۰ نفر

واکنش تروئیکای اروپا به گزارش ضد ایرانی رافائل گروسی

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۹
کد خبر: 566215
واکنش تروئیکای اروپا به گزارش ضد ایرانی رافائل گروسی

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده، آورده ‌اند: فرانسه، آلمان و انگلیس از رافائل گروسی برای گزارش روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر به اعضای شورای حکام درخصوص توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی پیرامون تعهدات هسته‌ای ایران سپاسگزار هستند.

در ادامه بیانیه آمده است: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران به طور کامل توافقی را که در تاریخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به آن رسیده بود اجرا نکرده است و مدیرکل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشی را درخصوص عدم پایبندی صادر کند. اگر ایران نگذارد تا آژانس اتمی دوربین‌ها در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ کرج جایگزین کند، آژانس اتمی توانایی تثبیت مجدد تداوم اطلاعات در آینده را از دست خواهد داد. ما از ایران می‌خواهیم که فورا دسترسی به تاسیسات کرج را برای آژانس اتمی مهیا کند و اجازه دهد دوربین‌ها تعویض شوند.

تروئیکای اروپایی در ادامه نوشته‌اند: توافق ۱۲ سپتامبر نشان داد که ایران توافق کرده تا با دیدگاه حل مشکلات در رابطه با تعهدات قانونی‌اش ذیل توافق جامع پادمانی، بیش از پیش به گفت‌وگوهای سطح بالا با آژانس اتمی مشغول شود. ما از ایران می‌خواهیم که فورا به این گفت‌وگوهای سطح بالا مشغول شود و با دیدگاه حصول پیشرفت سریع و ملموس همکاری کاملی با تحقیقات داشته باشد.

در انتهای بیانیه آمده است: این مشکلات بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش و ایفای نقشی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به این سازمان واگذار شده، تاثیر می‌گذارند. ما طی روزهای آتی به رایزنی با شرکای درخصوص گام‌های آتی و تصمیم‌گیری درخصوص اقدمات مناسب خواهیم پرداخت.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز یک‌شنبه ادعا کرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس تاکید می‌کند که تصمیم ایران مبنی بر عدم ایجاد دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج برخلاف موارد توافق شده در بیانیه مشترکی است که روز ۱۲ سپتامبر منتشر شد.

آژانس همچنین در بیانیه‌اش آورده است: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر به بازرسان آژانس اجازه داد تجهیزات تعریف شده آژانس برای فعالیت‌های نظارتی را سرویس کرده و کارت حافظه آن‌ها را در تمامی مکان‌های لازم در ایران تعویض کند، به استثنای کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج.

کاظم غریب‌آبادی نماینده کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم ایجاد دسترسی ایران برای بازرسان آژانس به مجموعه کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج و مغایر بودن این موضوع با توافق اخیر آژانس و ایران، در صفحه توییترش نوشت: عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از ۳ حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است.

غریب آبادی افزود: بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس در ۱۲ سپتامبر بر مبنای حسن نیت ایران و به منظور تعویض کارت حافظه «تجهیزات تعریف‌شده» به دست آمده بود. این فعالیت‌ها از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر توسط آژانس اجرا شدند. نمانده کشورمان در وین ادامه داد: در طی مذاکرات تهران و وین، ایران اشاره کرده بود که چون مجتمع کرج هنوز تحت تحقیقات امنیتی و قضایی قرار دارد، تجهیزات مرتبط با این مجتمع مشمول سرویس شدن نمی‌شوند. به همین دلیل است که عبارت «تجهیزات تعریف‌شده» در بیانیه مشترک به کار رفته است.

او افزود: بنابراین، گزارش مدیرکل در ۲۶ سپتامبر درست نیست و فراتر از موارد توافق شده در بیانیه مشترک است. هر تصمیمی که از سوی ایران درباره تجهیزات نظارتی گرفته شود، تنها مبتنی بر ملاحظات سیاسی است تا ملاحظات  حقوقی و آژانس نمی‌تواند و نباید این موضوع را حق خود بداند.

علاوه بر این، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در پاسخ به انتشار گزارش غلط آقای گروسی مدیرکل آژانس، نامه ای برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیر سازنده اعتراض شده است.

کمالوندی توضیح داد: آقای گروسی و همکاران ایشان به خوبی میدانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی ( دوربین ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی گردید.

وی گفت: درخواست تعمیم تعویض کارت های حافظه به دوربین های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیدار حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شده بود که در هر دو بار ضمن ارائه توضیحات توسط مهندس اسلامی، پاسخ منفی و مخالفت ایران را بدنبال داشت. کمالوندی توضیح داد که درج واژه " مشخص شده " در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع از سرویس و تعویض کارتهای حافظه صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان یاد آوری نمود که در دیدار وین هنگامی که بار دیگر مدیرکل درخواست سرویس دوربینهای مجتمع کرج را مطرح نمود، مهندس اسلامی با صراحت کامل و ذکر دلایل مطرح شده در جلسه قبل، تعمیم تعویض کارتهای حافظه به مجتمع یاد شده را ناممکن و خارج از چارچوب بیانیه مشترک اعلام نمود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران متذکر شد که ضرورت دارد مسئولین این سازمان بین المللی با پرهیز از موضع گیری های هدفمند سیاسی، گزارشات غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده بدنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکنند.