۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

قیمت گذاری دستوری؛ کابوس دیرینه بورس

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبر: 577073
قیمت گذاری دستوری؛ کابوس دیرینه بورس

بازار سرمایه ایران، هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۰ را با بازدهی منفی ۱.۶درصدی به پایان رساند، به نحوی که در روزهای نخست تابلوهای بورس تهران یکدست قرمزپوش بودند. اغلب کارشناسان معتقدند، اگر سیاست‌های اتخاذ شده تغییر نکند بازار همچنان در روند رکودی خود باقی مانده و افت شاخص بورس نیز ادامه خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بالا و تفاوت ۲۰درصدی نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد را مهم‌ترین عامل روند کنونی بازار دانست:«بازار سرمایه، دچار چند مشکل اساسی است که تاکنون اقدامی در جهت اصلاح آن صورت نگرفته است. مشکل اصلی، کمبود نقدینگی ناشی از فروش‌های گسترده اوراق و همچنین افزایش نرخ بهره است. وقتی نرخ بهره بالا می‌رود تمایل به سرمایه‌گذاری بسیار کم می‌شود. بنابراین با سرعت بیشتری به سمت رکودهای تورمی پیش می‌رویم که نمود آن در بازارهای مختلف کاملا مشخص است.

مسئله دوم نرخ ارز است؛ با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی ۲۰درصد زیر قیمت نرخ ارز آزاد است عملا شرکت‌های صادراتی، که اغلب آنها بورسی هستند با جریمه قیمت‌گذاری مواجه شده و به دنبال آن سهامداران نیز انگیزه خود را از دست می‌دهند.

مسئله سوم قیمت‌گذاری دستوری است. مهم‌ترین مثال آن صنعت خودرو است که قیمت‌گذاری دستوری زیان‌های کلانی برای صنعت خودرو رقم زده است».

دارابی افزود: با توجه به همه این مشکلات بازار در حال حاضر دچار رکود شده و با افت شاخص همراه است.

رکود بازار تا کجا ادامه دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به سیاست‌ها و تصمیماتی که در آینده اتخاد خواهد شد، می‌توان گفت هر زمان که دولت روند قیمت‌گذاری را متوقف کند و نرخ بهره را نیز کاهش دهد، بازار شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. 

وی ادامه داد: وقتی بازار روند کاهشی را در پیش می‌گیرد معمولا دوره‌های بازگشت کوتاه مدتی را نیز تجربه می‌کند، اما روندهای بلند مدت بستگی به تصمیمات کلان دارد.

دارابی در پایان با تاکید بر رشد قابل ملاحظه شرکت‌های معدنی، پتروشیمی، فلزی و هلدینگ‌های بزرگ گفت: در این روزها شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در شرکت‌های معدنی، پتروشیمی، فلزی و همچنین هلدینگ‌های بزرگ هستیم. به‌نظر می‌رسد این صنایع با توجه به سودی که به هر سهم تخصیص می‌دهند، گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.