۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد؛

هزاران میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان به غارت رفت / پیشنهاد جدید برای رتبه‌ بندی معلمان

۳۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶
کد خبر: 573838
هزاران میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان به غارت رفت / پیشنهاد جدید برای رتبه‌ بندی معلمان

احمد حسین فلاحی با اشاره به اینکه برخی افراد و جریانات از مطالبات معلمان سوءاستفاده کرده و تلاش می کنند از آب گل آلود معیشت معلمان برای خود محبوبیت کسب کنند، گفت: برخی از نیروهای پژوهشگر در بدنه آموزش و پرورش پیشنهاد داده اند که بحث پرداخت ها از موضوع رتبه بندی جدا و در قالب لایحه نظام پرداخت ها مورد بررسی قرار بگیرد تا شان و شخصیت معلمان بیش از این بازیچه حواشی قرار نگیرد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به حاشیه هایی که این روزها در مجلس پیرامون برخی طرح ها و لوایح از جمله بحث رتبه بندی معلمان ایجاد شده، گفت: یکی از مشکلاتی که در فضای رسانه ای و تخصصی کشور به چشم می خورد، فقدان رویکردهای تخصصی در ارزیابی های کارشناسی است. هر زمان که تحلیلگر، رسانه و یا نماینده ای با بخشی از طرح، لایحه و یا ایده ای مخالفت کرده یا اجرای آن را نیازمند برخی پیش زمینه ها بداند، بلافاصله از سوی برخی ذینفعان مورد تهاجم قرار می گیرد و اعلام می شود که فلانی با معلمان، بازنشستگان و...مخالف است.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: این روند در بلندمدت باعث کاهش دیدگاه های کارشناسی در کشور می شود و سطح تصمیم سازی ها را تنزل می دهد. چنین فضایی، این روزها در خصوص بحث رتبه بندی معلمان و برخی دیگر از طرح ها به عینه قابل مشاهده است. به هر حال برخی از نمایندگان ممکن است مبتنی بر اطلاعاتی که دارند، له یا علیه ایده ای به اظهار نظر بپردازند، اما متاسفانه برخی چنان حاشیه هایی ایجاد می کنند که فرد از بیان دیدگاه هایش پشیمان می شود.

فلاحی با اشاره به اینکه شخصا طی سالهای اخیر، بیشترین تلاش ها را برای ملزم کردن دولت به ارائه لایحه رتبه بندی معلمان داشته، گفت: در عین حال معتقدم، فضای کلی مجلس و رسانه ها باید به سمت رویکردهای تخصصی و کارشناسی سوق پیدا کند و به جای طرح مباحث هیجانی، موضوعات به صورت کارشناسی مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم  اساس فلسفه رتبه بندی ، نه مسائل مالی و موضوع افزایش پرداخت ها، بلکه حرکت به سمت ارتقای کیفیت مباحث آموزشی و ارتقای شان حرفه‌ای معلمان است. اما متاسفانه نگاه صرفا مالی به موضوع باعث شده تا ارتقای سطح تخصصی و حرفه ای معلمان در حاشیه قرار بگیرد. برخی از نیروهای پژوهشگر در بدنه آموزش و پرورش پیشنهاد داده اند که بحث پرداخت ها از موضوع رتبه بندی جدا و در قالب لایحه نظام پرداخت ها مورد بررسی قرار بگیرد تا شان و شخصیت معلمان بیش از این بازیچه حواشی قرار نگیرد.

مطالباتی که همواره در حاشیه قرار می گیرند

فلاحی در پاسخ به این پرسش که چرا چنین مشکلاتی برای لایحه رتبه بندی ایجاد شد؟ گفت: معتقدم لایحه رتبه بندی در بطن این حاشیه سازی ها، ذبح شده است و مانند همیشه مطالبات این قشر مظلوم در بطن برخی رویکردهای هیجانی و سیاسی در حاشیه قرار گرفته است. برخی افراد و جریانات از مطالبات معلمان سوءاستفاده کرده و تلاش می کنند از آب گل آلود معیشت معلمان برای خود محبوبیت افزونتر کسب کنند. این در حالی است که فرهنگیان کشور نیازمند برخوردهای تخصصی با مطالبات خود هستند تا نظام پرداخت و بحث رتبه بندی آنان، مبتنی بر چشم اندازهای بلندمدت تعریف شود.

او افزود: اینکه کارشناسان تاکید می کنند باید منابع پایداری برای اجرای رتبه بندی تدارک دید، در واقع در راستای منافع بلندمدت فرهنگیان است. نباید به گونه ای طرح های اقتصادی را اجرا کرد که باعث تکانه های تورمی شود و چند برابر افزایش پرداختی ها در قالب مالیات تورمی از معلمان پس گرفته شود. باید اجازه داده شود تا موافقان و مخالفان استدلال های خود را مطرح و در نهایت بهترین تصمیم به نفع فرهنگیان اخذ شود.

نماینده همدان در مجلس با اشاره به اینکه چنانچه از روی احساسات لایحه رتبه بندی تایید یا رد شود، مشکلی از هزار توی پیچیده مشکلات فرهنگیان حل نمی کند، گفت:  ضمن اینکه نباید فراموش کرد، مجلس به موضوع تامین معیشت معلمان تنها در بحث رتبه بندی توجه نکرده است. بارها تاکید کرده ام که صندوق ذخیره فرهنگیان که هزاران میلیارد تومان آن در اثر سوداگری ها و سوءمدیریت ها به غارت رفت، از ظرفیت های فراوانی برای پاسخگویی به مطالبات معیشتی معلمان برخوردار است که باید به این ظرفیت ها توجه شود.

فلاحی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا تصور نمی کنید بخشی از مشکلات مرتبط با معلمان ناشی از عدم معرفی وزیر مناسب در این بخش حساس است؟گفت: دقیقا درست است، البته امیدوارم با حضور یک وزیر متخصص ، سرو سامانی به مطالبات معلمان و بهبود وضعیت صندوق های ذخیره فرهنگیان داده شود تا این قشر شریف نه تنها در زمان فعالیت بلکه هنگام بازنشستگی نیز بتوانند از مواهب صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده کنند.

او در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از استان ها نه تنها با مشکل کمبود معلم و مشکلات ساختاری مواجهند، بلکه با معضل فقدان مدیران کارآمد در مدارس نیز دست به گریبان هستند. این روند باید با حضور چهره ای موجه، باسابقه و کارآمد در راس هرم اجرایی وزارت آموزش و پرورش متوقف شده و برنامه ریزی های لازم برای بهبود شاخص های کیفی، حرفه ای و معیشتی معلمان با قدرت و سرعت دنبال شود.