۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کالاهای بدون مشتری دیجیتال / افزایش تمایل مردم به خرید کالاهای دست دوم و استوک

۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹
کد خبر: 574807
کالاهای بدون مشتری دیجیتال / افزایش تمایل مردم به خرید کالاهای دست دوم و استوک

بازار کالاهای دیجیتال وارد رکود شده است به نحوی که برخی از کالاهای این بازار کم مشتری یا بدون مشتری مانده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، شرایط نامساعد اقتصادی دلیل این اتفاق است.

اقتصادآنلاین -  سپیده قاسمی؛ نوسان قیمت تبدیل به امری معمول در بازار کالاهای دیجیتال شده است. با هر نوسان و افزایش نرخ ارز مصرف‌کننده منتظر تغییر در قیمت این کالاها است، اما این نوسانات و افزایش قیمت‌ها آنقدر شدید و زیاد بوده که به نظر می‌رسد مصرف‌کننده برخی از کالاها از آن جا مانده و حالا کمتر کسی سراغ آنها می‌رود.

در بین کالاهای دیجیتال در کشور، لپ تاپ، تبلت و موبایل پر مصرف‌ترین آنها هستند، البته کالاهای دیگر نیز وجود دارند که به دلیل کاربردی بودن، همواره مشتریان خود را داشته‌اند.

گشتی در بازار نشان می‌دهد حتی این پرمصرف‌ها نیز شرایط خوبی ندارند و به گفته فروشندگان کم مشتری یا بدون مشتری مانده‌اند.

محمدرضا فرجی تهرانی، رییس اتحادیه صنف یارانه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، عمده کالاهای دیجیتالی که کم مشتری هستند یا بی‌مشتری ماندن را لپ تاپ، تبلت و هارددیسک عنوان کرد و افزود: دلیل اصلی این اتفاق شرایط نامساعد اقتصادی است که موجب شده مردم این کالاها را از سبد خرید خود خارج کنند و تنها در صورتی به سراغ آنها بروند که مجبور به خرید باشند.

به گفته وی؛ البته این شرایط بیشتر شامل حال فروشندگان مجاز و شرکت‌های وارد‌کننده داری پروانه می‌شود و بازار کالاهای استوک، دست دوم و قاچاق دیجیتال وضعیت بهتری دارد.

فرجی تهرانی با بیان اینکه قیمت پایین‌تر، دلیل سوق اندک مشتریان باقی مانده بازار به سوی کالاهای استوک، دست دوم و قاچاق است، اظهار کرد: تنها در لپ تاپ واردکننده مجاز مکلف به پرداخت ۳ تا ۸ میلیون تومان عوارض هستند، ضمن اینکه در امسال نسبت به سال گذشته میزان مالیات فروشندگان مجاز بیش از ۴۰ درصد بالاتر رفته است. همگی این عوامل قیمت این کالاها را نسبت به کالای قاچاق افزایش چشمگیر می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر هزینه‌های عنوان شده، شرکت‌های وارداتی دارای مجوز، زمان زیادی را نیز برای ثبت سفارش صرف می‌کنند و این نیز خود هزینه محسوب می‌شود.

فرجی تهرانی تاکید کرد: در زمانی که مجوز دارها مشغول به پرداخت هزینه هستند، قاچاقچیان با راه‌اندازی کانال و سایت‌های فروش محصولات خود را با هزینه کمتر با پست برای مصرف‌کنندگان ارسال می‌کنند.

وی تصریح کرد: این فروشندگان بدون نام و نشان هیچ تعهدی نسبت به کالاهای خود ندارند و پاسخگوی مشکلات پس از فروش کالاها نیستند، اما ارزان‌تر بودن آنها در شرایط اقتصادی کنونی دلیل استقبال از آنها شده است.

فرجی تهرانی همچنین از افزایش شکایات در افزایش تمایل مردم به خرید این نوع از کالاها خبر داد و افزود: هر روز ۷ تا ۱۰ مورد شکایت به اتحادیه ارجاع داده می‌شود که بیشتر آنها مربوط به کالاهای قاچاق هستند که فروشنده تعهدی در قبال آن ندارد و قابل پیگیری نیست.

وی گفت: عمده کالاهای قاچاق دیجیتال از امارات می‌آیند که قبلا بسته‌بندی آن باز شده یا به اصطلاح آن باکس شده است، این کالاها اغلب دارای ایرادتی هستند که در همان ابتدای مصرف یا در دراز مدت خود را نشان می‌دهد.

 فرجی تهرانی معتقد است؛ میزان تفاوت قیمت این کالاها با کالاهای گارانتی دار به طور متوسط تا ۱۵ درصد است، درحالی که در صورت بروز مشکلات و نیاز به تعمییر معمولا تا ۳۰ درصد قیمت برای خریدار هزینه بر خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ریجستری نتوانسته از عرضه این نوع کالاها جلوگیری کند، اظهار کرد: بسیاری از مدل‌های تبلت، لپ‌تاپ، لوازم جانبی رجیستری نمی‌خواهند و این دلیل بر ورد آنها به صورت قاچاق است.

فرجی تهرانی میزان تمایل مردم به کالاهای استوک و دست‌دوم را نیز ۳۰ درصد از نیاز بازار مصرف عنوان کرد.

بر اساس این گزارش؛ در یک بازار سالم کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت می‌شود، اما نوسانات ارز و حضور کالاهای قاچاق اجازه کاهش قیمت حتی برای کالاهای بی‌مشتری را نمی‌دهد.