۰ نفر

معاون فنی گمرک ایران؛

برنج های وارداتی دپو شده وارد بازار می شود

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۲
کد خبر: 568346
برنج های وارداتی دپو شده وارد بازار می شود

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران با موافقت صورت گرفته در کارگروه ستاد تنظیم بازار، بیش از ۱۳ هزار تن برنجی که در گمرک دپو شده بود ترخیص و روانه بازار خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد جمال ارونقی در گفت و گویی اعلام کرد که بعد از پیشنهاد گمرک برای ترخیص ۱۳ هزار تن برنجی که قبل از شروع ممنوعیت فصلی به بنادر رسیده اما قبض انبار آن بعد از ممنوعیت صادر شده بود، با تشکیل کارگره ستاد تنظیم بازار  موافقت لازم صورت گرفت و ترخیص این برنج‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در گمرک ایران گفت که تشریفات گمرکی برای ترخیص این برنج‌ها انجام شده و آماده ترخیص است، بنابراین با ورود صاحبان فورا ترخیص خواهد شد. 

ماجرای این ۱۳ هزار تن به زمان شروع ممنوعیت فصلی برنج از اول مرداد تا پایان آبانماه برمی گردد که طبق مصوبه تنظیم بازار صرفا ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و یا قبض انبار هستند مشروط به این‌که دارای ثبت سفارش باشند بلامانع بوده و امکان ترخیص دارند، در حالی که حدود ۱۰ شناور حاوی ده ها هزار تن برنج قبل از ممنوعیت به مقصد ایران در حرکت بود و پیش بینی شده بود که ورود آنها همزمان یا کمی بعد از شروع ممنوعیت باشد و امکان ترخیص پیدا نکند.

در ادامه گمرک ایران اعلام کرد که تعدادی از کشتی‌های برنج به بنادر رسیدند و برخی از آنها با وجود این‌که قبل از ۳۱ تیرماه آمده‌اند، اما تاریخ اعلامی ورود و یا قبض انبارشان بعد از اول مردادماه صادر شد و از این‌رو امکان ترخیص ندارند.

گمرک در دو بار مکاتبه با وزارت جهاد و یک مکاتبه با وزارت صمت پیشنهاد و اعلام کرد که با توجه به این‌که ورود کالا به ۱۲ مایلی آب‌های سرزمینی کشور از نظر حقوقی ورود کالا به قلمروی سیاسی محسوب می‌شود صاحبان محموله‌ها درخواست ترخیص کالای خود را دارند، از این‌رو اگر کشتی های حامل برنج های وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از اینکه اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها چه زمانی صادر شده است، بتوانند مجوز ترخیص بگیرند. 

این بیش از ۱۳ هزار تن بخشی از حدود بیش از ۸۰ هزار تن برنج رسوبی در گمرک است ، با این حال در مکاتبه اخیر معاون فنی گمرک ایران اعلام شده بود که ترخیص این حجم و ورود به بازار هم می‌تواند قیمت‌ برنج را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر قیمت برنج در بازار بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.