۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت قیمت نفت به دنبال افزایش غیرمنتظره موجودی ذخایر آمریکا / رویکرد اوپک پلاس مغایر وضعیت بازار است

۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 569117
افت قیمت نفت به دنبال افزایش غیرمنتظره موجودی ذخایر آمریکا / رویکرد اوپک پلاس مغایر وضعیت بازار است

به دنبال انتشار داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا که حاکی از افزایش موجودی ذخایر نفت و بنزین در هفته گذشته بود، قیمت نفت روند نزولی در پیش گرفت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از صعود قیمت‌ها به بالاترین سطح چند ساله، قیمت نفت روز پنجشنبه تحت فشار ناشی از افزایش غیرمنتظره موجودی ذخایر آمریکا کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت 0.1درصد معادل 8سنت کاهش یافت و به 81دلار در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا پس از صعود به قیمت 79دلار و 78سنت در هر بشکه در روز چهارشنبه که بالاترین سطح آن از نوامبر 2014 بود، با 0.67درصد معادل 52سنت افت، به قیمت 76دلار و 91سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

ای‌ان‌زد در یادداشتی اظهار کرد: "بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی، ذخایر تجاری نفت خام در هفته گذشته افزایش یافت. همچنین با افزایش ذخایر بنزین، نگرانی‌ها از تقاضای ضعیف‌تر بیشتر شد."

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته 2.3میلیون بشکه افزایش یافته، در حالی که انتظار می‌رفت میزان آن 418هزار بشکه کاهش یابد. همچنین ذخایر بنزین افزایش یافت، در حالی که موجودی میعانات اندکی کاهش را نشان داد.

قیمت نفت در سال جاری بیش از 50درصد رشد کرده است. این افزایش قیمت، فشار تورمی برای کشورهای مصرف‌کننده نفت خام که نگران بهبود از بیماری همه‌گیر هستند را بیشتر می‌کند. از طرفی، قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ نیز افزایش یافته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) روز دوشنبه اعلام کرد که بر توافق افزایش تدریجی تولید نفت پایبند خواهد ماند و باعث شد قیمت‌ها به بالاترین سطح خود در طول چند سال اخیر صعود کند.

تحلیلگران سیتی در یادداشتی اذعان داشتند: "بیانیه گروه تولیدکنندگان، که رویکرد آن باید کاهش نوسانات بازار باشد، با نوسانات بالای ناشی از محدودیت در بازار، در تضاد است؛ به خصوص زمانی که موجودی ذخایر از نظر تاریخی پایین است."

"با توجه به محدودیت روزافزون بازار با افزایش خرید چینی‌ها و رشد تقاضای نفت در بخش تولید برق به دلیل افزایش قیمت گاز، روند حرکت نفت در کوتاه مدت صعودی به نظر می‌رسد."

منابع نزدیک به گروه اوپک پلاس خاطرنشان کردند که تصمیم این گروه برای افزایش جزئی و تدریجی تولید نفت، به رغم افزایش قیمت امسال، تا حدی ناشی از نگرانی مبنی بر تضعیف تقاضا و قیمت‌ها بود.