۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

احتمال آزادسازی برنج های مانده در گمرک از امروز / برنج ها پیش فروش شده اند

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴
کد خبر: 568177
احتمال آزادسازی برنج های مانده در گمرک از امروز / برنج ها پیش فروش شده اند

از آغاز ممنوعیت واردات برنج ۱۵ هزار تن از این کالا در گمرکات کشور بلاتکلیف مانده است. عمده این برنج ها پیش فروش شده اند و تجار نسبت به تحویل آن ها تعهد دارند. قرار است امروز در ستاد تنظیم بازار وزارت جهادکشاورزی درباره آن ها تصمیم گرفته شود و به گفته اتحادیه واردکنندگان برنج به نظر می رسد از واردات این برنج ها رفع ممنوعیت شود.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ روز گذشته معاون فنی گمرک از توقف ۱۳ هزار تن برنج خارجی پشت درب‌های گمرک خبر داد که مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی باید تصمیم‌گیری کنند. جمال ارونقی در این نامه خطاب به سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار اعلام نظر درباره محموله‌های برنج وارداتی شده که از نظر حقوقی تاریخ ورود آنها به کشور قبل از تاریخ ممنوعیت است.

هر ساله ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مردادماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه می یابد. در این بازه زمانی گمرک اجازه ترخیص برنج‌های وارداتی را ندارد مگر اینکه شرایطی خاص برای آن تعیین شده باشد.

این ممنوعیت بر اساس آنچه در کتاب مقررات صادرات جهت حمایت از محصول داخل اعمال و بعد از چهار ماه لغو می‌شود، در این فاصله  ترخیص برنج خارجی از تمامی گمرکات ممنوع است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره بحث های مطرح شده پیرامون برنج های مانده در گمرک، گفت: بر اساس مقررات مربوط به ممنوعیت فصلی برنج وارداتی از ابتدای مردادماه تا پایان آبان ماه سالجاری اجازه واردات برنج خارجی داده نمی شود، بحث مطرح شده از سوی گمرک مربوط به برنج های است که قبل از ٣١ تیرماه سالجاری وارد بنادر و گمرکات کشورشده اند. 

وی ادامه داد: براساس آنچه در مقررارت مذکور آمده؛ تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار محموله‌های برنج وارداتی باید قبل از ۳۱ تیرماه باشد تا امکان ترخیص آن ها فراهم شود.

به گفته کشاورز؛ تاریخ رسیدن برخی از کشتی‌های حامل برنج‌های وارداتی به لنگرگاه و بنادر کشور قبل از تاریخ ٣١ تیرماه سالجاری بوده، اما تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار این محموله‌ها بعد از تاریخ ١ مردادماه است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مبنا تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار است از ترخیص کشتی‌های حامل برنج‌های وارداتی ممانعت به عمل آمده است و این برنج ها بلاتکلیف در بنادر مانده اند.

کشاورز با تاکید بر اینکه همانگونه که مسئولان گمرک اعلام کرده اند از نظر حقوقی ورود کالا به ١٢ مایلی آب های سرزمینی ورود کالا به قلمرو سیاسی کشور محسوب می‌شود، افزود: بر همین اساس تجار خواستار آن شده اند که کشتی‌های حامل برنج های وارداتی که قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج یعنی تا ٣١ تیرماه ١٤٠٠ ، به کشور رسیده و در بنادر پهلو گرفته اند، فارغ از تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار، اجازه ترخیص از گمرک با رعایت سایر مقررات مربوطه را داشته باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از طرح موضوع برنج های بلاکتلیف در گمرکات در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار جهادکشاورزی خبر داد.

کشاورز گفت: به احتمال زیاد در جلسه روزی جاری شورای تنظیم بازار محصولات کشاورزی از این برنج ها رفع ممنوعیت شود.

وی حجم برنج های مانده در گمرک را بیش از رقم اعلامی گمرک و در حدود ۱۵ هزار تن عنوان کرد.

کشاورز در پاسخ به این پرسش رفع ممنوعیت ورود این برنج ها بر بازار تاثیر خواهد داشت، گفت: رفع ممنوعیت برنج های بلاکتلف در گمرکات به دولیل تاثیری بر بازار نخواهد داشت، دلیل اول اینکه عمده این برنج ها پیش فروش شده اند و دلیل دیگر اینکه حجم محموله کمتر از آن است که بر بازار اثر گذار باشد.

وی معتقد است؛ برای تاثیر بر بازار برنج باید حداقل ۱۵۰ هزار تن از این کالا به بازار تزریق شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ طبق آخرین آمار گمرک ایران، تا نیمه تیرماه سالجاری ۸۶.۳ هزار تن به ارزش ۷۸.۱ میلیون دلار برنج از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل میزان برنج وارداتی ۲۲۷.۶ هزار تن به ارزش ۲۴۹.۱ میلیون دلار بود. بر این اساس واردات برنج در سال جاری از نظر وزنی ۶۹ درصد و از نظر ارزشی تقریبا به همین میزان کاهش داشته است.