۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

جوجه یک روزه فراوان اما بالاتر از قیمت دستوری / قیمت مصوب اشتباه نبود؟

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 576341
جوجه یک روزه فراوان اما بالاتر از قیمت دستوری / قیمت مصوب اشتباه نبود؟

به رغم افزایش عرضه جوجه یکروزه قیمت این نهاده مهم تولید مرغ، همچنان تا دو برابر قیمت مصوب است. کارشناسان، شرایط بازار جوجه یکروزه را فراونی اما گرانی توصیف می‌کنند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در ماه های اخیر بازار مرغ نوسان قیمت شدیدی را تجربه کرد و در مقطعی قیمت هر کیلوگرم از آن برای مصرف کننده تا ۴۰ هزار تومان رسید. کارشناسان یکی از مهمترین دلایل این نوسانات را مشکلات مرغداران در تامین و قیمت نهاده های تولید از جمله جوجه یکروزه عنوان می‌کنند.

قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه گوشتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که با کاهش عرضه آن و حضور دلالان موجب شد قیمت جوجه یکروزه در بازار به حدود ۱۱ هزار تومان برسد. 

جالب آن بود که به گفته مرغداران، برای تامین جوجه یکروزه با همین قیمت هم دچار چالش بودند.

در پی گرانی بی سابقه جوجه یکروزه، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰، به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با اصلاح مصوبه مربوط به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور موافقت کرد. در ۱۹ مهرماه سال جاری با امضای معاون اول رییس جمهور، مصوبه مربوط به واردات تخم مرغ نطفه دار، اصلاح و ابلاغ شد.

به این ترتیب میزان واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی مورد نیاز کشور از ۹۵ میلیون به ۱۲۰ میلیون عدد افزایش یافت. 

حالا با گذشته حدود ۲۰ روز از این ابلاغ مرغداران خبر از رفع کمبود عرضه و مشکلات تامین جوجه یکروزه می‌دهند، اما به گفته آن‌ها همچنان گرانی فروشی در بازار این نهاده مهم تولید مرغ به رغم عرضه فراوان ادامه دارد.

حمید نعمتی، مرغدار و فعال بازار مرغ، به اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر جوجه یکروزه به هر میزان که نیاز داشته باشیم در بازار وجود دارد، اما قیمت آن همچنان بالاتر از قیمت مصوب است.

وی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه در بازار را حدود ۲ برابر قیمت مصوب عنوان کرد.

این مرغدار افزود: قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه گوشتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما متوسط قیمت هر قطعه از این نهاده برای مرغداران ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومن است.

محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره شرایط تامین و قیمت جوجه یکروزه گفت: بازار جوجه یکروزه در شرایط  فراونی اما گرانی قرار دارد.

وی ادامه داد: کمبود عرضه یکی از دلایل مهم افزایش قیمت هر قطعه جوجه یکروزه تا چندین برابر بود، اما با ورود تخم مرغ نطفه دار گوشتی و افزایش تولید جوجه یکروزه این مشکل مرتفع شد.

به گفته یوسفی؛ مرغداران منتظر بودند با افزایش عرضه کاهش قیمت در بازار اتفاق بیفتد، اما واقعیت بازار چیز دیگری را نشان می‌هد و همچنان قیمت این نهاده مهم تولید مرغ بسیار بالاتر از قیمت مصوب است.

وی معتقد است؛ یکی از عواملی که موجب بالا ماندن قیمت جوجه یکروز شده، افزایش همزمان تقاضا برای این نهاده است.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور تصریح کرد در ماه جاری، مرغداران جوجه ریزی را افزایش داده‌اند.

یوسفی همچنین دیگر دلیل بالا ماندن قیمت جوجه یکروزه به رغم افزایش عرضه را افزایش قیمت تمام شده تولید برای واحدهای مرغ مادری دانست.

بر اساس این گزارش؛ در ابتدای ماه جاری نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغدار به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم مرغ در عمده فروشی به ۲۹ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده  به ۳۱ هزار تومان افزایش یافت، اما قیمت جوجه یکروزه بدون تغییر ماند، این موضوع موجب بلاتکلیفی در بازار جوجه یکروزه و نوسان قیمت در آن شده است. پیشنهاد تولیدکنندگان جوجه یکروزه تجدید نظر در قیمت این نهاده با توجه به افزایش قیمت مصوب مرغ و هزینه تمام شده تولید است. 

به نظر می‌رسد عدم کاهش قیمت جوجه یکروزه‌ به ‌رغم افزایش عرضه، به دلیل تعیین نرخ مصوب بدون توجه به مولفه های تولید باشد. به عبارت دیگر قیمت تعیین شده بدون توجه به سازوکارهای بازار و شرایط موجود تعیین شده و انتظار کاهش قیمت با این شرایط اشتباه است.