۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رمزارز در اندونزی حرام شد

۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۳۵
کد خبر: 575752
رمزارز در اندونزی حرام شد

شعبه نهضت العلمای جاوای شرقی اندونزی، طی فتوایی، معاملات رمزارزها را حرام کرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش کوین‌تلگراف، گروه اسلامی اندونزیایی NU می‌گوید رمزارزها آنقدر بی‌ثبات هستند که تحت قوانین اسلامی قانونی به شمار نمی‌روند.

شعبه نهضت العلمای جاوای شرقی فتوایی صادر کرده که طبق آن، استفاده از رمزارز را بر اساس قوانین اسلامی "حرام" یا ممنوع می‌داند.

علاقه به رمزارزها در اندونزی طی سال گذشته افزایش یافته است. در اوایل ماه جاری، کوین فورمت گزارش داد که اندونزی شاهد افزایش 1772درصدی در شمار افرادی بود که در طول سال 2021، درگیر مباحث مربوط به رمزارزها شده‌اند.

اندونزی دارای بزرگترین جمعیت مسلمانان در جهان است و صنعت رمزارز پررونقی دارد. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی اندونزی، این کشور تا ماه می امسال حدود 6.5میلیون افزایش سرمایه‌گذار ارز دیجیتال را تجربه کرده که از 5.7میلیون سرمایه‌گذار ثبت شده در بورس اوراق بهادار اندونزی پیشی گرفته است.

در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه در وب‌سایت شعبه نهضت العلمای جاوای شرقی منتشر شد، به نقل از کیایی عزیزی چاسب‌الله، رییس هیات‌مدیره آمده است: "اگرچه دولت، رمزارز را به عنوان یک مال به رسمیت می‌شناسد، اما تحت قوانین شرعی نمی‌توان آن را قانونی کرد."

این گروه به این نتیجه رسید که رمزارز حرام است؛ زیرا تا حد زیادی سفته‌بازی به شمار می‌رود و بنابراین نمی‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری قانونی مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مدرسه شبانه‌روزی اسلامی لیربویو اذعان داشت: "بر اساس چندین ملاحظات، از جمله رواج کلاهبرداری، این کار غیرقانونی تلقی می‌شود."

برخی از دانشمندان مسلمان معتقدند که رمزارز شبیه قمار بوده که طبق قوانین دینی اسلام حرام است. با این حال، نظرات متفاوت بوده و سایر سازمان‌های اسلامی در سراسر جهان می‌گویند که قوانین اسلامی، رمزارزها را مجاز می‌داند.

سال گذشته، مقام مالزیایی که بر رعایت قوانین اسلامی در امور مالی نظارت دارد، اعلام کرد که اجازه معاملات دارایی‌های رمزارز را می‌دهد.

همچنین تلاش‌هایی در استرالیا برای ساختن اولین پلتفرم مالی غیرمتمرکز (دیفای) تحت هدایت شرعی در جهان در حال انجام است تا مسیری بین مزایای دیفای و باورهای اسلامی ایجاد شود.

در ماه سپتامبر، وزیر بازرگانی اندونزی، محمد لطفی، به رسانه‌های داخلی گفت که اندونزی برنامه‌ای برای پیروی از چین و ممنوعیت تراکنش رمزارزها، استخراج یا معاملات ندارد.