزه مانع برای تجارت خارجی بود؟ آیا دولت عزمی برای توسعه تجارت خارجی نداشت؟ گفت: معمولا علاقه ای به نقد دولتی که کار خود را اتمام رسانده ندارم و ترجیح می‌دهم اگر قرار است نقدی داشته باشم در مورد دولت حاضر باشد اما باید بگویم که در 4 سال دوم دولت روحانی به سمت کرختی، تنبلی و کاهلی حرکت کرد و این وضعیت کاملا مشهود بود. 

وی با بیان اینکه در دوره اول ریاست جمهوری روحانی همه چیز روان و خوب پیش رفت، گفت: اما در چهار سال دوم دولت روحانی اینگونه نبود و ناهماهنگی های بین قوای مختلف وجود داشت. 

حریری اظهار داشت: بدون اینکه بخواهیم بگوییم در دولت قبل حق با کدام طرف بوده است، باید بگویم که این ناهماهنگی به مانند ترمزی برای هر اقدامی بود اما در دولت سیزدهم خوشبختانه سه قوه با هم هماهنگی هستند و بنابراین در به ثمر رسیدن تصمیمات مختلف این هماهنگی ها موثر است. 

* اثرات اقتصادی عضویت ایران در سازمان همکارهای شانگهای 

وی در رابطه با عضویت دائم ایران در سازمان همکارهای شانگهای و تاثیر آن بر روی توسعه تجارت خارجی کشور گفت: اگرچه پیوستن ایران به این سازمان امر بسیار مهمی بود و کار بسیار ستودنی به شمار می رود اما  سازمان همکاری های شانگهای یک سازمان سیاسی - امنیتی است و یک سازمان اقتصادی نیست. 

حریری با بیان اینکه برقراری هر نوع روابط سیاسی با کشورها، فرصت های اقتصادی هم ایجاد می کند، اظهار داشت: اما اینکه بگوییم در سازمان کنفرانس شانگهای به دنبال اهداف اقتصادی هستیم، درست نیست اما در مجموع عضویت دائم در این سازمان اقدامی رو به جلو محسوب می شود و باید این فضا برای وارد شدن به پیمان های بزرگ جهانی را گسترش دهیم. 

رییس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: فضای سازمان کنفرانس شانگهای فرصت‌های بسیار زیاد اقتصادی برای دولت‌های عضو ایجاد می کند.