۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چگونه کمبود گاز بریتانیا یک شبه به بحران تبدیل شد؟ / ۱۲درصد از پمپ بنزین ها سوخت ندارند

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۸:۱۱
کد خبر: 570962
چگونه کمبود گاز بریتانیا یک شبه به بحران تبدیل شد؟ / ۱۲درصد از پمپ بنزین ها سوخت ندارند

بریتانیا اخیرا به شدت با مشکل کمبود سوخت مواجه شد که تحلیلگران علت این مشکل را عمدتا کمبود رانندگان کامیون برای سوخت‌رسانی، پس از برگزیت عنوان کرده‌اند.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛  به گزارش نیویورک تایمز، داده‌های جدید دولتی نشان می‌دهد که چگونه کمبود سوخت در بریتانیا به یک بحران تبدیل شده است. در تاریخ ۲۴سپتامبر، رانندگان هراسناک از کمبود سوخت، دو برابر هفته پیش آن را خریداری کردند، در حالی که میزان تحویل به پمپ‌بنزین‌ها در سطح عادی باقی ماند.

پس از تعطیلی گسترده پمپ‌بنزین‌ها و صف‌های طولانی که باعث انسداد جاده‌ها شد، بدترین بخش این بحران در حال عقب‌نشینی است.

اما در جنوب شرقی انگلیس و لندن، میزان تحویل‌ها هنوز محدود بوده و ارتش در این مناطق مستقر شده است. حدود ۲۰۰سرباز، تانکرهای حاوی بنزین را منتقل می‌کنند و پشتیبانی لجستیکی ارائه می‌دهند. به گفته انجمن خرده‌فروشان بنزین، در این مناطق، هنوز ۱۲درصد از پمپ‌بنزین‌ها سوخت ندارد.

ذخایر سوخت در سراسر بریتانیا در حال افزایش بوده، اما لندن و جنوب شرقی انگلیس هنوز از سایر مناطق عقب مانده‌اند

11

میزان متوسط موجودی در پمپ‌بنزین‌های نمونه

مقامات دولتی اظهار کرده‌اند که علت این وضعیت کمبود سوخت نبوده، بلکه کمبود قابل توجه رانندگان آموزش دیده برای تحویل آن است.

بحران سوخت، واضح‌ترین تاثیر کمبود رانندگان کامیون بوده که مانع بهبود اقتصاد بریتانیا از بیماری همه‌گیر می‌شود. از طرفی با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس، ممکن است مشاغل با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

اندرو اوپی، مدیر غذایی و سیستم‌های پایدار در کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا، که یک انجمن تجاری است، اظهار کرد که تنها سوپرمارکت‌ها به ۱۵هزار راننده کامیون بیشتر نیاز دارند تا در کریسمس دچار اختلال نشوند.

از سوی دیگر، مسائل بلندمدت صنعت حمل‌ونقل تجاری با برگزیت و بیماری همه‌گیر تشدید شده است. نیروی کار رو به پیری می‌رود و هزینه آموزش رانندگان جدید گران است.

درحال‌حاضر، تعداد رانندگان نسبت به سال گذشته ۳۰هزار مورد کمتر است. بریتانیایی‌ها این صنعت را به صورت جمعی ترک کرده‌اند و خرابی امکانات کنار جاده‌ای و ساعت‌ها دور بودن از خانه، کارگران جدید را برای پیوستن به این شغل تشویق نکرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، انکار کرد که برگزیت عامل کمبود رانندگان بوده و کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل را علت این وضعیت دانست.

جانسون اظهار کرد: "واقعیت این است که شرایط و پرداخت حقوق برای این افراد مناسب نبوده، بنابراین، هیچ جوانی در این کشور وجود ندارد که به شغل رانندگی کامیون فکر کند."

اما تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث انقباض بازار کار شد و سازگار شدن مشاغل با این شرایط، زمان‌بر خواهد بود. 

بر اساس گزارش حمل‌ونقل جاده‌‎ای، بریتانیا درحال‌حاضر درحال‌حاضر کمبود ۱۰۰هزار راننده کامیون دارد که ۲۰درصد از آنها پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این شغل را ترک کرده‌اند.

دو سوم از کاهش رانندگان کامیون به بریتانیا اختصاص دارد

22

تغییر در تعداد رانندگان کامیون، بر اساس ملیت

به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر، تعداد رانندگان تازه آموزش دیده از همیشه کمتر است. معمولا سالانه ۴۰هزار نفر در آزمون‌های رانندگی قبول می‌شوند، اما سال گذشته به دلیل قرنطینه‌های سراسری که باعث تعطیلی مراکز آموزش رانندگی شد، این رقم به ۱۶هزار نفر کاهش یافت و حجم زیادی از عقب‌ماندگی را به بار آورد.

33

تعداد افرادی که سال گذشته در آزمون رانندگی کامیون قبول شدند، ۲۵هزار نفر نسبت به سال گذشته آن کاهش یافت

ریچارد برنت، مدیرعامل انجمن حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد که آموزش رانندگان کافی برای برآورده کردن تقاضا، حداقل ۱۸ماه طول می‌کشد.

دولت به منظور کمک کوتاه‌مدت برای این صنعت، ارائه ویزای موقت برای ۵هزار راننده تانکر سوخت و کامیون‌های حامل مواد غذایی اعلام کرده است. اما کارشناسان صنعتی پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به تقاضا در سراسر اروپا برای رانندگان کامیون، این تعداد ویزا بسیار کم و دیر خواهد بود.

بر اساس جدیدترین ارقام ترنسپورت اینتلیجنس، یک شرکت تجزیه و تحلیلی، تخمین زده می‌شود که کمبود حدود ۴۰۰هزار راننده کامیون در سراسر اروپا مشاهده می‌شود و در این میان، لهستان، آلمان و انگلیس، بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.