۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

اجرای طرح توسعه بندری بخش ریگ گناوه باید تسریع شود

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۴
کد خبر: 569392
اجرای طرح توسعه بندری بخش ریگ گناوه باید تسریع شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: احداث زیرساخت‌ها و اجرای طرح توسعه بندری بخش ریگ شهرستان گناوه باید سریع و در زمان کوتاه انجام گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی که به عنوان نماینده رییس جمهوری و هیات دولت در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم به شهرستان گناوه سفر کرده است، روز جمعه در محل استقرار شناورهای ورودی خور بندرریگ در جمع مردم افزود: باید سال‌ها پیش اقدامات بندری در این منطقه شروع می شد و فعالان اقتصادی و مردم و تجار همچنان منتظر هستند، وضعیت موجود شایسته نیست و بطور حتم جایگاه‌ها و زیرساخت‌های بیشتری برای این منطقه لازم است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای اینکه طرح توسعه و زیرساخت های بندری ریگ در دوره کوتاهتری با مشارکت گرفتن از ظرفیت‌های داخلی و خارجی و پای کار آمدن بازیگران بخش عمومی کشور صورت گیرد، در مرکز کشور رایزنی می کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که در دستور کار قرار خواهد گرفت، کمک کنیم خروجی اقتصاد منطقه رونق و نرخ بالای بیکاری کاهش پیدا کند و  برکات آن در سفره مردم دیده شود.

خاندوزی افزود: براساس سوابق و پیوست‌های کاری سازمان بنادر و دریانوردی باید توضیح دهد که چرا  دوره زمانی طولانی برای این کار برنامه ریزی شده است که در این زمینه پیگیری لازم انجام خواهد شد.

معاون دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی استان بوشهر گفت: بندرریگ یکی از فقیرترین بنادر سنتی در حوزه زیرساخت دریایی و بندری است.

محمد قاسمی افزود: سازمان بنادر مطالعات مصوباتی برای بندرریگ دارد که در یک بازه زمانی ۱۵ ساله مقرر شده بالغ بر ۵۰۰ میلیاردتومان برای توسعه این بندر هزینه کند.

وی اظهارکرد: مدت ۱۵ ساله طرح توسعه بندری ریگ به سه فاز پنج ساله تقسیم می شود که در مرحله اول لایروبی اضطراری به میزان ۲۵۰ هزار مترمکعب برای امسال پیش بینی شده است.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت:  قول می دهیم در سه ماه آینده تشریفات قانونی مناقصه این طرح انجام و تا قبل از پابان سال لایروبی موقت خور این بندر از ابتدای آن که حدود سه کیلومتر است در  عرض ۲۰ متر و عمق ۲ متر انجام گیرد و ۱۰۰ هزار مترمکعب دیگر در سال ۱۴۰۱ اجرا شود.

وی ادامه داد:  پنج ساله اول طرح توسعه بندر ریگ در واقع برای زیرساخت های بندری و دریایی مهم است که در این زمینه احداث یک اسکله ۸۰ متری، انحراف مسیر رودخانه شور تا از آورد رسوب در خور ممانعت شود، پیش بینی شده است.

قاسمی گفت:  احداث دیوار حفاظتی برای لایروبی بعدی که امکان استحصال زمین برای محوطه های پسکرانه بندری باشد در طرح قرار دارد که با این اقدامات در چهار سال آینده، بندرریگ از وضعیت فعلی نجات پیدا خواهد کرد.

در ششمین استانی سفر هیات دولت به استان بوشهر ۶  وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رییس جمهوری را همراهی می کنند.

 براساس برنامه ریزی انجام شده وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر می‌کنند و وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته به شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر سفر کرد و پروژه های زیربنایی این مناطق را مورد بازدید قرار داد.

 وزیران  یادشده که معین دولت هستند علاوه بربررسی میدانی مسایل و مشکلات شهرستان ها در نشست شورای اداری شرکت می‌کنند و دیدارهایی با اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران خواهند داشت.

همچنین محمد اسلامی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، انسیه خزعلی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول و رییس دفتر رییس جمهوری نیز در بازدیدها ، دیدارها و جلسات سفر  رییس جمهوری به استان بوشهر  آیت الله رییسی را همراهی می کنند.

بازدید از شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی و اسکله  شهید محلاتی ، دیدار با نخلداران اهرم مرکز شهرستان تنگستان، بازدید موزه شهید رییسعلی دلواری، پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر از جمله برنامه هایی است که رییس جمهوری پس از ورود به بوشهر انجام داده است.

بندرریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد و شغل عمده مردم آن به دریا وابسته است.