۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

موج مهاجرت مستاجران تهرانی / اجاره‌ بهای عجیب واحدهای زیرزمینی پایتخت

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
کد خبر: 569327
موج مهاجرت مستاجران تهرانی / اجاره‌ بهای عجیب واحدهای زیرزمینی پایتخت

اجاره نشینی در تهران دشوارتر از همیشه شده است و حالا نه تنها برخلاف روال سال های گذشته روند رو به رشد نرخ اجاره بها متوقف نشده است که مستاجران تهرانی ناچار هستند برای اجاره واحدهای زیرزمینی هم اجاره بهای سنگینی بپردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین، رشد اجاره‌بها در آخرین ماه تابستان 1400 متوقف نشد. بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی وضعیت اجاره‌بها در تهران نشان می‌دهد که در شهریور 1400 اجاره‌بها نسبت به ماه مشابه سال گذشته 42.8 درصد رشد داشته است و اجاره‌بها در کل مناطق شهری کشور در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 45.7 درصدی نشان می‌دهد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که مطابق عرف سال‌های گذشته در بازار مسکن، معمولا قبل از فرا رسیدن شهریور بسیاری از مستاجران جابه‌جا شده و تقاضای اجاره در بازار مسکن شیب کاهشی در پیش می‌گرفت و در نتیجه اجاره‌بهای مسکن نسبت به سایر ماه‌های نیمه اول سال، روند نزولی پیدا می‌کرد.

حالا اما نه تنها اجاره‌بها در شهریور با نرخ بالایی رشد داشته است که مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور به اقتصاد آنلاین می‌گوید که رشد اجاره‌بها در پاییز ادامه‌دار شده است.

او توضیح می‌دهد که در گذشته تقاضای اجاره خانوار در ماه پایانی تابستان و پاییز به دلیل شروع مدارس دانش‌آموزان کاهش داشت و در نتیجه اجاره‌بها در این بازه زمانی نزولی می‌شد اما امسال به دلیل آنلاین بودن مدارس و همچنین  صعود قیمت‌ها و بلاتکلیف بودن بسیاری از مستاجران، تقاضا در بازار پاییز کاهش نداشته و قیمت‌ها همچنان افزایش دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور تاکید می‌کند: با صعود قابل توجه اجاره‌بها، موج مهاجرت مستاجران از تهران ادامه دارد و بسیاری از اجاره‌نشین‌های تهرانی ناگریز از مهاجرت به کرج، اشتهارد، ورامین و سایر مناطق حومه پایتخت شده‌اند و مستاجران کم توان حومه شهر به جمعیت حاشیه‌نشین‌ها پیوسته‌اند.

اجارهبهای عجیب در حومه پایتخت!

البته باید گفت که اجاره‌بها در حومه تهران هم چندان ارزان نیست و کرایه واحدهای مسکونی با پایین‌ترین کیفیت و در زیرزمین‌ شهر به چند میلیون تومان در ماه می‌رسد.

بررسی آگهی‌های اجاره مسکن در سایت‌های دیوار و شیپور نشان می‌دهد برای اجاره واحدهای زیر همکف در نقاط حومه تهران باید دست کم بتوان ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه بالای ۱.۵ میلیون تومان اجاره پرداخت.

در حال حاضر یک واحد زیرزمینی که ۶۵ متر مساحت دارد و نوساز است، در شهر قدس در حومه تهران با رهن ۹۰ میلیون تومان آگهی شده است.

یک واحد ۸۰ متری زیر همکف هم در ورامین که تقریبا نوساز است و دو اتاق خواب دارد با ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۱.۵ میلیون تومان در ماه اجاره، آگهی شده است.

همچنین یک آپارتمان ۱۱۰ متری زیر همکف، ساخت سال ۹۰ در منطقه اندیشه ۲۳۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شود.

یک آپارتمان ۶۱ متری زیر همکف در منطقه کن که در سال ۹۰ ساخته شده است با ۵۰ میلیون تومان رهن و ۳ میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شود.

در محدوده شهر تهران هم واحدهای زیر همکف و حتی خانه‌های قدیمی اجاره‌بهای گزافی دارند.

واحدی ۵۰ متری در زیرزمین یک خانه ۳۰ سال ساخت در  تهران‌نو و بدون اتاق ۸۵ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

زیرزمین یک خانه قدیمی ۲۶ ساله به متراژ ۱۰۰ متر و یک اتاق در جنت آباد با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۶ میلیون تومان، اجاره داده می‌شود.

یک آپارتمان ۹۵ متری دو خوابه در زیرزمین یک ساختمان ساخت سال ۸۱ در سه راه آذری هم با رهن ۶۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۳ میلیون و ۲۰۰ تومان آگهی شده است.

یک زیرزمین ۱۰۰ متری یک اتاقه و ساخت سال ۹۰ در مولوی ۱۰۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

همچنین سوئیت ۴۰ متری زیر همکف که ساخت سال ۸۰ و در منطقه جیحون واقع شده است، ۳۵ میلیون تومان رهن و ۲ میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شود.