۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چرا هواشناسی اشتباه پیش‌ بینی می‌ کند؟ / کاهش ۵۰درصدی بارندگی در پاییز امسال

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲
کد خبر: 577303
چرا هواشناسی اشتباه پیش‌ بینی می‌ کند؟ / کاهش ۵۰درصدی بارندگی در پاییز امسال

مصطفی نخعی با اشاره به اینکه از ابتدای سال، باید حداقل ۱۱میلیمتر بارندگی در کشور صورت می‌گرفت که تنها ۶میلیمتر آن، محقق شده، گفت: کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها و حجم اندک ذخایر سدها، لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین آب شرب، تامین آب صنایع، بخش کشاورزی و... را ضروری ساخته است.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم نهبندان سربیشه با اشاره به نشست روز یکشنبه کمیسیون انرژی که با حضور سحر تاجبخش معاون وزیر نیرو و رییس سازمان هواشناسی کشور برگزار شد، گفت: در این نشست، رییس سازمان هواشناسی در خصوص سال آبی گذشته مطالبی را مطرح و تصویری از وضعیت آبی کشور در سال آینده را نیز ارائه کرد. سال آبی گذشته کشور که از مهر ۹۹ آغاز و تا شهریور ۱۴۰۰ تداوم می‌یابد، یکی از بدترین دوره‌های آبی کشور طی ۳۰سال گذشته محسوب می‌شود، به گونه‌ای که میزان بارندگی کشور بسیار پایین تر از حد متوسط و نرمال است.

نخعی با اشاره به پیش‌بینی‌های سال آبی جدید، حد فاصل ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا انتهای شهریورماه ۱۴۰۱ گفت: طبق برآوردهای نرمال از ابتدای سال آبی جدید، باید حداقل ۱۱میلیمتر بارندگی در کشور صورت می‌گرفت که تنها ۶میلیمتر از این حجم بارندگی محقق شده است، امری که نشان دهنده کاهش۵میلیمتری بارندگی‌ها از متوسط انتظارات نرمال کشور است.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: با توجه به حجم اندک بارندگی‌ها در سال آبی گذشته که در ۳دهه اخیر بی‌سابقه است، ذخایر آبی اندک سدهای کشور و پیش‌بینی هایی که سازمان هواشناسی در خصوص کاهش میزان بارندگی‌ها در پاییز امسال ارائه کرده، کشور در شرایط فعلی نیازمند تدابیر ویژه‌ای است تا در مواجهه با کم آبی‌های محتمل، مشکلی در بخش تامین آب شرب عمومی مردم، بخش کشاورزی، تامین آب صنایع و...ایجاد نشود.

به باور این نماینده، حل چنین کمبودهایی در حوزه منابع آب کشور، نیازمند همکاری مجموعه ارگان ها، بخش ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف است تا همه ظرفیت‌های کشور برای‌گذار از این دوره کم آبی به کار گرفته شوند.

چرا برخی پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی غلط است؟

نخعی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که پیش‌بینی سازمان هواشناسی از وضعیت بارندگی‌ها در فصل زمستان چگونه است؟ گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، احتمالا بارندگی‌ها در فصل زمستان ۱۴۰۰ در وضعیت نرمالی قرار خواهند داشت. اما همانطور که اشاره شد، کمبودهایی که در بخش‌های مختلف کشور در خصوص ذخیره آب وجود دارد به گونه‌ای است که یک دوره بارش نرمال در فصل زمستان نمی‌تواند مجموعه نیازهای کشور را بر طرف کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در ادامه گفت: در این نشست همچنین ابهامات و پرسش هایی از سوی نمایندگان در خصوص مکانیسم باروری ابرها و وضعیت ایستگاه‌های هواشناسی کشور مطرح شد. نمایندگان پیرامون برخی گلایه‌های موجود در خصوص پیش‌بینی‌های اشتباهی که بعضا در خصوص وضعیت هوا صورت می‌گیرد، صحبت کردند و از رییس سازمان هواشناسی چرایی وقوع چنین اشتباهاتی در پیش‌بینی وضعیت هوا را جویا شدند.

او ادامه داد: خانم تاجبخش در پاسخ به این پرسش‌ها به موضوع کمبود بودجه سازمان هواشناسی اشاره و تاکید کردند، توسعه ظرفیت‌های فیزیکی شامل افزایش ایستگاه‌های هواشناسی و تامین نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم، باعث می‌شود تا رصد دقیق تری در خصوص وضعیت هوا صورت بگیرد. طبیعی است پردازش دقیق داده‌های هواشناسی نهایتا پشتوانه مناسبی ایجاد خواهد کرد تا سازمان پیش‌بینی‌های دقیق تری را نسبت به وضعیت هوا در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده ارائه کند.

نخعی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس رییس سازمان هواشناسی از نمایندگان خواستند تا نگاه بودجه‌ای ویژه‌ای به مطالبات سازمان هواشناسی داشته باشند تا این سازمان نیز بتواند از طریق افزایش ایستگاه‌های هواشناسی، ابتدا سنجش و رصد دقیق تر و نهایتا پیش‌بینی‌های مطلوب تری را در خصوص آینده شرایط آب و هوایی ارائه کند. بر این اساس، قرار شد کمیسیون انرژی نیز مساعدت‌های لازم در بودجه ۱۴۰۱ را برای تامین نیازهای سازمان هواشناسی داشته باشد تا این سازمان با استفاده از رویکردهای نوین و آنلاین بتواند داده‌های اطلاعاتی لازم پیرامون وضعیت هوا را در اختیار فعالان اقتصادی، کشاورزان و...قرار دهد.