۰ نفر

بانک مرکزی افغانستان؛

تمام مبادلات اقتصادی با «افغانی» صورت گیرد

۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۵
کد خبر: 568772
 تمام مبادلات اقتصادی با «افغانی» صورت گیرد

بانک مرکزی افغانستان از تمام نهاد‌ها و موسسات دولتی و خصوصی این کشور خواسته که در مبادلات اقتصادی از پول افغانی استفاده کنند تا زمینه رشد اقتصادی فراهم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بانک مرکزی افغانستان از همه نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی خواست تا تمام معاملات ارزی را در این کشور به افغانی انجام دهند.

در اطلاعیه‌ای که از سوی بانک مرکزی افغانستان منتشر شده، از همه مردم، موسسات و سازمان‌های دولتی و خصوصی خواسته شده که از افغانی در قراردادها، معاملات پولی و انواع معاملات تجاری استفاده کنند.

بر اساس اعلام این بانک، این اقدام راه را برای توسعه اقتصادی هموار می‌کند و بر اساس ماده 33 بانک مذکور نیز در حال اجرا است.

این در حالی است که در گذشته، اکثر موسسات و شرکت‌های افغانستان و حتی برخی از نهادهای دولتی معاملات خود را با دلار انجام می‌دادند.

به گفته مقامات طالبان استفاده از افغانی در معاملات روزمره، اقتصاد افغانستان را بدون کمک خارجی سرپا نگه می‌دارد.

طالبان از تمام نهاد‌ها و موسسات دولتی و خصوصی افغانستان خواسته که در مبادلات اقتصادی از پول افغانی استفاده کنند تا زمینه رشد اقتصادی در این کشور فراهم شود.

طبق این گزارش، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و معاون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان گفت که مطابق ماده 33 دافغانستان بانک پول رایج و واحد پولی افغانستان، افغانی است.

مجاهد از تمامی افغان‌ها و موسسات دولتی وخصوصی خواسته تا در قراردادها و سایر معاملات پولی و داد وستد‌های اقتصادی‌ از پول افغانی استفاده نمایند، تا سبب رشد اقتصادی گردد.

این درحالی است که با سقوط حکومت پیشین و تسلط طالبان بر افغانستان نگرانی‌ها از کاهش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی افزایش یافته است.

پیش از این وزیر خزانه‌داری پاکستان گفته بود که تجارت با افغانستان را با کلدار پاکستانی انجام می‌دهد.