۰ نفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد؛

موافقت خودروسازان با واردات خودرو

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 566179
موافقت خودروسازان با واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت خودروسازان با واردات خودرو خبر داد و گفت: در نخستین فرصت، رفع ابهامات شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مصوبه مجلس برای واردات خودرو در قالب طرح ساماندهی خودرو از سوی نهادهای مختلف در حال بررسی است و در آخرین اظهارنظرها شاهد اعلام برخی ایرادات شکلی از سوی شورای نگهبان نسبت به این مصوبه بودیم و حالا قرار است موضوع واردات خودرو توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا با رفع ایرادات شورای نگهبان، مجددا در دستور کار مجلس و رأی گیری برای تصویب دوباره قرار گیرد.

حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه در نخستین فرصت رفع ابهامات شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار می‌گیرد و توضیحات لازم ارائه خواهد شد، گفت: شورای نگهبان تنها دو ابهام به این مصوبه وارد کرد و ایرادی مبنی بر مغایرت آن با قانون اساسی و شرع از این مصوبه گرفته نشد.

وی افزود: یکی از این ابهاماتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره واردات مشروط خودرو وارد دانست، در مورد جمله «تصویب سایر مقررات بر عهده وزارت صمت است» بود که این ابهام به جا و درست است. باید به جای عبارت مذکور، در متن مصوبه ذکر می‌شد که «آئین‌نامه اجرایی این بند توسط دولت تهیه می شود».

فیروزی ادامه داد: در ابهام دیگر، شورای نگهبان خواستار شفاف‌سازی نحوه انتقال ارز برای واردات خودرو شده که این موضوع نیز باید اصلاح شود و کمیسیون صنایع و معادن مجلس تلاش می کند این ابهامات را رفع کند.

نزولی شدن قیمت خودرو در بازار با مصوبه مجلس

وی افزود: ساز و کار پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در مصوبه مجلس موجب تنظیم بازار، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، کمک به تولید داخلی، ایجاد رقابت سالم و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین درباره تاثیر مصوبه مجلس مبنی بر واردات مدیریت شده خودرو بر بازار، توضیح داد: بازار واکنش مثبتی به مصوبه مجلس داشت به گونه‌ای که قیمت‌ها در روزهای اخیر نزولی شد. این مصوبه بر قیمت خودروهای خارجی تاثیر بسیار داشت و خودروهای داخلی نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

وی با بیان اینکه با اصلاح این مصوبه در کمیسیون صنایع و معادن و تایید آن توسط شورای نگهبان شاهد کاهش بیشتر قیمت خودروها خواهیم بود، تصریح کرد: خودروسازان در نشست‌های مختلف کمیسیون صنایع و معادن نیز با واردات خودرو اعلام موافق کرده اند زیرا نسبت به کمبودهای بازار و بیشتر بودن تقاضا نسبت به تولید  آگاه هستند.