۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فلز زرد در قعر شش هفته‌ ای / ادامه عقب نشینی فلزات گرانبها با جهش دلار

۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 567071
فلز زرد در قعر شش هفته‌ ای /  ادامه عقب نشینی فلزات گرانبها با جهش دلار

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده با ادامه روند نزولی در پایین‌ترین سطح شش هفته گذشته خود قرار گرفت که تحلیل‌گران آن را ناشی از افزایش شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح یازده ماهه و روند بهبود معاملات بازارهای سهام عنوان کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛  با افزایش ریسک‌پذیری در میان معامله‌گران، طلا روز گذشته هم به روند نزولی خود ادامه داد و همزمان قیمت نقره به کمترین سطح ۱۴ ماه گذشته رسید. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱۲.۷۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۲۴.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۹۴۷ دلار کاهش به قیمت ۲۱.۵۱۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند، در حالی که بازارهای آسیایی عمدتا نزولی بود، در اروپا شاخص‌ها بیشتر روند افزایشی داشت. در ایالات متحده آمریکا هم پس از روند نزولی قابل توجه روز سه شنبه اقبال سرمایه‌گذاران به خرید در کف قیمت‌ها افزایش یافت و دو شاخص از سه شاخص اصلی صعودی شد. افزایش بازده اوراق قرضه و نگرانی از کمبود انرژی در اقتصادهای بزرگ جهان، بازارها را دچار تردید کرده است. همچنین به نظر می‌رسد بازارها نسبت به جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC که هفته گذشته برگزار شد، واکنش با تاخیر داشته‌اند و همین مسئله موجب شد تا فدرال رزرو زمینه را برای کاهش برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه که از مدتی پیش مطرح شده بود، فراهم آورد.

بسته زیر ساختی جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرار است امروز پنجشنبه به وقت آمریکا در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود. در عین حال زمان بودجه دولت آمریکا هم نیمه شب پنجشنبه به پایان می‌رسد که در صورت عدم تصویب، بخشی از دولت روز جمعه را تعطیل خواهد بود.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا با ادامه یک روند افزایشی قابل توجه، به بالاترین سطح یازده ماه گذشته خود رسید. معاملات آتی نفت خام نیمکس با اندکی کاهش به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده هم با اندکی افزایش در حدود ۱.۵۴۰ درصدی معامله شد.

12

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی قیمت سه هفته‌ای همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۶۰.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۱۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

34

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های ‌آتی نقره دسامبر در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح ۱۴ ماه گذشته خود رسید. روند نزولی در معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت پرقدرتی برخوردار است. همچنان روند نزولی سه هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه به وضوح مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۲ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۵۶۵ دلار در هر اونس مشاهده شده همچنین سطح حمایتی نخست طلا بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۱.۴۱ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۱ دلار در هر اونس قرار گرفته است.