۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۲
کد خبر: 569666
مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر دستگیری یکی از بازپرسان امنیت اوین و سپس تکذیب این خبر توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران و همچنین مهلت دو هفته‌ای رییس قوه قضاییه به "کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات بانک‌ها" در صدر مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت قرار داشت.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در ادامه می‌خوانیم:

مهلت دو هفته‌ای کمیته رسیدگی به مطالبات بانک‌ها

رییس قوه قضاییه به "کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات بانک‌ها" برای ارائه راهکارهای افزایش اختیارات و کارآمدی این کمیته، مهلتی دو هفته‌ای داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با کمیته فرا دستگاهی‌ رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانک‌ها، ضمن بیان اینکه این کمیته از سال ۹۳ تا کنون تشکیل شده است، برگزاری ۱۶۳ جلسه و رسیدگی به ۱۲ پرونده طی این جلسات را نشان دهنده عدم موفقیت این کمیته در تحقق اهداف و عدم رسیدگی به بسیاری از موضوعات و چالش‌های کشور دانست.

برخی از اقدامات سازمان بازرسی کل کشوردر روزهای گذشته

در جریان بررسی عملکرد "سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران" و با پیگیری‌های انجام‌شده بعد از ۱۸ سال، مجمع عمومی این سازمان تشکیل و همچنین تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای نخستین بار به تصویب هیأت وزیران رسید.

در خبری دیگر با ورود بازرسی کل استان خوزستان به موضوع "رسوب کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)" قریب به ۶۰۰ هزار تن کالای رسوب یافته در این بندر کاهش پیدا کرد.

همچنین رأی مراجع قضایی استان بوشهر در خصوص ۳ پرونده بازرسی کل این استان صادر شد. بر این اساس در پرونده شهرداری جم، ۲ نفر از متهمین هر کدام به مبلغ ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و ۵ نفر از متهمین هر کدام به مبلغ ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت بدل از ۸۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند.

توضیح رییس سازمان زندان‌ها درباره درگیری در زندان تهران بزرگ

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با انتشار توییتی درباره درگیری در زندان تهران بزرگ نوشت: "درخصوص خبر غیردقیق درگیری در ‌زندان تهران بزرگ، همین بس که، زندان محفل فرهیختگان نیست؛ بلکه محفل مجرمان است. باوجود کنترل‌ها، اختلاف و تنش بین آنها دور از انتظار نیست."

حاج محمدی همچنین در این توییت افزود:‌ "در بند مجرمین امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه‌بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد."

تکذیب دستگیری یکی از بازپرسان امنیت اوین

در پی ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر دستگیری یکی از بازپرسان توانمند دادسرای امنیت «اوین» از سوی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که هیچ گونه گزارشی در این خصوص از جانب مراجع نظارتی و حفاظتی مطرح نشده و ادعای مطروحه کذب است.

در این اطلاعیه آمده است: بازپرسی که در مورد آن خبر سازی دروغ صورت گرفته از قضات خوب و توانمند دادسرای تهران است و هم اکنون در حال رسیدگی به پرونده‌های مهم می‌باشد.

لغو ممنوعیت شرکت پزشک سربازها در آزمون دستیاری

دیوان عدالت اداری با صدور حکمی ممنوعیت شرکت سربازها در چهل و نهمین آزمون دستیار تخصصی را لغو کرد.

بر اساس رای دیوان عدالت  اداری، دانشجویان و هنرجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اگر در حین تحصیل به سن خدمت وظیفه عمومی برسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند از اعزام به خدمت زیر پرچم معاف خواهند بود.

رییس جدید پژوهشگاه قوه قضاییه منصوب شد

هفته گذشته طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، ضمن تقدیر از خدمات و زحمات علم‌الهدی رییس پیشین پژوهشگاه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی به سمت رییس این پژوهشگاه منصوب شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در این مراسم گفت: ارایه خدمات پژوهشی به مجموعه قوه قضاییه و معاونت‌های آن که در متن ابلاغیه بنده آمده را در دستور کار قرار می‌دهیم و پژوهشگاه قوه قضاییه با تمام وجود در خدمت قوه قضاییه خواهد بود تا هر کار پژوهشی و علمی لازم انجام گیرد.

تایید مرگ یک دختر بر اثر سوختگی در کردستان

محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان، درباره برخی اخبار منتشر شده پیرامون فوت دختر ٢٢ ساله‌ای که پدرش وی را آتش زده بود، گفت: سوختگی این دختر خبر درستی است، اما اینکه وی خودسوزی کرده یا پدرش او را سوزانده است در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در این رابطه دستور لازم به پلیس داده شد تا تحقیقات جنایی انجام شود. همچنین به پزشکی قانونی نیز دستور داده شده تا علت دقیق فوت مشخص شده و کالبدشکافی صورت گیرد.

دستگیری مدیران متخلف در استان فارس

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات، سربازان گمنام امام زمان (عج) اداره کل اطلاعات استان فارس، با اقدامات اطلاعاتی، چند نفر از مدیران کل این استان به همراه چند نفر از کارمندانشان را دستگیر کردند.

برخی از نامبردگان به دلیل داشتن پست‌های مدیریتی حساس، اقدام به سواستفاده از موقعیت شغلی خود کرده بودند که فساد مالی، دریافت رشوه، پولشویی، خیانت در امانت و تضییع حقوق بیت المال، بخشی از اتهامات آن‌ها است.

وزارت اطلاعات از مردم خواست هر گونه تخلف در ادارات و سازمان‌های دولتی را با شماره گیری ۱۱۳ ستاد خبری وزارت اطلاعات، اطلاع دهند.

تصویب قطعنامه‌ای جدید در شورای حقوق بشر

قطعنامه "آثار منفی میراث استعمار بر بهره مندی از حقوق بشر" با وجود عدم همراهی اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر تصویب شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته با وجود انتقادات و مخالفت‎های کشورهای غربی، قطعنامه پیشنهادی چین درباره آثار منفی میراث استعمار را با ٢٧ رای موافق و ٢٠ رای ممتنع تصویب کرد.

براساس این قطعنامه شورای حقوق بشر موظف شده است که در سال آینده با برگزاری یک پنل تخصصی در رابطه با تأثیرات منفی میراث استعمار بر بهره مندی از حقوق بشر، ابعاد مختلف حقوق بشری استعمار در جهان را مورد بررسی قرار دهد.