۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مهارت‌ های خلاقیت؛ تعریف، نکات و مثال‌ ها

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۳
کد خبر: 569806
مهارت‌ های خلاقیت؛ تعریف، نکات و مثال‌ ها

خلاقیت یک مهارت باارزش در محل کار است زیرا می‌تواند ابزاری مفید برای توسعه ایده‌های جدید، افزایش کارایی و ابداع راه‌حل برای مشکلات پیچیده باشد. گرچه شما ممکن است در خلاقیت‌های طبیعی به اشکال خاصی مهارت داشته باشید، اما این مهارتی است که می‌تواند به‌مرور یاد گرفته و توسعه یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛  در این مقاله، بحث می‌کنیم که خلاقیت چیست و چگونه می‌توانید از مهارت‌های خلاقیت در کار‌های روزمره خود استفاده کنید. 

خلاقیت چیست؟ 

خلاقیت توانایی تفکر در مورد کار یا مسئله‌ای به روشی جدید یا متفاوت یا توانایی استفاده از تخیل برای تولید ایده‌های جدید است.  خلاقیت شما را قادر می‌سازد مشکلات پیچیده‌ای را حل کنید و یا روش‌های جالبی برای رسیدن به وظایف پیدا کنید.

  اگر خلاق باشید، از منظر منحصر به فرد به مسائل نگاه می‌کنید.  می‌توانید الگو‌ها را پیدا کرده و برای یافتن فرصت‌ها ارتباط برقرار کنید.  خطر ابتلا به خلاقیت وجود دارد، اما می‌توانید نشان دهید که خودتان انگیزه دارید که چیز‌هایی را که قبلا انجام نشده‌اند، امتحان کنید. 

 نمونه‌هایی از مهارت‌های خلاقیت:

انواع مختلفی از مهارت‌های خلاقانه وجود دارد که می‌توانید برای خلاقیت بیشتر در محیط کار تمرین کنید. به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شوند، می‌توانند در کمک به شما در مورد یک مسئله یا کار متفاوت فکر کنند. آن‌ها عبارتند از: 

• ایجاد ارتباطات

• سؤال پرسیدن

• مشاهدات

• شبکه‌سازی

• در حال آزمایش کردن

ایجاد ارتباطات:

وقتی خلاق هستید، بین ایده‌های مختلف ارتباط پیدا می‌کنید و از آن‌ها برای حل مشکلات استفاده می‌کنید. غالباً این ارتباطات زمانی اتفاق می‌افتد که شما به طور فعال در مورد مسئله یا کار فکر نکنید. چیزی که می‌خوانید یا چیزی که شخصی می‌گوید با این مشکل ارتباط دارد و شما آن را به روشی جدید مشاهده می‌کنید. قرارگرفتن در یک محیط دیگر یا تجربه چیزی برای اولین‌بار همچنین می‌تواند ارتباطاتی ایجاد کند که به شما کمک می‌کند وظایف را متفاوت ببینید. 

سؤال پرسیدن:

ممکن است از خود بپرسید که چرا کاری را به روش خاصی انجام می‌دهید یا چرا باید مراحل خاصی را دنبال کنید. ممکن است مواقعی پیش بیاید که دلیل دیگر مهم نباشد، اما همه عادت دارند این کار را انجام دهند. این به شما امکان می‌دهد تا به دنبال روش‌های بهتر برای انجام آن کار باشید و یا روش‌ها را اصلاح کنید تا مرتبط‌تر شوند. 

مشاهدات:

با مشاهده دنیای پیرامون خود می‌توانید روش‌های جدید انجام کار‌ها را کشف کنید. تماشای نحوه کار مردم می‌تواند به شما انگیزه دهد تا به روش‌هایی برای کمک به کارایی بیشتر آن‌ها فکر کنید. روشی که کسی به یک کار نزدیک می‌کند ممکن است ایده‌هایی در مورد چگونگی کمک به شخص دیگری که وظیفه مشابهی را انجام می‌دهد به شما ارائه دهد. 

توجه دقیق به چگونگی استفاده مردم از محصولات یا خدمات می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد آن‌ها را به‌خوبی مشاهده کنید و سپس می‌توانید روش‌هایی برای بهبود آن‌ها در نظر بگیرید. 

شبکه‌سازی:

وقتی خلاق هستیم، معمولاً می‌توانیم از یک شرکت و شبکه متنوع با افرادی که مانند خودشان نیستند لذت ببریم. بودن در کنار افراد از زمینه‌های مختلف می‌تواند شما را در معرض ایده‌های جدید قرار دهد و تفکر خلاق را برانگیزد. گفتگو و کار با افرادی که دنیا را متفاوت می‌بینند می‌تواند به شما کمک کند هنگام نزدیک شدن به کار خود دیدگاه‌های جدیدی کسب کنید. 

آزمایش کردن:

بیرون آوردن خلاقیت ممکن است به شما کمک کند تا آزمایش کنید. مهم نیست که یک ایده چقدر غیرمعمول باشد. 

 چگونه مهارت‌های خلاقیت را بهبود ببخشیم:

چندین فعالیت و تمرین وجود دارد که می‌توانید به بهبود خلاقیت کمک کنید. این شامل: 

1. چالش دایره را امتحان کنید

بیست دایره بکشید و برای 30 ثانیه کرونومتر تنظیم کنید. قبل از پایان تایمر، هر دایره را به‌صورت یک تصویر منحصربه‌فرد درآورید. این تمرین شما را مجبور می‌کند که به یک چیز به روش‌های مختلف فکر کنید. آن را به‌صورت دوره‌ای تکرار کنید تا ببینید که چگونه افکار شما باگذشت زمان تغییر می‌کند. 

