۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کاهش قیمت محصولات لبنی از امروز / مهار قیمت به شرط کاستن از مداخلات دولت در بازار

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴
کد خبر: 569609
کاهش قیمت محصولات لبنی از امروز / مهار قیمت به شرط کاستن از مداخلات دولت در بازار

بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی از امروز قیمت برخی محصولات لبنی کاهش ۱۰ درصدی خواهد داشت. به گفته صنایع لبنی؛ این تخفیف فقط شامل سه محصول شیر پاستوریزه ساده کیسه ای ۹۰۰ گرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی می شود، اما اجرای آن سراسری آن دست کم یک هفته تا ۱۰ روز زمان می برد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ پنجشنبه هفته گذشته جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در سفر کاری به استان مرکزی با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار و تاکید رئیس جمهور مبنی بر ثبات قیمت ها و فراوانی و دسترسی به کالاهای اساسی اعلام کرد: از شنبه هفته جاری ۳ محصول اصلی لبنی شامل شیر، پنیر و ماست که استفاده بیشتری دارند، با ۱۰ درصد کاهش قیمت به مصرف کننده عرضه می شود. 

به گفته وی؛ ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور بحث ثبات قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار را در دستور کار دارد و از هفته جاری برخی محصولات لبنی با کاهش قیمت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

کاهش قیمت ۱۰ درصدی فقط شامل سه محصول می شود

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره جزئیات کاهش قیمت محصولات لبنی، اظهار کرد: کاهش قیمت ۱۰ درصدی فقط شامل سه محصول شیر پاستوریزه ساده کیسه ای ۹۰۰ گرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و ماست ساده ۲.۵ کیلوگرمی می شود.

وی یادآور شد: صنایع لبنی همراه با دولت باهدف حمایت حمایت از دهک های محروم  کاهش قیمت این سه محصول را اجرایی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدا تصمیم به کاهش ۱۵درصدی قیمت این محصولات بود، افزود: قرار بر این بود که صنایع لبنی، شبکه توزیع و فروشگاهی و دامداران هر یک از سود خود ۵ درصد به مصرف کننده تخفیف دهند تا در مجموع ۱۵ درصد از قیمت محصولات لنبی کاسته شود، اما دامداران با ما همراهی نکردند و در نهایت کاهش قیمت ۱۰ درصدی عملی شد.

به گفته وی با توجه به مشکلات دامداران در تامین نهاده های خوراک دام به میزان کافی و با قیمت مصوب، نمی توان به آن ها خرده گرفت.

بنی طبا تصریح کرد: تلاش صنایع لبنی این است که این کاهش قیمت در محصولات تداوم داشته باشد، اما به شرط آنکه که قیمت مهمترین ماده اولیه تولید محصولات لبنی یعنی شیرخام و همچنین دیگر مواد اولیه موثر بر قیمت تمام شده مانند بسته افزایش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش قیمت مصوب شیرخام ما چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود نداریم، افزود: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرخام ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است که به کارخانه ها با قیمت ۶۶۰۰ تومان می رسد، اگر این قیمت تغییر کند یا پتروشیمی ها تصمیم به افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی بگیرند، طبیعی است که اعمال تخفیف برای کارخانه ها و شبکه توزیع مقدور نخواهد بود.

بنی طبا یادآور شد: مصرف کنندگان کاهش سراسری قیمت را دست کم یک هفته تا ۱۰ روز آینده لمس خواهند کرد چرا که در حال حاضر بیشتر محصولات موجود در بازار تولید قبل هستند و با قیمت های گذشته عرضه می شوند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی معتقد است؛ مهار قیمت محصولات لبنی با تورم بیش از ۴۰ درصد موقتی است و راه حل اساسی در حمایت از مصرف کنندگان دهک های محروم انتقال یارانه از ابتدای زنجیره تولید شیرخام به انتهای آن است.

بنی طبا در توضیح بیشتر گفت: در حال حاضر برای واردات نهاده های خوراک دام یارانه به شکل پرداخت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی انجام می شود که مشکلات موجود در تامین و بازار  نهاده ها نشان از عدم موفقیت آن دارد، در حالی که می توان این یارانه را به شکل های مختلف به دهک های محروم برای خرید شیر و محصولات لبنی اختصاص داد.

وی از دولت خواست با اعتماد بیشتر به بخش خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسی آن ها از دخالت خود در بازار بکاهد و به جای آن نظارت را افزایش دهد.