۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت فلزات گرانبها با افزایش بازده اوراق قرضه / ادامه روند نزولی طلا

۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸
کد خبر: 566685
کاهش قیمت فلزات گرانبها با افزایش بازده اوراق قرضه / ادامه روند نزولی طلا

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند کاهشی در پیش گرفت اما از پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز اندکی فاصله گرفت.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ قیمت فلز زرد در معاملات روز گذشته ایالات متحده به پایین‌ترین سطح شش هفته گذشته رسید که به زعم تحلیل‌گران این روند نزولی ناشی از افزایش بازده اوراق قرضه و شاخص دلار آمریکا از ابتدای هفته جاری معاملاتی بوده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱۵.۲۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۳۶.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۳۹ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۴۶ دلار در هر اونس معامله شد.

روند نزولی فلزات گرانبها در حالی شکل گرفت که شاخص‌های سهام ایالات متحده به شدت کاهش یافت. به نظر می‌رسد در ابتدای هفته معاملاتی ریسک گریزی در بازار شدت یافته است. جنت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز گذشته هشدار داد که شکست دولت آمریکا در مسئله افزایش سقف بدهی فاجعه آمیز خواهد بود و در صورت وقوع چنین وضعیتی از تکانه‌های شدید بازار خبر داد. طرح چنین مسائلی باعث شد تا بازارهای سهام به پایین‌ترین سطح خود نزول کند.

افزایش بازده اوراق قرضه توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا در معاملات روز گذشته به ۱.۵۲۹ درصد رسید که بالاترین سطح سه ماه گذشته بوده است. بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در تلاش برای پایان دادن به تسهیل سیاست‌های پولی که روند کاهشی بازده اوراق قرضه را به دنبال داشته، هستند. 

از جمله نگرانی‌های کنونی کمبود جدی انرژی در کشورهای اروپایی و چین عنوان شده که بر اساس گزارش‌ها انتظار نمی‌رود در کوتاه مدت قابل حل باشد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس پس از دستیابی به سطح ۷۶.۶۷ دلار در هر بشکه، روز گذشته اندکی کاهش یافت. اما قیمت‌های آتی گاز طبیعی به بالاترین سطح هفت سال گذشته خود رسیده است. افزایش قیمت انرژی در فصل زمستان به ویژه در اروپا موجب شکل‌گیری صفوف طولانی پمپ‌های بنزین در برخی از کشورها شده است.

11

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی سه هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۸.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۰.۹۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۷.۸۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در ۱۷۱۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

22

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها همچنان در روند نزولی سه هفته‌ای قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۸۶۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۲.۰۲۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۱.۷۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.