۰ نفر

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد؛

مجلس به دنبال مسدودسازی اینستاگرام، واتس‌اپ و گوگل نیست / حضور نمایندگان منتقد طرح صیانت در کمیسیون مشترک

۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۸
کد خبر: 570004
مجلس به دنبال مسدودسازی اینستاگرام، واتس‌اپ و گوگل نیست / حضور نمایندگان منتقد طرح صیانت در کمیسیون مشترک

حسین جلالی با اشاره به اینکه مجلس به دنبال مسدودسازی اینستاگرام، واتس آپ و گوگل نیست گفت: هدف اصلی طرح صیانت، حمایت از حقوق کاربران و ممانعت از سودجویی افراد و جریاناتی است که با راه‌ اندازی صفحات جعلی، در موضوعات مختلف اقتصادی، پزشکی، علمی و... کلاه برداری کرده و موجب ضرر و زیان مالی، هتک حرمت و آبروی افراد حقیقی و حقوقی می ‌شوند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به نشست کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت: نخستین جلسه کمیسیون مشترک طرح «حمایت از کاربران در فضای مجازی و پیام رسان ها» روز یکشنبه برگزار می شود تا ضمن انتخاب هیات رییسه کمیسیون شامل رییس، نواب رییس، سخنگو و دبیر، ساختارسازی های لازم برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده در دستورکار قرار بگیرد. پس از جلسه کمیسیون مشترک، جلسات کمیسیون نیز به صورت هفتگی و روتین با حضو نمایندگان رسانه های گروهی برگزار خواهد شد.

جلالی در ادامه افزود: اما در شرایطی که هنوز هیچ مصوبه و ماده واحده ای در مورد طرح صیانت نهایی نشده، برخی افراد و رسانه ها به گونه ای خبرسازی می کنند که انگار نمایندگان به دنبال محدودسازی و مسدود سازی فعالیت های اقتصادی و مشاغل آنلاین در بستر فضای مجازی هستند. این حاشیه سازی ها صحت ندارند و به هیچ عنوان قرار نیست اینستاگرام، واتس اپ ، گوگل و... در ایران بسته شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه برخلاف فضاسازی ها نمایندگان به دنبال تسهیل گری  فعالیت های اقتصادی در بستر فضای مجازی هستند، گفت: بر اساس آمارهای رسمی اقتصادی ایران ظرفیت های فراوانی برای توسعه مشاغل آنلاین و کسب و کار مجازی دارد که این ظرفیت های مغفول مانده باید به کار گرفته شوند. بسیاری از طرح های اقتصادی مهم مجلس از جمله طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در بستر فضای مجازی و به صورت آنلاین محقق می شود، برای اجرای درست این طرح ها باید زمینه تقنینی مناسبی فراهم شود.

او افزود: طبیعی است که باید از حقوق کاربران ایرانی در فضای مجازی نیز صیانت شود و مجموعه افرادی که در حال ارائه کالا و خدمات به کاربران ایرانی در بستر این فضا هستند، واجد صلاحیت های اخلاقی و قانونی باشند. تنها کاری که مجلس تا به امروز انجام داده است، رای به تشکیل یک کمیسیون مشترک بوده است تا چهارچوبی برای فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی را فراهم سازند. ضمن اینکه بسیاری از نمایندگان منتقد طرح صیانت در کمیسیون مشترک حضور دارند و دیدگاه های خود را مطرح می کنند.

به اعتقاد این نماینده، تمام ایده های مطروحه از سوی افراد و جریانات مختلف، باید در کمیسیون مشترک ارائه و اکثریت اعضای کمیسیون در خصوص آن تصمیم گیری کنند. مجلس به دنبال آن است که پهنای باند مناسبی را تدارک ببیند تا فعالان اقتصادی بتوانند از آن برای رونق کسب و کار خود بهره ببرند.

مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری در فضای مجازی

جلالی در پاسخ به پرسشی در خصوص اهداف اصلی نمایندگان از اجرای این طرح گفت: در واقع هدف اصلی طرح صیانت، حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و ممانعت از سودجویی افراد و جریاناتی است که با راه‌اندازی صفحات جعلی، در موضوعات مختلف اقتصادی، پزشکی، علمی و... شایعه پراکنی کرده و همچنین موجب ضرر و زیان مالی، هتک حرمت و آبروی افراد حقیقی و حقوقی می ‌شوند.

نماینده رفسنجان در مجلس اظهار داشت: به طور کلی مجلس با این طرح به دنبال حمایت از اقتصاد اینترنتی و فضای مجازی است. از سوی دیگر در شرایط گسترش کرونا و تحریم ها، کسب و کار مجازی و آنلاین فرصت منحربه فردی است که می توان آن را در مسیر اشتغالزایی به کار گرفت. منتها دستیابی به این ظرفیت ها نیازمند ایمن سازی، پهنای باند مناسب، افزایش خدمات و...است که طرح صیانت تلاش می کند این بستر را فراهم سازد.

او با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده، فقدان امنیت در مشاغل آنلاین می تواند اعتماد عمومی به این نوع مشاغل را خدشه دار سازد، گفت: اگر کاربری در فضای مجازی خرید کرده یا خدماتی دریافت کند، اما با مسائلی چون افشای اطلاعات شخصی، فیشینگ، کلاهبرداری و...مواجه شود و امکانی برای پیگیری قضایی موضوع نداشته باشد اطمینان خود را به کسب و کار آنلاین از دست می دهد. این موضوع باعث می شود در بلندمدت اصل کسب و کار آنلاین در بستر فضای مجازی با مشکل مواجه شود.

جلالی افزود: مجلس در جریان طرح صیانت به دنبال پاسخگو کردن اپلیکیشن ها و درگاه های ارائه دهنده خدمات است. اگر قرار باشد ایران سرمایه گذاری های بلندمدتی برای رشد اقتصاد دیجیتال خود داشته باشد، باید زمینه های ایمن سازی را نیز فراهم سازد. از سوی دیگر مجلس بستری را فراهم می کند تا شرکت های داخلی نیز بتوانند خود را در این مارکتینگ محک زده و مبتنی بر توانایی های خود وارد رقابت با اپلیکیشن های خارجی شوند. اما، نهایتا این مردم هستند که انتخاب می کنند از کدام اپلیکیشن استفاده کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این مطالبات تنها مختص ایران نیست، اتحادیه اروپا بعد از مشکلاتی که در اثر افشای اطلاعات توسط فیس بوک ایجاد شد، قوانین محکمی را برای حفاظت از کاربران خود وضع کرد تا در فضای مجازی از آنان صیانت کرده باشد. بنابراین ساماندهی فضای مجازی یک ضرورت و یک رفتار عاقلانه است.

جلالی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که همزمان با ارائه این طرح صیانت برخی طرح های مشابه مانند طرح حفاظت از داده های شخصی نیز ارائه شده، آیا مجلس به دنبال جایگزینی طرح صیانت با نمونه های مشابه است؟ گفت: از محتوای طرح حفاظت از داده های شخصی به طور دقیق خبر ندارم. اما بر اساس تصمیمی که نمایندگان اتخاذ کرده اند، تنها مسیر تقنینی مجلس برای ساماندهی و قانون مند کردن فضای مجازی همین طرح صیانت است. البته عقل هم حکم می کند که مجموعه ظرفیت ها و ایده ها در هم ادغام شود تا یک قانون فراگیر و کاربردی در خصوص فضای مجازی تدوین شود.