۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

صعود ناچیز طلا علیرغم تزلزل بازارهای سهام / روند افزایشی قیمت فلزات

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۲۹
کد خبر: 571192
صعود ناچیز طلا علیرغم تزلزل بازارهای سهام / روند افزایشی قیمت فلزات

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده اندکی افزایش یافت. افزایش ناچیز قیمت طلا در حالی است که در شرایط کنونی اقتصادی، تقاضای امن سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ افزایش تقاضای پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در شرایط افزایش قیمت انرژی و نگرانی‌های مربوط به عرضه انرژی، تحت تاثیر افزایش شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه قرار گرفته است. بر این اساس روز گذشته، طلای آتی دسامبر با ۵.۲۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۶۱.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۹۵ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۵۷ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص‌های سهام ایالات متحده روز گذشته با ریزش سهام شرکت‌های ارتباطاتی، روند نزولی در پیش گرفت. به نظر می‌رسد با توجه به روند نزولی شاخص‌های سهام در دو ماهه سپتامبر و اکتبر، هنوز سرمایه‌گذاران تمایل به ریسک پذیری ندارند. همچنین نگرانی‌های زیادی در رابطه با منابع انرژی در نیمکره شمالی وجود دارد. بر اساس پیش‌بینی بلومبرگ، کمبود زغال‌سنگ و گاز طبیعی در فصل زمستان باعث می‌شود، تقاضای انرژی روند صعودی خود را حفظ کند. افزایش قیمت زغال‌سنگ بر اساس گزارش‌ها ناشی از وقوع سیل در معادن زغال‌سنگ چین است. روند افزایشی هزینه برق در حال حاضر منجر به افزایش قیمت فلزات شده تا جایی که قیمت آلومینیوم به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون دست یافته است.

تورم کنونی اقتصادهای بزرگ تا حدودی ناشی از افزایش قیمت انرژی قلمداد شده است.

همچنین بنا بر گزارش‌ها، شرکت املاک و مستغلات اورگراند، غول املاک چینی، بازپرداخت سود دیگری را از دست داده و سرمایه‌گذاران نگران از سرایت مشکلات کنونی بر سایر بخش‌ها هستند.

در گزارش‌هایی که از آلمان منتشر شده شاخص شرایط اقتصادی ZEW در ماه اکتبر این کشور بسیار ضعیف ظاهر شده و شرایط کنونی را ۲۱.۶ در مقابل ۳۱.۹ ماه سپتامبر نشان داده است.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا در معاملات باثبات بود و فاصله چندانی با بالاترین سطح ۱۲ ماه گذشته خود نگرفته است. همچنین معاملات آتی نفت خام نیمکس تقریبا ثابت است و هر بشکه نفت خام در حدود ۸۰.۵۰ دلار معامله می‌شود. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۵۹۸ درصدی معامله می‌شود.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی و کمترین سطح قیمت ماه سپتامبر یعنی ۱۷۲۱.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۲.۴۰ است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۴۹.۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۴۵.۴۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاوت ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۴۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۳.۲۲ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۲.۱۸۵ دلار در  هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.