۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار تا برگزاری مذاکرات / رفتار معامله گران تعیین کننده مسیر بازار

۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶
کد خبر: 575999
پیش بینی قیمت دلار تا برگزاری مذاکرات / رفتار معامله گران تعیین کننده مسیر بازار

انتشار اخبار مثبت درمورد برجام در آخرین روز هفته گذشته مانع تداوم روند صعودی بازار ارز شد و حالا با بالارفتن احتیاط معامله‌گران، دلار در معاملات امروز به سطح ۲۷۴۲۰تومان کاهش یافته است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ هفته پیش جو بازار ارز متاثر از بالا رفتن انتظارات تورمی صعودی بود و دلار تا سطح ۲۷۸۵۰تومان هم افزایش یافت، اما روز پنجشنبه انتشار اخبار مثبت درمورد برجام و خبر آغاز مذاکرات تا پیش از هفته دوم آذر از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه، مانع پیشروی دلار به قیمت‌های بالاتر شد؛ با تغییر روند بازار در آخرین روز هفته دلار تا ۲۷۴۵۰تومان افت کرد اما روز جمعه یک توییت  توجه نوسان‌گیران را به خود جلب کرد.

لاورنس نورمن روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال در یک پیام توییتری در واکنش به درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا در خصوص عدم خروج دوباره از برجام نوشت: «در واقع، علناً اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رییس‌جمهور آمریکا اختیار ملزم کردم دولت بعدی به یک معاهده غیرالزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست را ندارد.»

درحالیکه با اعلام زمان برگزاری مذاکرات در آخرین روز هفته حجم فروش‌ها افزایش یافته بود، این خبر باعث شد برخی فروشنده‌ها دست نگه دارند؛ از همین رو دلار در معاملات پشت‌خطی روز جمعه تا سطح ۲۷۵۵۰تومان بالا رفت، اما با این وجود حجم خرید‌ها نسبت به هفته قبل به شدت کاهش یافته است و معامله‌گران در این شرایط توصیه‌ای به خرید دلار نمی‌کنند.

حالا با عقب‌نشینی خریداران و افزایش احتیاط معامله‌گران، نوسان قیمت دلار کاهش یافته و جو عمومی بازار به گفته فعالان آن نزولی است؛ بر همین اساس درحالی‌که دلار اولین معاملات امروز را در همان سطح روز گذشته یعنی ۲۷۵۵۰تومان آغاز کرده بود، تا ظهر به محدوده ۲۷۴۲۰تومان کاهش یافته است.

البته علاوه بر وجود سیگنال‌های مثبت سیاسی، افت ارزش درهم به ۷۴۹۰تومان هم در پایین آمدن انتظارات تورمی و کاهش تمایل معامله‌گران به خرید دلار موثر بوده است؛ حالا چنانچه این جو نزولی ادامه داشته باشد و دلار تحت تاثیر عوامل گفته شده زیر سطح ۲۷۵۰۰تومان تثبیت شود، می‌توان به کاهش بیشتر قیمت دلار در روز‌های آینده امیدوار بود.

اگرچه برخی فعالان بازار بر این باورند که طی یکماه آینده یعنی تا زمان اعلام شده برای برگزاری مذاکرات برجام، دلار متاثر از رفتار معامله‌گران بین ۲۷۴۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان خواهد داشت؛ به اعتقاد این افراد، از آنجا که زمان اعلام شده هنوز قطعی نیست و از طرفی، محرک‌های منفی اقتصادی از جمله تشدید تورم و کسری بودجه بالا همچنان پابرجاست، به نظر نمی‌رسد کاهش قیمت دلار به پایین‌تر از محدوده گفته شده ماندگار باشد.

در مقابل، با‌توجه به خوشبین بودن بیشتر معامله‌گران نسبت به حصول توافق و احتمال ریزش قیمت دلار، انتظار نمی‌رود در این مدت حجم خرید‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد، از همین رو درصورت پیشروی دلار به بالای سطح گفته شده هم بادوام نخواهد بود.