۰ نفر

در ۶ ماهه امسال؛

صادرات به آفریقا از مرز نیم میلیارد دلار عبور کرد

۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۳۵
کد خبر: 574397
صادرات به آفریقا از مرز نیم میلیارد دلار عبور کرد

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در سال‌های گذشته به طور میانگین 600 میلیون دلار کالا از ایران به صورت مستقیم به آفریقا صادر شده است. البته گزارش‌هایی از صادرات مجدد برخی محصولات ایرانی از طریق کشورهای ثالث به کشورهای آفریقایی وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، فرزاد پیلتن در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران با قاره آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا طی سال‌های گذشته به طور میانگین، 1 تریلیون دلار یعنی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار با جهان تجارت داشته است که 50 درصد آن شامل صادرات این قاره به سایر کشورها و 50 درصد هم شامل واردات است. البته در سال‌های گذشته تراز تجاری قاره آفریقا منفی بوده و واردات این قاره همواره چند میلیون دلار بیش از صادرات آن بوده است.

وی افزود:‌ صادرات آفریقا به جهان نیز بیشتر شامل طلا، سنگ‌های معدنی، زغال سنگ و همچنین فلزاتی مانند آلومینیوم، فروکروم و مس بوده است. شرکای عمده آفریقا نیز در حوزه صادرات کشورهای اسپانیا، فرانسه، امریکا، سوییس، چین، انگلیس، افریقای جنوبی، ترکیه و ژاپن بودند.

پیلتن تصریح کرد: کالاهای وارداتی این قاره بیشتر شامل روغن‌های نفتی، قیر، دارو، ماشین‌آلات، لوازم الکتریکی، موبایل، برنج، روغن، گندم و روغن‌های صنعتی بوده است. شرکای تجاری آفریقا در حوزه واردات نیز شامل کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی اسپانیا، چین، ترکیه، روسیه و چین هستند.

وی با اشاره به حجم صادرات ایران به این قاره گفت: در سال‌های گذشته به طور میانگین 600 میلیون دلار کالا از ایران به صورت مستقیم به آفریقا صادر شده است. البته گزارش‌هایی از صادرات مجدد برخی محصولات ایرانی از طریق کشورهای ثالث به کشورهای آفریقایی وجود دارد.

وی افزود: در سال 91 به میزان 760 میلیون دلار، درسال 92 به میزان 860 میلیون دلار، در سال 93 حدود 811 میلیون دلار، در سال 94 حدود 624 میلیون دلار، در سال 95 به میزان 608 میلیون دلار، در سال 96 حدود 776 میلیون دلار، در سال 97 به میزان 640 میلیون دلار، در سال 98 حدود 650 میلیون دلار، در سال 99 به میزان 580 میلیون دلار و در 6 ماهه نخست سال 1400 حدود 573 میلیون دلار میزان صادرات ما به آفریقا بوده است. آمار ۶ ماهه امسال نشان‌دهنده رشد صادرات از ایران به آفریقا است.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: میزان واردات ایران از کشورهای آفریقایی در سال‌های گذشته قابل توجه نبوده است میزان واردات ایران از این قاره در سال 91 حدود 161 میلیون دلار، در سال 92 به میزان 36 میلیون دلار، در سال 93 به میزان 69 میلیون دلار، در سال 94 حدود 92 میلیون دلار، در سال 95 به میزان 164 میلیون دلار، در سال 96 حدود 286 میلیون دلار، در سال 97 به میزان 160 میلیون دلار، در سال 98 حدود 100 میلیون دلار، در سال 99 حدود 96 میلیون دلار و در 6 ماهه سال جاری نیز 26 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: البته علاوه بر صادرات کالا، ایران صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آفریقایی نیز داشته‌ است که البته آمارها در این زمینه خیلی دقیق نیستند. با این حال آمارهای موجود نشان می‌دهند در سال 90 ایران به میزان 220 میلیون دلار، در سال 91 حدود 31 میلیون دلار، در سال 92 حدود 210 میلیون دلار، در سال 93 حدود 127 میلیون دلار، در سال 94 حدود 60 میلیون دلار و در سال 95 حدود 30 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های ایرانی به این قاره انجام شده است.

