۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

مجلس متخلفان بورسی را تنبیه می کند / پرداخت سود سهام در سامانه سجام الزامی است

۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 575930
مجلس متخلفان بورسی را تنبیه می کند / پرداخت سود سهام در سامانه سجام الزامی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به طرح اخیر مجلس در زمینه حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس، عنوان کرد: تخلفاتی در زمینه پرداخت سود تقسیمی سهامداران جزء گزارش شده، در همین راستا مجلس نیز اقدام به بررسی طرحی در راستای احقاق حقوق سهامداران جزء کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این طرح دو محور اصلی دارد؛ یکی موضوع واریز نشدن به موقع سود سهامداران توسط برخی از شرکت‌ها بوده و دیگری هم مکلف کردن دولت و نهادهای عمومی غیردولتی به جبران کاهش ارزش سهام تا یکسال بعد از سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: مجلس قصد دارد از این طریق امنیت سرمایه‌گذاری را تقویت کرده و مردم را به سهامداری در بورس تشویق و ترغیب کند.

اقدامات تنبیهی برای متخلفان در بورس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، گفت: مجلس سعی دارد شرکت‌ها را مکلف به پرداخت منظم و در موعد مقرر سود سهامداران جزء کند، بدیهی است که این واریزی‌ها باید از طریق سامانه سجام انجام شوند و مجلس نیز بر اهمیت این نکته تاکید دارد.

وی یادآور شد: گزارشاتی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های سهامی، سود سهامداران را به‌موقع واریز نمی‌کنند. این امر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست؛ تعلل را باید پیگیری کرد و در صورت لزوم با اقدامات تنبیهی برای مواجهه با آن اقدام کرد.

قادری در ادامه تاکید کرد: در برخی موارد شنیده شده که شماره حساب سهامداران به هر دلیلی مسدود است و از این موضوع به عنوان بهانه ای برای تاخیر در واریز سود یاد شده است. در حالی که چنین توجیهاتی قابل پذیرش نیست؛ حتی اگر حساب سهامداری مسدود هم باشد باید شماره جدیدی از فرد گرفته و هرچه زودتر سود سهام را واریز کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به اقتصاد آنلاین گفت: اگر به هر دلیلی سود توزیعی از مجرای پیش‌بینی شده (سامانه سجام) به حساب سهامدار واریز نشود، شرکت مکلف است مبلغ سود سهام مورد اشاره را با احتساب جریمه 6 درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار) به سهامدار پرداخت کند. تنها در صورتی شرکت‌ها مشمول پرداخت جریمه 6 درصدی نمی‌شوند که در صورت مسدود بودن حساب و با وجود اطلاع رسانی به موقع شرکت، سهامدار بی‌توجهی کرده و جهت اعلام شماره حساب جدید اقدام نکرده باشد، در غیر اینصورت شرکت باید هرگونه تاخیری در پرداخت سود به سهامدار از طریق سامانه سجام را جبران کنند.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی هم که مبلغ سود به حساب سهامدار واریز نشود، پرداخت هرگونه پاداش به هیات مدیره شرکت به مثابه برداشت غیرقانونی از اموال شرکت بوده و با مجازات روبرو خواهد شد.