۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه اختلافات دو ابرقدرت اقتصادی / اقدامات احتمالی آمریکا علیه چین

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
کد خبر: 567592
ادامه اختلافات دو ابرقدرت اقتصادی / اقدامات احتمالی آمریکا علیه چین

بر اساس گزارش‌ها و به گفته مشاور عالی تجاری دولت جو بایدن، چین از توافق فاز یک که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ منعقد شده بود، پیروی نمی‌کند.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده اعلام کرد که چین از توافق تجاری میان آمریکا و چین، به نام فاز یک که در دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا منعقد شده بود، پیروی نمی‌کند.

بر اساس این توافق پکن موظف بود در طی یک دوره دو ساله، ٢٠٠ میلیارد دلار کالاهای اضافی در مقایسه با سطح واردات سال ٢٠١٧ خود از ایالات متحده خریداری کند. در مقابل نیز دولت آمریکا می‌بایست از اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاها و خدمات چینی چشم‌پوشی می‌کرد.

خبرگزاری رویترز توافق تجاری فاز یک بین آمریکا و چین را به منزله پایان گرفتن ١٨ ماه درگیری تعرفه‌ای بین دو اقتصاد بزرگ جهان که باعث خسارت صدها میلیارد دلاری بر زنجیره تولید کالا، آشفتگی بازارهای مالی، اختلال در زنجیره‌های عرضه و کند کردن رشد اقتصادی جهان شده بود، دانسته بود.

علی‌رغم اینکه پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که این توافق سود بزرگی برای کشاورزان، بوئینگ، خودروسازان آمریکایی، تولیدکنندگان تجهیزات سنگین و همچنین بخش انرژی‌های فسیلی آمریکا به دنبال داشته باشد، درحال حاضر چین 200 میلیارد دلار کالای آمریکایی را در مدت دو سال خریداری نکرده و به تعهد خود در قبال آمریکا عمل نکرده است.

نماینده تجاری ایالات متحده ضمن خبر از بازنگری سیاست تجاری چین در واشنگتن، گفت: دولت بایدن تاکنون عقب نشینی‌های بزرگی را در مقابل دولت چین انجام داده است و درحال حاضر دولت آمریکا در حال ارزیابی اقدامات احتمالی علیه چین است.