۰ نفر

رییس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد؛

تعلیق کارت‌ های صادرکنندگان به دلیل عدم اجرای ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی / واردات در مقابل صادرات همچنان متوقف

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۱
کد خبر: 567493
تعلیق کارت‌ های صادرکنندگان به دلیل عدم اجرای ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی / واردات در مقابل صادرات همچنان متوقف

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اجرای ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که اجازه استفاده از ابزار واردات در مقابل صادرات را به صادرکنندگان می دهد، متوقف شده است، گفت: این موضوع منجر به تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمد لاهوتی در نشست هم اندیشی وزیر صمت با صادرکنندگان و روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور با بیان اینکه فرصت صادرات و ارزآوری برای کشور علیرغم کاهش ارزش پول ملی از دست رفته است، گفت: متاسفانه به دلیل اشتباهات دولت گذشته، کاهش ارزش پول ملی نتوانست به رشد صادرات منتهی شود که به نظر می رسد باید این موضوع را تکرار نکرد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات پیش روی صادرکنندگان در دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سازمان امور مالیاتی افزود: انتظار صادرکنندگان برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده به یکسال رسیده است؛ این در حالی است که حتی اگر این منابع مسترد شود، یک سال پس از انجام صادرات به صادرکنندگان پرداخت می شود که این موضوع، منجر به بلوکه شدن مبالغ هنگفتی از صادرکنندگان شده؛ پس در چنین شرایطی، صادرکنندگان باید برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود، از بانکها وام بگیرند که حتی اگر موفق شوند، این منابع از سوی بانک‌ها با نرخ سود ١٨ درصدی در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی به اختلاف ارز سامانه نیما و بازار آزاد اشاره و تصریح کرد: این اختلاف نرخ مشکل زا شده و باید این اختلاف اصلاح شود؛ چرا که صادرکنندگان کوچک و متوسط با مشکل اختلاف نرخ مواجه می شوند) پس باید وزارت صمت در همکاری با بانک مرکزی نسبت به تعدیل نرخ اقدام نماید.

وی با اشاره به اینکه اجرای ابلاغیه ٢١۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت متوقف شده؛ این در حالی است که محور اصلی این ابلاغیه واردات در مقابل صادرات و واگذاری ارز صادراتی به واردکنندگان است که متاسفانه بعد از سه سال پیگیری، این ابلاغیه عملیاتی نشده است.

وی افزود: هم اکنون صادرکنندگان در واگذاری ارز صادراتی به واردکنندگان و ایفای تعهدات ارزی خود با مشکل مواجه هیتند؛ در حالیکه باید پس از واگذاری ارز به واردکننده، پرونده رفع تعهد ارزی باید تا ۴٨ ساعت تایید می رسد؛ اما این تاییدیه اکنون تا دو ماه به طول می انجامد.

لاهوتی پیشنهاد داد: فهرست اقلام مورد تایید وزارت صمت با عنوان واردات در مقابل صادرات اکنون به ٣٠٠٠ قلم رسیده است؛ اما درخواست ما این است که این فهرست به تمامی اقلام دارای اجازه ثبت سفارش تعمیم داده شود؛ این در حالی است که کماکان صادرکنندگان با تعلیق کارتهای خود به دلیل پروسه طولانی واردات در مقابل صادرات مواجه هستند که باید وزارت صمت باید برای این کار چاره اندیشی کند.