۰ نفر

در نیمه نخست ۱۴۰۰؛

بیش از ۱۲میلیون تن فولاد خام تولید شد

۷ آبان ۱۴۰۰، ۹:۲۱
کد خبر: 575662
بیش از ۱۲میلیون تن فولاد خام تولید شد

بررسی‌ها از عملکرد کارخانجات صنعتی، همچنین شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه تولید ۲۰ محصول از ۳۵ محصول منتخب صنعتی و معدنی در کشور با رشد همراه بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان ثبت رشد در بخش صنعت و معدن را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و صیانت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند. اتفاقی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز شاهد آن هستیم و از مجموع ۳۵ محصول منتخب صنعتی و معدنی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۰ محصول با رشد تولید مواجه شدند.

برپایه آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این مدت بیشترین آمار رشد تولید مربوط به ردیف محصولات «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته شده نباتی»، «ماشین لباس‌شویی»، «شمش آلومینیوم» و «شیشه جام» بوده است.

در ادامه نگاهی گذرا به وضعیت تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در نیمه نخست ۱۴۰۰ می‌اندازیم.

رشد تولید انواع خودرو به‌جز وانت

بر اساس این گزارش، تا پایان شهریورماه امسال تولید انواع خودروی سواری در کشور با رشد ۳.۴ درصدی به ۴۴۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. این رشد در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۹.۹ درصد بود و به ۹۱۰ دستگاه رسید.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده نیز با ثبت رشد چشمگیر ۶۶.۴ درصدی، چهار هزار و ۱۵۵ دستگاه از این خودروها تولید شد، با این حال خودروسازان در بخش وانت ۱۲.۷ درصد افت عملکرد داشتند و ۳۴ هزار و ۵۱۰ دستگاه وانت تولید کردند.

در بخش خودروهای کشاورزی نیز کارخانجات داخلی ۹ هزار و ۴۵۷ دستگاه تراکتور (رشد ۳.۳ درصدی) و ۳۳۵ دستگاه کمباین (رشد ۱۷.۵ درصدی) تولید کردند.

تولید لوازم‌خانگی

بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه حاکی از رشد تولید ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در هم‌سنجی با پارسال است.

کارخانجات تولیدکننده لوازم‌خانگی موفق شدند در نیمه نخست امسال بیش از ۶۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید کنند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۳۵.۱ درصدی نشان می‌دهد.

در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، به‌طوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۱۰ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (۹۷۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه) ‌است.

با این حال، در بخش تلویزیون شاهد کاهش تولید کارخانجات و شرکت‌های داخلی بودیم.

در مدت یاد شده ۵۵۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که ۱۰.۹ درصد کمتر از آمار مدت مشابه سال گذشته است.

رشد تولید محصولات پتروشیمی

برپایه این گزارش، تا پایان شهریورماه امسال تولید روغن ساخته شده نباتی با رشد ۳۸.۴ درصدی به یک میلیون و چهار هزار و ۸۰۰ تن رسید. تولید کارتن با رشد ۲ درصدی به ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ تن رسید و تولید نئوپان رشد ۹ درصدی ثبت کرد و به ۴۳۸ هزار و ۸۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

همچنین تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول رشد ناچیز ۱۵ صدم درصدی تجربه کرد و به ۳۲۹ هزار و ۴۰۰ تن رسید. در این مدت ۸۰ هزار و ۴۰۰ تن دوده (رشد ۱۹ درصدی)، ‌ ۳۱.۷ میلیون تن محصولات پتروشیمی (رشد ۳.۸ درصدی)، ۹۵.۵ هزار تن الیاف پلی‌استر (رشد ۲.۲ درصدی) و ۱۷.۸ میلیون فوت مربع چرم (رشد ۳.۵ درصدی) تولید شد.

از دیگر محصولات صنعتی که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با افت تولید مواجه شدند می‌توان به پودر شوینده با ۲۷۸ هزار و ۹۰۰ تن تولید (کاهش ۱۲.۸ درصدی)، ۱۲۵ هزار و ۵۰۰ تن لاستیک خودرو (کاهش ۴.۶ درصدی)، ۴۷۹ هزار و ۱۰۰ تن انواع کاغذ (افت ۱.۶ درصدی)، ‌۶۶۱ هزار و ۶۰۰ متر مکعب فیبر (کاهش ۱۵.۴ درصدی)، ‌ یک‌هزار و ۴۰۰ تن الیاف اکریلیک (کاهش ۴۴.۶ درصدی)، ۱۱۸ هزار و ۲۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (افت ۸.۲ درصدی)،  ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج انواع پاپوش و کفش (کاهش ۵.۲ درصدی) و سه‌میلیون و ۳۴۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکتروموتور (افت ۲۲.۹ درصدی) قابل اشاره است.

رشد تولید ۵ محصول بخش معدن

بر اساس این گزارش، از بین ۱۰ محصول منتخب بخش معدن و صنایع معدنی، پنج محصول رشد و پنج محصول دیگر افت تولید داشتند که جمله مهمترین آنها کاهش تولید سیمان و فولاد به دلیل قطعی‌های مکرر برق قابل اشاره است.

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در نیمه نخست امسال ۱۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۲۰۰ تن فولاد خام تولید کردند.

واکاوی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه بیش از ۱۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۶۰۰ تن محصولات فولادی تولید کردند.

با این حال، تولید فولاد خام و محصولات فولادی در هم‌سنجی با پارسال به ترتیب ۹.۵ درصد و ۳.۸ درصد کاهشی شد که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل آن قطعی‌های مقطعی برق کارخانجات فعال در این بخش باشد.

در بخش کاتد مس آمارها در مقایسه با پارسال افزایش نشان می‌دهد و کارخانجات موفق به تولید ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول شدند که حاکی از رشد ۳.۷ درصدی است.

بیشترین میزان رشد تولید نیز در این مدت برای شمش آلومینیوم با ۲۷.۷ درصد رقم خورد و چهار شرکت بزرگ داخلی ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تن از این محصول تولید کردند.

سیمان دیگر محصول بخش معدن و صنایع معدنی است که متاثر از قطعی‌های برق نیمه نخست امسال را کاهشی پشت سر گذاشت. به‌طوری که کارخانجات سیمان توانستند ۳۲ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول تولید کرده و ۶ ماهه امسال را با افت ۹.۲ درصدی به پایان برسانند.

در تولید آلومینا و کنسانتره زغال‌سنگ نیز کاهش تولید را شاهد بودیم، چنان‌چه تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با تولید ۱۱۶ هزار و ۱۰۰ تن محصول، افت ۴.۶ درصدی ثبت کرد.

همچنین در تولید کنسانتره زغال‌سنگ کاهش ۶ درصدی ثبت شد و شرکت‌ها ۷۲۴ هزار تن از این محصول تولید کردند.

برپایه این گزارش، کارخانجات داخلی تا پایان شهریورماه امسال ۲۲۱ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۵.۷ درصدی)، ۶۵۸ هزار و ۲۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲۵.۴ درصدی) و ۲۹ هزار و ۹۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۱۷.۲ درصدی) تولید کردند.