۰ نفر

برخورد اروپا با موج گرانی انرژی؛

تعویق پرداخت قبض مصرف کنندگان گاز و برق / یارانه حمایتی به کم درآمدها

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 576982
تعویق پرداخت قبض مصرف کنندگان گاز و برق / یارانه حمایتی به کم درآمدها

جهش دوبرابری برابری قیمت گاز، اروپا را با چالش حمایت از خانوارها مواجه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس گزارشی که در کانال  Solutienقرار گرفته است، اروپا برای حمایت از مصرف کنندگان خرد در برابر افزایش هزینه های انرژی، راهکارهای کوتاه مدتی اتخاذ کرده که شامل پرداخت یارانه حمایتی به مصرف کنندگان کم درآمد (از محل فروش اعتبار آلایندگی در بازار کربن اروپا)، به تعویق انداختن پرداخت قبض های گاز و برق برای مصرف کنندگان و اعطای کمک از سوی دولت ها و کمیسیون اروپا به شرکت های آسیب دیده از بحران است.

11111

برای اولین بار قیمت گاز از نفت پیشی گرفت

در 2 ماه اخیر قیمت گاز طبیعی به عنوان دومین سوخت پرمصرف در اروپا به شکل بی سابقه ای افزایش یافته و به میانگین 100 سنت بر متر مکعب در ماه اکتبر رسید. در ادامه روند جداشدن دینامیک بازار گاز از بازار نفت، قیمت گاز برای اولین بار در 20 سال اخیر قیمت نفت را پشت سر گذاشته و در شرایطی که قیمت نفت در ماه های اخیر در کانال 70 دلار بود، قیمت گاز هاب اروپایی TTF به حدود 180 دلار در هر بشکه رسید.

222

جهش 2 برابری قیمت برق

افزایش قیمت گاز به طور خاص بر صنایع انرژی بر همچون اوره تاثیر گذاشته و بسیاری از آنها را به تعطیلی کشانده است. اختلال جدی در زنجیره تامین مواد غذایی ناشی از این مساله در ماه های پیش رو تبعات جهش هزینه ها در این بخش خواهد بود.

تبعات مستقیم بحران گاز در بخش برق نیز مشهود بوده و این مساله در کشورهایی مانند هلند، ایتالیا و انگلستان با سهم بالای گاز در سبد تولید برق، به شکل ویژه تری بروز کرده است. قیمت عمده فروشی برق در بازارهای برق انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدای سال بیش از 2 برابر جهش داشته است.

333

روسیه محرک افزایش قیمت

 ۳عامل در ایجاد بحران فعلی گاز اروپا نقش جدی‌تری داشته‌اند: ۱- کاهش واردات گاز از روسیه، ۲- کاهش تولید داخلی (نروژ) و ذخیره‌سازی ناکافی ناشی از عامل اول و ۳-کاهش تولید برق تجدیدپذیر(بادی)

 در نتیجه، تقاضای محموله‌های اسپات LNG در اروپا به طور چشم‌گیری افزایش یافت و این در حالی بود که به دلایل زمستان سرد شرق آسیا و خشکسالی شدید در آمریکای جنوبی، عمده‌ محموله‌های LNG توسط خریداران آسیایی (چین، کره و ژاپن) و برزیل خریداری شده‌ بود.

 طی ۵سال اخیر سهم معاملات اسپات از کل تقاضای LNG اروپا بیش از ۳برابر شده است. رفتار شکننده بازار در مواجهه با شوک‌ها، ماهیت معاملات اسپات گاز می‌باشد که خود را در چنین بحران‌هایی نشان می‌دهد.

هم‌چنین با افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در سبد تولید برق اروپا، به دلیل ماهیت نوسانی این منابع، تحریک‌پذیری بازار در کوتاه‌مدت تداوم خواهد داشت.