۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بحران زغال سنگ در هند / ذخیره چهارروزه نیروگاه ها

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳
کد خبر: 569302
بحران زغال سنگ در هند / ذخیره چهارروزه نیروگاه ها

هند وارد دوره بحران انرژی شده و تنها به اندازه چهار روز ذخیره زغال‌سنگ در اختیار دارد، به گفته کارشناسان ممکن است برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های زغال‌سنگ این کشور به شش ماه زمان نیاز باشد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ در شرایطی که قیمت بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی روند افزایشی در پیش گرفته، بحران کمبود زغال‌سنگ در هند به مساله‌ای جدید در این کشور تبدیل شده است. 

بر این اساس نیروگاه‌های برق مبتنی بر زغال‌سنگ هند تا پایان ماه سپتامبر تنها به اندازه چهار روز ذخیره زغال‌سنگ در اختیار داشتند. افزایش تقاضای برق در پایان موسم بارندگی، خروجی کم معادن در فصل بارندگی و کاهش واردات به دلیل قیمت‌های بالا از مهمترین دلایل این بحران بوده است.

حدود ۶۶.۴ درصد از نیروگاه‌های برق هند از طریق زغال‌سنگ تامین می‌شود؛ در شرایطی که حدود سه چهارم از تقاضای زغال‌سنگ این کشور در داخل تامین می‌شود، اما باران‌های شدید در فصل بارندگی موسمی باعث مسدود شدن برخی معادن و مسیرهای حمل و نقل شده بود.

با احیای اقتصادی پس از پایان موج دوم کرونا در هند و افزوده شدن حدود ۲۸.۲ میلیون مصرف کننده، تقاضای برق به شکل قابل توجهی در این کشور افزایش یافته است.

به گفته آر کی سینگ وزیر نیروی هند، ممکن است برای تامین سوخت کافی در نیروگاه‌های برق این کشور به مدت زمان پنج تا شش ماهه نیاز باشد.

صنایعی مانند آلومینیوم سازی که اساس کارکرد آنها بر مبنای زغال‌سنگ است، در طول این بحران تحت تاثیر قرار گرفتند و همین مساله منجر به محدود کردن منابع سوخت و اولویت بندی در تحویل محموله‌ها شد.

به گفته وزیر زغال هند، این کشور باید بتواند عرضه زغال‌سنگ خود را تا هفته دوم اکتبر افزایش دهد تا بتواند کسری نیروگاه‌ها را پوشش دهد.

بر این اساس گفته می‌شود که قیمت برق در ماه‌های آینده در هند برای مصرف کنندگان داخلی و پس از دریافت تاییدیه‌های قانونی توسط شرکت‌های توزیع برای انتقال برق افزایش خواهد یافت.