پیلتن افزود: متاسفانه از سال 96 به این سو جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف نتوانسته است حضور موثری در بازار خدمات فنی و مهندسی کشورهای آفریقایی داشته باشد. البته بنا بر برخی از اخبار غیررسمی بعضی از شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند در این بازه زمانی از راه‌های غیرمستقیم در برخی از پروژه‌های فنی و مهندسی کشورهای آفریقایی مشارکت و فعالیت کنند.

پیلتن در ادامه در خصوص طرف‌های اصلی صادرات کالاهای ایرانی در بازار افریقا تصریح کرد: در سال 99 کشورهایی که مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران در قاره افریقا بودند به ترتیب غنا، الجزایر، کنیا، آفریقای جنوبی، سومالی، تانزانیا، کامرون، موزامبیک، نیجریه و ساحل عاج بوده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد:‌ عمده واردات ما از قاره آفریقا نیز به ترتیب از کشورهای سوایزلند، تانزانیا، غنا، آفریقای جنوبی، زیمباوه، کنیا، اتیوپی، مصر، مغرب و سودان بوده است.

پیلتن متذکر شد:‌ کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال 99 شامل محصولات نیمه تمام و شمش از آهن و فولاد، اوره، میلگرد، سیمان، کشمش، خمیرهای غذایی، شیرینی، شکلات، بیسکوییت، پسته و کفپوش‌ها بوده‌اند. اقلام وارداتی ایران از کشورهای آفریقا نیز عمدتا شامل ذرت دامی، سنگ منگنز و کنسانتره، توتون و تنباکو، چای، یلوفین، ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی، اسانس، نخود، نباتاتی که در عطرسازی و داروسازی استفاده می‌شود، برخی سبزیجات غلاف‌دار خشک شده، سنگ روی و برخی از دانه‌های میوه‌ای می‌شود.

وی با اشاره به موانع توسعه تجارت بین ایران و کشورهای آفریقایی گفت: مشکلات عمده فراروی صادرات به این قاره مربوط به زیرساخت‌های تجاری و به ویژه حمل و نقل کالا و هزینه و زمان زیادی که برای آن مصرف می‌شود است. از مشکلات دیگر می‌توان به عدم وجود ارتباطات بین بانکی و موانع فراروی انتقال پول و ضمانت‌نامه بین تجار و شرکت‌های ایرانی و طرف‌های آنها در کشورهای آفریقایی است. وی همچنین از ناشناخته بودن بازارهای آفریقایی برای تجار ایرانی، هزینه‌های نسبتا بالای تحقیقات بازار و بازاریابی، هزینه زیاد تاسیس دفتر و نمایندگی، شک و تردید تجار ایرانی در مورد وضعیت سیاسی و ثبات اقتصادی در کشورهای آفریقایی، ضعف مالی کشورهای افریقایی و بورکراسی و عدم اراده جدی و برنامه‌ریزی مناسب توسط شرکت‌ها و تجار ایرانی و عدم آینده‌نگری در توجه به بازار این قاره بعنوان دیگر مشکلات صادرات ایران به افریقا یاد کرد.

پیلتن در ادامه اضافه کرد: در سال‌های گذشته تلاش شده است از طریق پیگیری ایجاد زیرساخت‌های تجاری و همچنین تبادل هیئت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه، برگزاری کمیسیون‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی، اعزام رایزن بازرگانی، اطلاع‌رسانی فرصت‌ها و توانمندی‌های ایران، برگزاری همایش‌های مشترک تجاری و ارتباط با سفارت‌خانه‌های ایران در آفریقا و کشورهای آفریقایی در تهران دو به توسعه مبادلات تجاری مساعدت شود.

وی در پایان بیان کرد: همچنین در نظر داریم در آینده با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌های ستاد آفریقا و همچنین اراده و علاقه دولت جدید در مورد توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و همکاری و هم‌افزایی و استفاده از کلیه ظرفیت‌های داخلی کشور برای توسعه روابط با آفریقا اقدام و ضمن پیگیری تسهیل زیرساخت‌های تجاری با آفریقا مانند ایجاد خط مستقیم و منظم کشتیرانی، از طریق ایجاد مراکز تجاری، اعزام رایزنان جدید بازرگانی، اختصاص خط اعتباری، ایجاد شوراهای مشترک بازرگانی،افزایش خدمات و تسهیلات بازرگانی، تسهیل ارتباطات و توسعه رویدادهای تجاری به افزایش مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی مساعدت شود.