۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تردید دامداران در جدیت دولت برای صادرات دام زنده / واگذاری کار به شرکت پشتیبانی دام به معنی عدم تمایل برای اجرا است

۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 570410
تردید دامداران در جدیت دولت برای صادرات دام زنده / واگذاری کار به شرکت پشتیبانی دام به معنی عدم تمایل برای اجرا است

روز گذشته آزادسازی صادرات دام زنده که در دولت قبل مصوب شده بود، با تاخیر ابلاغ شد. ابلاغ آزادسازی صادرات دام در شرایط رکود بازار گوشت قرمز خبر خوبی برای دامداران خسارت دیده از شرایط اقتصادی است، اما در مصوبه ابلاغی نسبت به مصوبه قبل تغییراتی رخ داده است که انتقاد دامداران را به همراه داشته و تا حدی آن ها را دلسرد کرده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ ‌نبود بازار مناسب مصرف به دلیل مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا موجب کاهش ۵۰ درصد مصرف گوشت قرمز در کشور و در نتیجه انباشت ۳۰۰ هزار راس دام سنگین و ‌۷ میلیون راس دام سبک در دامداری‌ها شده است.

انباشت دام در شرا‌یطی که دامداران در تامین خوراک دام‌‌هایشان با مشکل روبه‌رو هستند تبدیل به تهدیدی برای ادامه بقای صنعت پرواربندی و تولید گوشت قرمز در کشور شده است. فعالان و کارشناسان این حوزه صادرات و خروج دام‌های انباشت شده را راهکار موقت، اما مناسب برای صنعت پرواربندی می‌دانند. بر همین اساس وزیر دولت قبل در روزهای پایانی کار خود در "شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی"، صادرات دام زنده را همراه با شیرخشک، کره، روغن حیوانی و فراورده‌های لبنی آزاد کرد.

 اما صادرات دام زنده به دلایل نامعلوم اجرا نشد، تا اینکه وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید در دوازدهم مهرماه جاری آن را بار دیگر در شورا مطرح و مصوبه مربوطه را با تغییراتی به وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

در مصوبه ابلاغ شده، شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مجاز است با مباشرت اتحادیه‌ها و بخش خصوصی در سقف تعداد مشخص و با لحاظ تعادل قیمت بین تولید و مصرف نسبت به صادرات دام زنده غیر مولد از یک گمرک مشخص اقدام کند.

کارشناسان معتقدند تغییرات انجام شده در مصوبه شورا از جمله انتخاب شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری، می‌تواند حل مشکل صنعت دامپروری ‌کشور را پیچیده‌تر و طولانی‌تر کند چرا که آن را درگیر بروکراسی‌های اداری یک شرکت غیر متخصص در حوزه صادرات می‌کند،‌ در حالی که برای نجات این صنعت باید به سرعت وارد عمل شد و مازاد دام را زودتر خارج کرد.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، درباره تغییرات مصوبه شورا برای صادرات دام زنده و ایرادهای وارده بر آن، اظهار کرد: در مصوبه قبلی وظیفه صادرات دام زنده بر عهده معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گذاشته شده بود، اما در تغییرات انجام شده شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مجاز معرفی شده است.

وی ادامه داد: به محض صدور مصوبه قبلی تعداد دامی که برای صادرات باید آماده می شد نیز توسط معاونت بازرگانی مشخص شده و قرار بر این بود که ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین شامل صادرات شود.

 پوریان با تاکید بر اینکه معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی مرجع متخصص در این حوزه صادرات است، افزود: معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با تجربه ای که در این زمینه دارد می‌توانست در کوتاه ترین زمان زمینه صادرات را فراهم سازد.

منصور با با بیان اینکه تجربه در صادرات و شناخت امور مربوط به آن بسیار پر اهمیت است، گفت: هماهنگی‌های داخلی همراه با پرداختن به امور صادرات و بازار کشورهای هدف صادراتی نیاز به داشتن علم و تخصص دارد که معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با توجه به تجربه خوبی که در این زمینه دارد، می توانست موفق عمل کند.

وی معتقد است؛ با توجه به عدم تجربه شرکت پشتیبانی امور دام در صادرات، انجام این امر برای شرکت مذکور زمان بر خواهد بود در حالی که زمان برای بهبود شرایط دامداران که به سختی درگیر مشکلات تامین هزینه های تولید و بازار هستند، اهمیت زیادی دارد.

به گفته پوریان؛ بروکراسی‌های اداری طولانی مدت با توجه به سابقه شرکت پشتیبانی امور دام نگرانی دیگر دامداران است.

وی تجربه دامداران در طرح خرید حمایتی دام توسط شرکت پیشتیبانی را مبنای قضاوت های دامداران از عملکرد این شرکت عنوان کرد.

پوریان تصریح کرد: بنا بود طرح خرید حمایتی راه‌حلی باشد تا از فشار اقتصادی بر دامدارانی که در رکود بازار بی‌مشتری مانده‌ و دچار خسارت اقتصادی شده اند بکاهد، اما هیچگاه این طرح به درستی و موثر اجرا نشد.

وی بروکراسی‌های طولانی و بنده‌های غیر قابل اجرا برای دامداران در قراردادهای این شرکت را دلیل عدم موفقیت طرح دانست.

رییس شورای تامین دام کشور اظهار کرد: به باور دامداران هر گاه طرحی به شرکت پشتیبانی اموردام واگذار می‌شود به معنی عدم  تمایل برای اجرای آن است.