۰ نفر

پولسازترین مشاغل دوران کرونا که از آنها بی اطلاعید

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۵
کد خبر: 573442
پولسازترین مشاغل دوران کرونا که از آنها بی اطلاعید

از زمان شیوع کرونا در کشور بازار بسیاری از کسب و کارها از جمله مشاغل خدماتی به شدت افت کرد و دچار مشکل شد اما به همان میزان، مشاغل دورکار طرفداران بیشتری پیدا کردند و چیزی نگذشت که به سرعت رونق گرفتتد و صاحبان خود را به درآمد رساندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش‌های جهانی با شیوع ویروس کرونا حجم خرده ‌فروشی در بسیاری از کشورها کاهش یافت و میلیون‌ها نفر در دنیا شغل‌ خود را از دست دادند؛ در این بین کسب و کارهای زیادی موقتا و حتی به طور دائم تعطیل شدند، تولیدات بنگاهها کاهش پیدا کرد و عده بسیاری از صاحبان مشاغل با مشکلات مالی و اقتصادی روبرو شدند.

به موازات تاثیرگذاری کرونا بر زندگی و کسب و کار مردم،‌حجم تجارت الکترونیکی روند رو به رشدی را تجربه کرد، ‌تراکنش های اینترنتی رشد چشمگیری را رقم زد و سایتهای فروش آنلاین به درآمد چند برابری رسیدند و کشور ما نیز که از تاثیرپذیری کرونا بر اقتصاد خود مستثنی نبود و شیوع ویروس منحوس کرونا، فعالیت بسیاری از مشاغل را دچار وقفه و رکود کرده بود توانست با تکیه بر بستر اینترنت و فراهم کردن الکترونیک، موجبات رشد خدمات غیرحضوری و تجارت الکترونیک را فراهم کند تا افراد بدون نیاز به مراجعه حضوری ضمن تامین مایحتاج، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

امروز اینترنت بیشترین تغییرات در دنیای کسب و کار را ایجاد کرده و بر همین اساس تمایل به ایجاد شغل در بستر فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است.

در دوران کرونا اگر چه بازار بیشتر مشاغل افت پیدا کرد و بی فروغ شد اما مشاغل زیادی مثل شغل‌های دورکار طرفداران بیشتری پیدا کردند و در کمترین زمان ممکن به رونق رسیدند؛دورکار شدن اکثر کارمندان پس از شیوع کرونا نیز بسیاری از معادلات را برهم زد و باعث شد تا افراد از قابلیتهای اینترنت و شبکه های مجازی بیشتر استفاده کنند و به دنبال شغل هایی باشند که بتوانند به شکل دورکار انجام بدهند.

دورکاری در واقع سبک و شیوه ای است که بین کار و زندگی، درآمد و هزینه تعادل ایجاد می کند و به لحاظ روانی موجب آرامش خانواده ها می‌شود چرا که افراد وقت بیشتری را با اعضای خانواده سپری می کنند و دغدغه کمتری برای تربیت فرزندان دارند.اما با همه گیری کرونا تقاضا برای کدام شغل های دورکار افزایش یافت؟

با وجود آنکه شغل‌های دورکار تنوع و گرایش‌های زیادی دارند اما بر اساس گزارشها، صاحبان مشاغل خانگی، فروشندگان آنلاین، مترجمی، گرافیست‌ها، سازندگان انیمیشن و گیم نت‌ها، برنامه نویس‌ها، پزشکان و مشاوران آنلاین، خبرنگاران، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و کارمندان پشتیبان اداری از پرتقاضاترین و پردرآمدترین مشاغل دورکار به شمار می روند که در دوران کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند.

مشاغل خانگی

یکی از کسب و کارهایی که در دوران کرونا رونق بیشتری پیدا کرد، مشاغل خانگی است.صاحبان مشاغل خانگی همچون گذشته به تهیه و تولید محصولات خانگی پرداختند و فضای مجازی باعث شد تا تولیدات خود را سریع تر و بی واسطه به دست مصرف کننده و مشتریان خود برسانند.در دوران کرونا فروش انواع دست ساخته‌ها، کیک و شیرینی، گل و ‌گیاه آپارتمانی، محصولات باغی و زراعی، پوشاک و البسه و کیف و کفش در  شبکه‌های مجازی بیش از پیش رونق پیدا کرد.

فروشندگی آنلاین

فروشگاههای آنلاین و تمام مشاغل مرتبط با آن را می توان یکی از پرطرفدارترین مشاغل حوزه دورکاری دانست که در دوران کرونا بر محبوبیت و تقاضای آن افزوده شد. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی توانستند در مدت کوتاهی از طریق فروش آنلاین کالا و خدمات به سود سرشاری دست پیدا کنند و مردم نیز با خیال آسوده و بدون حضور در خیابانها و صف های طویل در روزهای کرونایی اقلام و خدمات مورد نیازشان را دریافت کردند.

افزایش مزون‌های لباس آنلاین، شیرینی فروشی‌های آنلاین، ‌داروخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاههای آنلاین مواد غذایی از جمله کسب و کارها و مشاغل دورکار و البته پرفروش در ایام کرونا  به شمار می روند.

مشاوره پزشکی آنلاین

یکی از شغل های دورکار که بازار آن در دوران کرونا به شدت داغ شد، مشاور پزشکی آنلاین بود.افرادی که احساس بیماری می کنند یا نیازمند دریافت راهکارهای درمانی برای مراقبت از خود و اعضای خانواده هستند، تمایل دارند که به جای مراجعه حضوری به مطب ها از مشاوره های آنلاین کمک بگیرند و در همین راستا، اپلیکیشن های مختلفی که ارائه دهنده چنین خدماتی بود، روانه بازار شده است.

برنامه نویسی

برنامه نویسی را شاید بتوان یکی از مشاغل درآمدزا دانست که تنها محدود به زمان کرونا نیست و همواره مورد تقاضای بسیاری از سازمانها و افراد است.

یک برنامه نویس می تواند بدون ‌آنکه در محل کار حاضر شود با یک سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاب و حتی تبلت می‌تواند طراحی سایت، برنامه نویسی و کدنویسی را انجام بدهد.

خبرنگاری

شغل خبرنگاری یکی از مشاغل دورکار پررونق و البته پر استرس دنیا است که اگر چه مثل شغل روابط عمومی نمی توان در دوران کرونا از استرس آن کم کرد ولی با داشتن یک سیستم رایانه و تبلت حتی گوشی موبایل وظیفه خبرگیری و خبررسانی را به شکل مطلوب و بدون حضور در محل دنبال کرد.یک خبرنگار با بهره گیری از ابزارهای دیجیتال و در بستر اینترنت می تواند به تیه گزارش پرداخته و وقایع و اخبار روز جهان را مخابره کند.

گرافیست

شغل گرافیست یکی از مشاغل پولسازی است که ماهیت دورکاری دارد و یک گرافیست می تواند از تمام خلاقیت خود با استفاده از نرم افزارهای گرافیک استفاده کند، ایده های خود را به تصویر بکشد، سفارش بگیرد و درآمدزایی کند.

کارشناس فناوری اطلاعات

خانواده مشاغل فناوری اطلاعات مانند کارشناس IT از جمله مشاغلی هستند که قابلیت انجام از طریق دورکاری را دارند.این رشته شغل ها از قضا درآمد خوبی هم دارند و فرصتهای شغلی بسیاری را می توان در خانواده مشاغل IT متصور شد.