۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

عقب نشینی دلار با خبر‌ آغاز مذاکرات / هفته سخت پیش روی نوسان گیران

۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبر: 575766
عقب نشینی دلار با خبر‌ آغاز مذاکرات / هفته سخت پیش روی نوسان گیران

دلار که از ابتدای هفته گذشته تحت تاثیر اتفاقات منفی سیاسی در مسیر صعودی قرار گرفته بود و قیمت آن تا روز چهارشنبه به ۲۷۸۵۰تومان هم رسیده بود، پنجشنبه تحت تاثیر خبر "آغاز مذاکرات پیش از پایان ماه نوامبر" از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه، تغییر مسیر داد و تا امروز به سطح ۲۷۵۵۰تومان عقب‌نشینی کرد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛  حال و هوای بازار ارز با شروع آبان ماه تغییر کرد و درحالیکه دلار معاملات مهر را با قیمت ۲۷۲۰۰تومان به پایان رسانده بود، از روز شنبه هفته گذشته تحت تاثیر سیگنال‌های منفی روند افزایشی پیش گرفت؛ خبر‌هایی منفی پیرامون برجام، ادعای گروسی مبنی بر ممانعت ایران در برابر بازرسی آژانس، حمله سایبری به سامانه سوخت کشور و شایعه افزایش قیمت بنزین، در کنار تنش‌های لفظی بین ایران و آذربایجان و ایران و اسراییل از جمله محرک‌های افزایش قیمت دلار بود.

بر همین اساس دلار معاملات هفته را افزایشی آغاز کرد و تا یکشنبه از مرز مقاومتی ۲۷۵۰۰تومان رد شد؛ البته اواسط هفته بازار با افزایش احتیاط معامله‌گران و کاهش حجم خرید‌ها رو‌به‌رو شد و از همین رو قیمت دلار اندکی کاهش یافت و تا ظهر سه‌شنبه به سطح ۲۷۴۰۰تومان عقب‌نشینی کرد، اما این روند نزولی با حمله سایبری به سامانه سوخت کشور متوقف شد.

تحت تاثیر این عامل و همچنین تنش‌های لفظی بین ایران و اسراییل و تهدید دو کشور به حمله علیه یکدیگر، جو بازار ارز دوباره منفی شد و دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و قیمت آن تا ۲۷۷۵۰تومان بالا رفت؛ با شکستن مرز مقاومتی ۲۷۷۰۰تومان و بالا بودن انتظارات تورمی معامله‌گران، حجم خرید‌ها افزایش یافت و بر همین اساس قیمت دلار تا روز چهارشنبه به سطح ۲۷۸۵۰تومان رسید.

*ورود ۲سیگنال کاهشی به بازار*

اما شب چهارشنبه صالح‌آبادی رییس بانک‌مرکزی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی پیش‌بینی کرد که بازار ارز به آرامش خواهد رسید؛ این سیگنال مثبت باعث شد جو افزایشی اندکی فروکش کرده و دلار در آخرین معاملات بازار پشت‌خطی به سطح ۲۷۷۵۰تومان بازگردد.

علاوه بر پالس مثبت صالح‌آبادی، با مخابره خبر‌های مثبتی درمورد برجام در آخرین روز هفته، بازار ارز دوباره تغییر مسیر داد؛ پنجشنبه باقری معاون سیاسی وزیر خارجه کشور پس از مذاکرات پنج ساعته روز چهارشنبه با انریکه مورا در توییتی نوشت: "گفت‌‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد."

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آلمان خبر داد که در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ قرار است دیداری هم درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود. تحت تاثیر این اخبار قیمت دلار کاهش یافت و در ساعاتی از معاملات آخرین روز هفته به ۲۷۴۵۰تومام رسید و تا امروز هم در معاملات پشت‌خطی در محدوده ۲۷۵۰۰ تا ۲۷۵۵۰تومان‌ نوسان داشته است.

*مقاومت نوسان‌گیران در برابر کاهش قیمت دلار*

البته ممکن است نوسان‌‌گیران مجددا با بالا بردن حجم خرید‌ها و جو‌سازی درمورد اینکه چنین وعده‌هایی طی چند ماه گذشته هم بار‌ها داده شده اما همچنان خبری از شروع مذاکرات نبوده، مانع تداوم روند کاهشی دلار شوند، اما بعید به نظر می‌رسد با جو مثبت ایجاد شده به هدفشان برسند.

برخلاف جوسازی‌های معامله‌گران افزایشی، برخی از فعالان بازار ارز بر این باورند که ریسک خرید در این شرایط بالاست و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش‌رو بسیاری از خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند و حجم فروش‌ها افزایش یابد که در چنین شرایطی احتمال بازگشت دلار به مرز ۲۷هزار تومان بالاست؛ در همین راستا رییس سابق کانون صرافان هم به بازگشت آرامش به بازار ارز و کاهش قیمت دلار در روز‌های آینده ابراز امیدواری کرده است.