۰ نفر

وزیر امور خارجه؛

گفت و گوهای ایرانی-سعودی در مسیر درست خود قرار دارد / ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می دهد

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۴
کد خبر: 569373
گفت و گوهای ایرانی-سعودی در مسیر درست خود قرار دارد / ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می دهد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه به مذاکرات وین باز خواهیم گشت و در حال نزدیک شدن به جمع بندی نهایی در دولت جدید هستیم، گفت: وقت خود را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در نشستی مطبوعاتی در پایان سفرش به بیروت در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و به تشریح رایزنی ها با مقامات لبنانی پرداخت.

وی اظهار داشت: در بیروت گفتگوهای بسیار مهمی را با مقامات عالی لبنان به ویژه رییس جمهور، نخست وزیر و ....داشتیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: بخشی از کفتگوهای ما به مسائل لبنان و وضعیت اقتصادی در لبنان اختصاص داشت.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: با احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان در چارچوب روابط دو‌کشور آمادگی داریم برای عبور لبنان از بحران اقتصادی همه گونه همکاری را با دولت لبنان به عمل بیاوریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: لبنان جامعه ای فرهیخته و در عین حال ثروتمند است به ویژه لبنانی های خارج از کشور.

وی بیان کرد: ما آمادگی داریم در چارچوب صدور خدمات فنی و  مهندسی و سرمایه گذاری مشترک و یا هر روش دیگری دو نیروگاه برق به حجم ۲ هزار مگاوات در مدت ۱۸ ماه در لبنان ایجاد کنیم.

آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم

امیرعبداللهیان بیان کرد: آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم و آماده ایم که در یک توافق با دولت لبنان، این مسیر را تقویت کنیم.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های زیرساختی از جمله احداث مترو یا مسیر قطار برقی برای رفاه مردم لبنان آمادگی و توان فنی مهندسی برای این پروژه زیرساختی در اختیار دارد.

وی گفت: آمادگی داریم در تعامل تجاری با دولت لبنان در حوزه دارو، مواد غذایی و کالاهای اساسی نسبت به تامین نیازهای مردم لبنان در این بحران اقتصادی فعالانه کمک کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ملتها و کشورهای منطقه اجازه نخواهند داد جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت های منطقه به نتیجه برسد و اجازه موفقیت به آنها داده نخواهد شد.

وی افزود: معتقدیم از مسیر همکاری ها و گفتگوهای منطقه ای می توان به همه مشکلات فائق آمد.

 به مذاکرات وین باز خواهیم گشت/ وقت خودمان را تلف نمی کنیم

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین نیز خاطرنشان کرد: ما به مذاکرات وین باز خواهیم گشت. به جمع بندی نهایی در دولت جدید، در حال نزدیک شدن هستیم.

وی یادآور شد: برای دولت جدید که دولت عملگرا و نتیجه گراست، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود.

وزیر امور خارجه گفت: ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد. برای ما مهم است که نشانه هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آمریکایی ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد.

 وزیر خارجه بیان کرد: ما رفتار آمریکایی ها را ملاک قرار می دهیم و این رفتار را اندازه گیری می کنیم و اگر رفتار آمریکایی ها مبتنی بر بازگشت کامل به تعهداتشان و سه کشور اروپاییی باشد می توان نسبت به مذاکرات وین خوشبین بود.

وی یادآور شد: البته ما در دولت جدید برنامه توسعه اقتصادی پایدار ایران را به عنوان مسیر اصلی توسعه کشور دنبال می کنیم و اجرا و پیاده کردن برنامه توسعه اقتصادی پایدار را به مذاکرات وین گره نخواهیم زد و ربط نخواهیم داد.

تا این مرحله به نتایج و توافقاتی با عربستان رسیده ایم/ مذاکرات موجود را سازنده می دانیم 

 امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی عنوان کرد که گفتگوهای سعودی و ایرانی در مسیر درست خودش قرار دارد و افزود: نیازمند گفتگوهای بیشتر هستیم و تا این مرحله به نتایج و توافقاتی رسیده ایم و دو طرف نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب خودش اقدام و اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما از استمرار گفتگوها و نتایج عملی که به نفع دو‌طرف باشد و به نفع منطقه خواهد بود، استقبال می کنیم.

 رییس دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: ما قطع کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان نبودیم، این تصمیمی بود که عربستان سعودی چند سال پیش اتخاذ کرد.

وزیر خارجه ادامه داد: مذاکرات موجود را سازنده می دانیم و امیدوار هستیم دو طرف به نتایج مناسب نائل شوند.

امیرعبداللهیان عربستان را کشوری مهم در منطقه خواند و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران هم کشوری مهم در منطقه است و نقش این دو کشور در کمک به توسعه و امنیت پایدار و رشد منطقه مهم است. 

 ایران به نقش سازنده خودش در منطقه ادامه می دهد

وی همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقش سازنده خودش در منطقه ادامه می دهد و گفتگوها و همکاری های منطقه ای درون منطقه را رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه می داند.  

 وزیر امور خارجه در مدت حضورش در لبنان با رییس جمهور، رییس پارلمان، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به گفتگو پرداخت.

وی همچنین در دیدار «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان ضمن تبریک به مناسبت تشکیل دولت جدید لبنان تحت ریاست نجیب میقاتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در هر عرصه‌ای در کنار مردم لبنان ایستاده است و آمادگی دارد به این کشور کمک کند.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز سفری به مسکو داشت و با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.