۰ نفر

هشدار صندوق بین المللی پول درباره رشد تهدیدات علیه بهبود اقتصادجهان

۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۳۳
کد خبر: 574407
هشدار صندوق بین المللی پول درباره رشد تهدیدات علیه بهبود اقتصادجهان

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش چشم‌انداز خود هشدار داد که تهدیدات علیه بهبود اقتصاد جهان پس از اختلالات ناشی از کرونا در سال گذشته در حال افزایش است و «واگرایی خطرناکی» بین کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش چشم‌انداز خود هشدار داد که تهدیدات علیه بهبود اقتصاد جهان پس از اختلالات ناشی از کرونا در سال گذشته در حال افزایش است و «واگرایی خطرناکی» بین کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد.

این صندوق پیش‌بینی خود را برای رشد جهانی در سال جاری میلادی تغییر داد و با کاهش 0.1 درصدی به 5.9 درصد رساند، در حالی که پیش‌بینی خود برای سال 2022 را بدون تغییر در سطح 4.9 درصد باقی گذاشت.

صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه چشم‌انداز گروه کشورهای در حال توسعه و کم درآمد به دلیل بدتر شدن وضعیت همه گیری کرونا به میزان قابل توجهی تیره شده است، گفت: اما این تغییر ملایم در سرفصل گزارش، کاهش‌های بزرگ را برای برخی کشورها پنهان می‌کند.

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، در یک کنفرانس خبری مجازی به تشریح این تحولات پیرامون همه‌گیری پرداخت و گفت که کمبود عرضه جهانی در برابر تقاضای فزاینده، باعث تورم قیمت کالاها می‌شود که به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

وی گفت: قیمت مواد غذایی در کشورهای کم‌درآمد که ناامنی غذایی در آن‌ها نسبت به بقیه حادتر بوده، بیشترین افزایش را داشته است و بر مشکلات خانواده‌های فقیر می‌افزاید و خطر ناآرامی‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.

اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه با بالا رفتن سطح بدهی، افزایش تورم و تضعیف ارزهایشان در برابر دلار آمریکا با شرایط سخت‌تری برای تامین مالی مواجه هستند که آن‌ها را مجبور به افزایش نرخ بهره در تلاش برای کنترل انتظارات تورمی می‌کند.

گوپینات گفت که چالش‌هایی مانند افزایش قیمت مواد غذایی، ناامنی غذایی و افزایش ریسک در بازارهای مالی، با ادامه تاثیر همه‌گیری بر جامعه جهانی افزایش پیدا کرده اند.

گوپینات گفت: بنابراین، مهمترین اولویت این است که حداقل 40 درصد از جمعیت هر کشور تا پایان سال جاری و 70 درصد تا اواسط سال آینده واکسینه شوند.