۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آخرین اخبار از وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک/ توصیه های دامپزشکی به دامداران مناطق آلوده

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳
کد خبر: 570615
آخرین اخبار از وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک/ توصیه های دامپزشکی به دامداران مناطق آلوده

از یک‌ماه پیش خبرهای مبنی بر مرگ مشکوک تعدادی از بز و کل‌های وحشی از طریق فعالان محیط زیست گزارش شد. با افزایش تعداد این تلفات و پراکندگی آن در استان‌های مختلف سازمان دامپزشکی ورود کرده و نتایج نمونه برداری از تلفات توسط این سازمان نشان از بروز بیماری بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی مناطق حیات وحش کشور دارد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ می‌شود. 

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در فهرست بیماری‌های مهم سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) قرار دارد و این سازمان کشورها را موظف کرده است که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش و بر اساس پروتکل‌های تعیین شده عمل کنند.‌

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی یکماه اخیر در حیات وحش برخی از استان‌های کشور مانند البرز، مازندران و خراسان شمالی گزارش شده است.

علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت شیوع این بیماری در کشور، اظهار کرد: سال‌هاست ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است، به همین دلیل سازمان دامپزشکی همواره اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در این زمینه انجام داده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۰ در کشور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کانون درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود و این بیماری خسارات زیادی به حیات وحش و دام‌های کشور وارد کرد، اما از آن سال تاکنون با اقدامات انجام شده توسط سازمان دامپزشکی از جمله افزایش قابل توجه تعداد واکسیناسیون تعداد کانون‌های بیماری در سال ۹۹  به ۳۶۰ کانون کاهش یافته است.

به گفته اکبرشاهی؛ طی ۱۰ سال گذشته سازمان دامپزشکی موفق به مهار ۸۶ درصدی این بیماری کشنده و خسارت‌زا شده است.

 وی با اشاره به همکاری نزدیک ایران با سازمان بهداشت جهانی دام، اظهار کرد: ایران بر اساس تعهدی که به سازمان بهداشت جهانی دام دارد موظف است تا سال ۲۰۳۰ بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را ریشه کن کند.

اکبرشاهی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در راستای اجرای این تعهد جهانی خود، یک برنامه ۵ ساله را تدوین و اجرا می کند که سال ۱۴۰۰ اولین سال اجرای این برنامه است.

وی در تشریح بیشتر برنامه گفت: برنامه مذکور در ۵ محور  شامل بررسی و مراقبت، اقدامات تشخیصی، اقدامات کنترلی،  آموزش و ترویج و ارزیابی و نظارت تدوین و اجرا می‌شود. 

اکبرشاهی تصریح کرد: بر اساس برنامه در سه سال اول در هر سال در یک بازه زمانی ۳ ماهه باید ۸۵ تا ۹۰ درصد دام‌های نشخوارکننده سبک تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گیرند.

وی درباره اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ برای مقابله با این بیماری انجام شده است، اظهار کرد: به رغم شیوع بیماری کرونا و مشکلات مربوط به آن، همکاران ما در سال جاری تاکنون بیش از ۶۰ میلیون راس دام سبک را  بر علیه این بیماری واکسینه کرده‌اند.

اکبرشاهی جمعیت دام‌های سبک تحت پوشش واکسیناسیون را ۸۵ درصد کل جمعیت دام سبک کشور عنوان کرد.

 وی در پاسخ به این پرسش که اما گزارش‌ها از افزایش کانون‌های آلوده به بیماری خبر می‌دهد، گفت: نسبت به ۷ ماهه اول سال گذشته تعداد کانون‌ها تنها ۲ عدد افزایش یافته است، در سال گذشته تعداد کانون‌ها ۱۶۷ عدد بود که امسال به ۱۶۹ عدد رسیده است، اما پیش بینی ما بر اساس اقدامات انجام شده این است که در مجموع در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش قابل توجه بروز  بیماری در کشور باشیم.

اکبرشاهی معتقد است؛ یکی از دلایل افزایش کانون در حیات وحش در سال جاری نسبت به سال گذشته خشکسالی و کمبود آب است که موجب تغییر الگوی رفتاری در حیات وحش و استفاده آنها از آبشخورهای مشترک بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خطر انتقال بیماری از حیات وحش به دام‌های اهلی به دامداران توصیه کرد: از ورود دام و گله‌های اهلی به مناطق حفاظت شده حیات وحش و استفاده از آبشخورهای مشترک خودداری کنند.

اکبرشاهی اظهار کرد: وجود ترشحات و تراوشات آلوده در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد.

وی تاکید کرد: کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه آلوده و از همه مهمتر واکسیناسیون در مهار بیماری بسیار اثر گذار است. 

اکبر شاهی همچنین از دامداران خواست با اکیپ های اعزامی از طرف دامپزشکی حین تزریق رایگان واکسن همکاری کامل داشته باشند.

وی اطمینان خاطر داد که این بیماری به هیچ وجه قابل انتقال به انسان نیست.