۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همه‌ پرسی از خریداران پوشاک در مورد انتخاب پوشاک ایرانی و خارجی / مردم چقدر کالای ایرانی را ترجیح می‌ دهند؟

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۰
کد خبر: 570787
همه‌ پرسی از خریداران پوشاک در مورد انتخاب پوشاک ایرانی و خارجی / مردم چقدر کالای ایرانی را ترجیح می‌ دهند؟

اگرچه تولیدکنندگان پوشاک در ایران ظرف سال‌های گذشته توانسته‎‌اند جای خود را به لحاظ کیفیت، تنوع محصول و قیمت بین خریداران ایرانی به خصوص قشر جوان باز کنند؛ اما همچنان برخی، به دنبال خرید پوشاک خارجی حتی از نوع استوک آن می‌گردند و تنها این موضوع برایشان اهمیت دارد که تنپوش تنشان، خارجی باشد.

اقتصادآنلاین محبوبه فکوری؛ همه‌پرسی از خریداران پوشاک در بازار، رقابتی فشرده میان آرای اخذ شده برای پوشاک خارجی و داخلی را به نمایش می‌گذارد. چند سالی هست که تولیدکنندگان پوشاک ایران توانسته‌اند با بهره‌مندی از شرایط روز دنیا و توجه به خواست مشتریان که منجر به تنوع در طرح و رنگ پارچه‌ها و تولیدات پوشاک شده است، دل بسیاری از مشتریان را به دست آورند.

در کنار این، اگرچه تلاش‌های تولیدکنندگان داخلی به ثمر نشسته، اما همچنان پوشاک خارجی در ذهن و فرهنگ مردم ایران، جایگاه خاص خود را دارد و اکنون که دنیا به دلیل مشکلات ناشی از کرونا، با معضل فروش پوشاک مواجه است، استوک‌ها و پوشاک در انبارمانده برندهای خارجی روانه بازار ایران می‌شوند تا بلکه سهم خود را همچنان از این بازار جذاب بربایند.

حالا نظرسنجی از مردم حکایت از آن دارد که اگرچه باز هم دلبستگی‌هایی به خرید پوشاک خارجی وجود دارد، اما اختلاف میان تقاضا برای خرید پوشاک ایرانی با برندهای خارجی بسیار کم است و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری حتی به سمت خرید برندهای خارجی هم نمی‌روند و تلاش دارند تا پوشاک ایرانی را حتی اگر هم‌قیمت با نمونه‌های خارجی باشد، انتخاب کنند؛ اما هستند عده‌ای هم که صرفا پوشاک خارجی استفاده کرده و حاضرند استوک‌های برندهای خارجی را خریداری کرده؛ اما پوشاک داخلی نخرند.

البته نوع اشتیاق مردم به خرید پوشاک داخلی، برای تمامی برندها یکسان نیست؛ بلکه هستند برندهای ایرانی که بدون توجه به نیاز و سلیقه مشتری، اقدام به تولید کرده و از این بازار عقب رانده می‌شوند؛ اما در عین حال، نوع تولید برخی از برندهای ایرانی در بازار و حتی دیزاین و آرایش دکورهای فروشگاههایشان، چیزی کم از برندهای خارجی ندارد و مشتری به سختی می‌تواند تشخیص دهد که این فروشگاه کالای داخلی به فروش می‌رساند یا عرضه‌کننده برندهای خارجی است؛ پس همه چیز به نوع نگاه تولیدکننده به بازار و توجه او به سلایق مشتری برمی‌گردد.

نتایج نظرسنجی صورت گرفته از مردم حکایت از آن دارد که برخی صرفا پوشاک ایرانی و برخی دیگر صرفا پوشاک خارجی را انتخاب می‌کنند؛ اما عده کثیری به تناسب طرح و رنگ و تنوعی که یک برند چه ایرانی و چه خارجی در اختیارشان قرار می‌دهد اقدام به خرید می‌کنند و برایشان خیلی اهمیتی ندارد که چه برندی را بپوشند، بلکه بیشتر زیبایی، کیفیت پارچه و تنوع رنگ است که نظر آنها را جلب می‌کند.

