۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش نفت خام به دلیل بحران جهانی انرژی / صعود نفت آمریکا به بالاترین سطح هفت سال اخیر

۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 570318
جهش نفت خام به دلیل بحران جهانی انرژی /  صعود نفت آمریکا به بالاترین سطح هفت سال اخیر

آثار گرانی انرژی در سراسر جهان و کسری موجودی نفت خام همچنان بر بازار سنگینی می‌کند و باعث رشد قیمت طلای سیاه در روزهای اخیر شده است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که بحران انرژی، اقتصادهای بزرگ را درگیر کرده و هیچ نشانه‌ای از برطرف شدن این مشکلات در میان افزایش فعالیت اقتصادی و محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان اصلی، دیده نمی‌شود، قیمت نفت روز دوشنبه مجددا صعود کرد و سود چندهفته‌ای خود را گسترش داد.

معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال ثبت رشد حدود 4 درصد در طول هفته گذشته، 1.18 دلار معادل 1.4 درصد افزایش یافت و به 83 دلار و 57سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 1.49 دلار معادل 1.9 درصد رشد، به قیمت 80 دلار و 84 سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که بالاترین سطح آن از اواخر سال 2014 بود. این شاخص نفتی نیز در طول هفته گذشته رشد 4.6 درصدی را تجربه کرد.

با خروج بیشتر افراد واکسینه شده از محدودیت‌های کرونا که باعث حمایت از فعالیت اقتصادی شد، قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کرد. از این رو برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به ترتیب پنجمین و هفتمین رشد هفتگی متوالی را ثبت کردند.

از طرفی، قیمت زغال‌سنگ و گاز نیز با بهبود اقتصادها در حال افزایش بوده و از آنجا که برای تولید برق از سوخت استفاده می‌شود، نفت را برای این مصرف جذاب‌تر کرده و صعود بیشتر قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

کلوین وونگ، تحلیلگر کامودیتی در سی‌ام‌سی مارکتس مستقر در سنگاپور اذعان داشت: "هیچ جریان خبری صریحی وجود ندارد و حرکت قیمت‌ها ناشی از عوامل درون بازاری بوده که نشان می‌دهد انتظار تورم بالاتر، از روند صعودی قیمت نفت حمایت می‌کند."

در هند، برخی از استان‌ها به دلیل کمبود زغال‌سنگ، شاهد قطعی برق هستند، در حالی که با افزایش قیمت برق، دولت چین به معدنکاران دستور داده تولید زغال‌سنگ را افزایش دهند.

با افزایش تقاضا برای انرژی گرمایشی، چشم‌انداز زمستانی دشوار در نیمکره شمالی بیشتر شده و از این رو، بحران انرژی جهان را فرا گرفته است.

از سوی دیگر، شرکت‌های حفاری آمریکا که از فرصت افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند، در هفته گذشته پنج چاه نفت جدید  اضافه کردند که شمار سکوهای نفت و گاز آنها برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت.

همچنین لازم به ذکر است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) هفته گذشته تصمیم گرفتند که بر برنامه کاهش تدریجی محدودیت عرضه خود پایبند بمانند.