۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود بیش از ۳درصدی قیمت نفت / رشد تقاضا و محدودیت عرضه همچنان از عوامل حمایت‌ کننده بازار

۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰
کد خبر: 571600
صعود بیش از ۳درصدی قیمت نفت / رشد تقاضا و محدودیت عرضه همچنان از عوامل حمایت‌ کننده بازار

با افزایش تقاضا و کمبود عرضه نفت در سراسر جهان، روند صعودی قیمت طلای سیاه همچنان ادامه دارد.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که جهش قیمت گاز و زغال‌سنگ موجی را برای روی آوردن به فرآورده‌های نفتی راه انداخت، نشانه‌های افزایش تقاضا و محدودیت عرضه در طول چند ماه آینده مشاهده شد. به همین دلیل، قیمت نفت روز جمعه صعود کرد و در مسیر ثبت رشد هفتگی ۳درصدی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت ۸۴سنت معادل ۱درصد افزایش یافت و به ۸۴دلار و ۸۴سنت در هر بشکه رسید که بالاترین سطح آن از اکتبر ۲۰۱۸ بود. بهای معاملات با سررسید کوتاه مدت در مسیر ثبت رشد هفتگی ۳درصدی قرار گرفت که برای ششمین هفته متوالی شاهد رشد خواهد بود.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۷۴سنت معادل ۰.۹درصد رشد، به قیمت ۸۲.۰۵دلار مورد معامله قرار گرفت که به ۸۷سنت سود خود در روز پنجشنبه اضافه کرد. این قرارداد نیز جهش ۳.۴درصدی هفتگی را ثبت می‌کند که رشد آن برای هشتمین هفته متوالی را نشان می‌دهد.

در همین حال، تحلیلگران به کاهش قابل توجه ذخایر نفتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اشاره کردند که به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۵ رسیده است. با بهبود از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تقاضا افزایش یافته و از طرفی صنایع به دلیل گران شدن گاز و زغال‌سنگ به نفت کوره و گازوییل برای تولید برق روی می‌آورند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود بحران انرژی باعث افزایش تقاضای نفت به میزان ۵۰۰هزار بشکه در روز شود.

این امر منجر به شکاف عرضه به میزان ۷۰۰هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری خواهد شد؛ تا زمانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، طبق برنامه‌ریزی در ماه ژانویه، عرضه بیشتری داشته باشند.

ویوک دار، تحلیلگر کامودیتی در بانک مشترک‌المنافع اظهار کرد: "این بحران انرژی، به ویژه در گاز و زغال‌سنگ، در مجموع باعث رشد قیمت انرژی شده و در نتیجه نفت نیز از این وضعیت سود برده است."

تحلیلگران RBC کپیتال مارکتس نیز اذعان داشتند که بازار جهانی نفت در حال شکل‌گیری برای یک چرخه صعودی قوی بوده که عمدتا ناشی از کاهش عرضه و افزایش تقاضا به صورت همزمان بوده است.

از طرفی، سرمایه‌گذاران در هفته گذشته با افزایش بیش از حد انتظار موجودی نفت خام آمریکا مواجه شدند. اداره اطلاعات انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۸اکتبر، ۶.۱میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۲۷میلین بشکه رسیده، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش ۷۰۲هزار بشکه را داشتند.