۰ نفر

اقتصاد آنلاین از تاثیر شرایط اقتصادی بر مصرف گوشت گزارش می دهد؛

افزایش ۳۰ درصدی تقاضای مصرف گوشت گوساله/ تغییر ذائقه مردم از گوشت گوسفندی

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 572000
افزایش ۳۰ درصدی تقاضای مصرف گوشت گوساله/ تغییر ذائقه مردم از گوشت گوسفندی

به صورت طبیعی میزان مصرف گوشت گوسفندی در کشور بیش از گوشت گوساله است و قیمت بالاتری دارد. اما در یک سال اخیر با گران شدن گوشت قرمز، مردم به خیال به صرفه بودن از گوشت گوسفندی به گوشت گوساله تغییر الگوی مصرف داده‌اند. بدون استخوان بودن گوشت گوساله و قیمت پایین تر دلیل مردم برای تغییر الگوی خرید گوشت قرمز از گوسفندی به گوساله است. اما به واقع خرید گوشت گوسفندی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در ایران بر اساس ذائقه، مصرف گوشت گوسفندی بیشتر از گوشت گوساله بوده، آمار نشان می‌دهد به طور معمول درصد مصرف گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله ۶۰ به ۴۰ بوده است. تقاضای بالاتر برای گوشت گوسفندی موجب می‌شده همیشه قیمت بالاتری داشته باشد. اما در یک سال اخیر به ویژه از ابتدای سال جاری شاهد تغییر الگوی مصرف گوشت قرمز در کشور هستیم.

به گفته کارشناسان در حال حاضر نسبت مصرف گوشت گوسفندی به گوشت گوساله به ۳۰ – ۷۰ تغییر یافته است و بر خلاف ذائقه غالب، مردم به مصرف بیشتر گوشت گوساله روی آورده‌اند.

کارشناسان بر این باورند این تغییر الگوی مصرف ریشه در شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید دارد. مردم به تصور اینکه گوشت گوساله صرفه اقتصادی بیشتری دارد، سهم بیشتری از سبد گوشت قرمز خانواده را به آن اختصاص داده‌اند.

بدون استخوان بودن گوشت گوساله موجب ایجاد این تصور در ذهن مردم شده که خرید گوشت گوساله می‌تواند به صرف‌تر باشد.

اما واقعیت این است که افزایش تقاضا برای گوشت گوساله منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز گوساله نسبت به گوشت گوسفندی شده است، به عبارت دیگر در حال حاضر مردم برای خرید هر کیلوگرم گوشت گوساله هزینه بیشتری نسبت به گوشت گوسفندی پرداخت می‌کنند.

رصد بازار نشان می‌دهد مدت هاست قیمت گوشت گوساله، قیمت گوشت گوسفندی را پشت سر گذاشته و هر کیلوگرم آن با اختلاف بالاتر از گوشت گوسفندی عرضه می‌شود.

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور و از فعالان بازار گوشت قرمز، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین دراین باره اظهار کرد: در یک سال اخیر بازار گوشت قرمز یکی از پر نوسان‌ترین بازارهای کالای اساسی بوده و تولیدکننده و مصرف کننده متاثر از این نوسانات شده‌اند. 

وی ادامه داد: نوسانات شدید و پر شتاب در بازار گوشت قرمز موجب شده شاهد تغییرات قابل توجه در بخش تولید و بازار این کالا باشیم به نحوی که تمامی معادلات عرضه و تقاضای در این حوزه تغییر کرده است.

پوریان با تاکید بر اینکه در یکسال اخیر در بخش مصرف شاهد تغییر الگوی مصرف گوشت قرمز در کشور بوده‌ایم، افزود: این تغییر الگوی کشت، تغییر نسبت مصرف گوشت گوسفندی به گوشت گوساله بوده است.

به گفته وی؛ نسبت مصرف گوشت گوسفندی به گوشت گوساله به ۳۰ – ۷۰ تغییر یافته در حالی که این نسبت ۶۰ به ۴۰ بوده است.

پوریان این تغییر را بر خلاف ذائقه غالب مردم ایران دانست و افزود: ذائقه غالب مردم ایران مصرف بیشتر گوشت گوسفندی است و در بیشتر غذاهای ایرانی در نتیجه این ذائقه از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود.

رییس شورای تامین دام کشور درباره تغییرات یکسال گذشته در بخش تولید گوشت قرمز اظهار کرد: افزایش تقاضا برای گوشت گوساله بر بخش تولید نیز تاثیر گذار بوده و مرکز آمار از افزیش کشتار دام سنگین در کشتارگاه‌ها نسبت به دام سبک خبر می‌دهد.

پوریان میزان افزیش کشتار دام سنگین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را ۵۵ درصد اعلام کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتردام سنگین کشتار شده گاوهای مولد بوده‌اند که دامداران توان مالی نگهداری آن‌ها را نداشته‌اند.

پوریان دلیل دیگر روانه شدن گاوهای مولد به کشتارگاه را بازار مصرف جذاب آن عنوان کرد.

وی معتقد است؛ گوشت گاو ماده مولد به دلیل قیمت پایین‌تر برای مصرف کننده‌ بازار مصرف پر رونق‌تری دارد.

پوریان با توجه به نبود انگیره اقتصادی برای حفظ دام‌های مولد و ادامه تولید و اجبار به جبران هزینه‌های سنگین جاری، دامداران را محق به فروش دام‌های مولد دانست.

وی یادآور شد: تفاوت قابل توجهی بین قیمت خرید دام از دامداران و گوشت قرمز در بازار مصرف وجود دارد.

نکته قابل توجه آنکه پوریان ‌قیمت خرید هر کیلوم دام نر کشتاری سبک از دامداران را ۵۳ هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوم دام نر کشتاری سنگین را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد در حالی که در بازار برعکس آن است و قیمت گوشت دام سنگین به دلیل افزایش تقاضا بالاتر است.