2. از صفحه طراحی استفاده کنید:

همچنین با استفاده از خلاقیت، طراحی یا نوشتن ایده‌ها می‌تواند به شما در پردازش اطلاعات کمک کند. اگر در حال گوش‌دادن به ارائه هستید، می‌توانید چیزی مرتبط با آنچه می‌شنوید ترسیم کنید. این می‌تواند به شما کمک کند مطالب گفته شده را به‌خاطر بسپارید. 

3. مرتباً بخوانید:

خواندن فقط یکی از راه‌های تمرین ذهنی است. به‌عنوان‌مثال کاوش در رمان‌های داستانی می‌تواند مفاهیم جالب خلاقانه‌ای مانند دنیای پیچیده، داستان، معما‌ها و شخصیت‌ها را به شما معرفی کند. روش آسان دیگر برای تمرین بازی‌ها و معما‌های چالش‌برانگیز ذهنی، استفاده از برنامه‌ای در تلفن یا دستگاه همراه دیگر است. 

4. بنویسید:

در پایان هر روز افکار خود را در یک ژورنال ثبت کنید. نوشتن شما را ترغیب می‌کند تا در مورد تجربیات و ایده‌های روزمره خود انتقادی بیندیشید. یافتن راه‌هایی برای به‌کارگیری تفکر انتقادی و تحلیلی راهی عالی برای استفاده از توانایی‌های ذهنی است. 

5. ورزش کنید:

مراقبت از سلامت جسمی و روانی می‌تواند به شما در موقعیت بهینه برای تمرین و به‌کارگیری تفکر خلاق کمک کند. افزودن ورزش منظم، حتی اگر به مدت 30-20 دقیقه دو تا سه بار در هفته باشد، یکی از راه‌های بهترین خود بودن در کار است. 

مهارت‌های خلاقیت در محل کار:

برخی از محل‌های کار به دلیل ماهیت صنعت خلاقیت دارند. حتی اگر محل کار شما به طور طبیعی یک محیط خلاقانه نباشد، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای تمرین خلاقیت انجام دهید: 

تنوع را انتخاب کنید:

اگر فرصتی دارید، انتخاب کنید که در تیمی از افراد باشید که مانند شما نیستند. احاطه در اطراف خود با افرادی که دیدگاه‌های مختلفی دارند می‌تواند دیدگاه شما را گسترش داده و روش‌های جدیدی را برای انجام کار شما الهام بگیرد. 

روند خود را تغییر دهید:

تغییری در نحوه انجام امور معمول ایجاد کنید. شاید یک کار خاص وجود داشته باشد که شما همیشه به روش خاصی انجام داده باشید. از خود بپرسید چرا این کار را می‌کنید اگر دلیل موجهی برای این کار وجود ندارد، سعی کنید این کار را متفاوت انجام دهید. 

کار خود را بکشید:

روی هر کاری که هستید کار می‌کنید، خواه یک پروژه، ایده یا وظیفه، آن را در یک عکس یا یک سری عکس توصیف کنید. برای اینکه این یک تمرین مفید باشد، لازم نیست که خاص آن هنرمند باشید. 

محیط خود را تغییر دهید:

تغییر فضای اطراف شما می‌تواند شما را تحریک کند تا با روش‌های تازه درباره کار خود فکر کنید. این ممکن است شامل سازماندهی مجدد فضای دفتر شما یا حتی انتقال به دفتر دیگری باشد. اگر محدود به چگونگی تنظیم مجدد فضای اداری خود هستید، تزئین آن را در نظر بگیرید و سپس به طور دوره‌ای مجدداً آن را تزئین کنید. تزئین نه‌تنها یک تمرین خلاقانه است، بلکه این تغییر می‌تواند به شما کمک کند تا در کار خود خلاقانه فکر کنید. 

به موسیقی گوش دهید:

اگر شرایط شما اجازه می‌دهد، هنگام کار موسیقی پخش کنید. موسیقی به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا خلاقیت خود را افزایش دهند. حتی اگر مستقیماً بر خلاقیت شما تأثیر نگذارد، می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد که ممکن است شما را در چارچوب ذهنی خلاق‌تری قرار دهد. 

چگونه مهارت‌های خلاقیت را برجسته کنیم:

ازآنجاکه خلاقیت مهارت خاصی برای صنایع خاص است، سعی کنید مهارت‌های خلاقیت خود را در حین جستجوی شغل به نمایش بگذارید. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید خلاقیت خود را در هر مرحله از روند کار، از رزومه گرفته تا مصاحبه‌ها بگنجانید. در اینجا چند پیشنهاد برای برجسته‌کردن مهارت‌های خلاقیت وجود دارد:  

مهارت‌های خلاقیت برای یک رزومه:

 بدون درنظرگرفتن عنوان شغلی، سطح و صنعت، برقراری مهارت‌های خلاقیت در رزومه ایده خوبی است. این کار را می‌توانید در گلوله‌های مربوط به قسمت تجربه حرفه‌ای خود یا در یک بخش مهارت‌های جداگانه انجام دهید. شرح وظایف را بخوانید تا مهارت‌های مربوطه را که کارفرما به دنبال آن‌ها است اولویت‌بندی کنید.

 به‌عنوان‌مثال، اگر در شرح شغل ذکر شده باشد که کاندیدای ایده‌آل می‌تواند به‌سرعت تحت‌فشار مشکلات را حل کند، زمانی را که از مهارت‌های تفکر خلاق برای حرکت در مسائل پیچیده استفاده کرده‌اید در نظر بگیرید و برای حل آن‌ها راه‌حل ارائه دهید.