نکته‌ای که بیش از همه چیز خریداران پوشاک خارجی از فروشگاههای سطح شهر را نگران می‌کند، قیمت بسیار بالای پوشاک عرضه شده در این فروشگاهها در مقایسه با سایت اصلی برندهای خارجی به خصوص ترک است. یکی از خریداران که برای خرید یک شلوار جین به فروشگاه یکی از برندهای خارجی مراجعه کرده، به اقتصاد آنلاین می‌گوید: سودهای میلیاردی فروشندگان پوشاک برندهای خارجی کاملا در بازار مشهود است و آنها اجناس را بعضا تا دو برابر قیمت خرید از سایت برند اصلی با احتساب هزینه‌های باربری عرضه می‌کنند؛ در حالیکه به راحتی می‌توان از سایت‌های خارجی خرید کرد و کالا را درب منزل تحویل گرفت.

برخی دیگر هم وقتی با این واقعیت روبرو می‌شوند که واردکنندگان، اقلام استوک سایر کشورها را برای فروش به ایران می‌آورند از خرید انصراف می‌دهند و تمایل دارند که از برندهای خارجی خرید نکنند؛ اما این موضوع برای برخی دیگر از مشتریان اهمیت چندانی ندارد؛ البته هستند در این میان افرادی که حتی پوشاک خارجی دست دوم را برای خرید به پوشاک ایرانی ترجیح می‌دهند.

در این میان، مشتریان پوشاک انتقاداتی را هم به اجناس داخلی وارد می‌کنند که بزرگترین آن، قیمت بالای برخی از پوشاک تولیدی است که نرخ برخی اقلام را هم‌ردیف با برندهای خارجی قرار می‌دهد. نوع دوخت و تمیزکاری پوشاک ایرانی هم از جمله انتقاداتی است که خریداران پوشاک ایرانی به آن اذعان دارند؛ اما به تمام اینها باید قدرت خرید مردم را هم اضافه کرد؛ به این معنا که برخی بر این باورند که خرید اجناس خارجی اگرچه ممکن است هزینه بالاتری را به آنها تحمیل کند، اما کیفیت آن به گونه‌ای است که آنها را نسبت به خرید در فاصله زمانی کوتاه به دلیل کیفی نبودن کالا، حفاظت می‌کند.

در نظرسنجی انجام شده از سوی اقتصاد آنلاین، نکته‌ای که بیش از هر چیزی به چشم می‌خورد، انزجار ایرانی‌ها از خرید پوشاک استوک است؛ به نحوی که در بیشتر پیام‌های دریافتی، افراد نه تنها اطلاعی از عرضه پوشاک استوک تحت قابل برندهای خارجی در مغازه‌های لوکس مراکز تجاری ندارند، بلکه خرید پوشاک استوک را در شان خودشان نمی‌دانند و با آن مخالفت می‌کنند.

البته خریداران پوشاک انتظاراتی هم از تولیدکنندگان دارند. در واقع آنها انتظار دارند که تولیدات ایرانی نیز علاوه بر اینکه به سمت تنوع‌بخشی به رنگ و طرح لباس‌ها پیش روند، بلکه دقت بیشتری هم بر روی انتخاب طرح پارچه و نوع دوخت داشته باشند که به اصطلاح خودشان، کاپ تنشان باشد و از پوشیدن آن لذت ببرند؛ هر چند اکنون برخی برندهای ایرانی به اندازه‌ای با کیفیت و خوش دوخت هستند که قابل تشخیص با نمونه برندهای خارجی نیستند.

در نهایت در پاسخ به این سوال که «اگر دو پوشاک ایرانی و خارجی، قیمت یکسانی داشته باشند، کدام را ترجیح می‌دهید»،  مشارکت‌کنندگان، 54 درصد پوشاک ایرانی و 46 درصد پوشاک خارجی را انتخاب کردند که این نشان از رقابت تنگاتنگ تولیدکنندگان داخلی با همتایان خارجی خود دارد.