۰ نفر

واکنش آمریکا به بیانیه اخیر آژانس درباره ایران

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۱
کد خبر: 566177
واکنش آمریکا به بیانیه اخیر آژانس درباره ایران

نماینده آمریکا در شورای حکام امروز در بیانیه‌ای در واکنش به ادعای اخیر آژانس مبنی بر عدم ایجاد دسترسی از سوی ایران به سایت تسای کرج، خواستار ایجاد دسترسی به مکان‌های لازم شد.

به گزارش رویترز، آمریکا در بیانیه‌ای در یک جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر بیشتر، دسترسی لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در این بیانیه آمده است: اگر ایران این کار را نکند، در روزهای آتی با دیگر اعضای شورا به دقت درباره پاسخی مناسب به آن رایزنی خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، واکنش آمریکا در پی این مطرح می ‌شود که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز یک‌شنبه ادعا کرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس تاکید می‌کند که تصمیم ایران مبنی بر عدم ایجاد دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج برخلاف موارد توافق شده در بیانیه مشترکی است که روز ۱۲ سپتامبر منتشر شد.

آژانس همچنین در بیانیه‌اش آورده است: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر به بازرسان آژانس اجازه داد تجهیزات تعریف شده آژانس برای فعالیت‌های نظارتی را سرویس کرده و کارت حافظه آن‌ها را در تمامی مکان‌های لازم در ایران تعویض کند، به استثنای کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج.

کاظم غریب‌آبادی نماینده کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم ایجاد دسترسی ایران برای بازرسان آژانس به مجموعه کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج و مغایر بودن این موضوع با توافق اخیر آژانس و ایران، در صفحه توییترش نوشت: عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از ۳ حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است.

غریب آبادی افزود: بیانیه مشترک رییس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس در ۱۲ سپتامبر بر مبنای حسن نیت ایران و به منظور تعویض کارت حافظه «تجهیزات تعریف‌شده» به دست آمده بود. این فعالیت‌ها از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر توسط آژانس اجرا شدند.

نمانده کشورمان در وین ادامه داد: در طی مذاکرات تهران و وین، ایران اشاره کرده بود که چون مجتمع کرج هنوز تحت تحقیقات امنیتی و قضایی قرار دارد، تجهیزات مرتبط با این مجتمع مشمول سرویس شدن نمی‌شوند. به همین دلیل است که عبارت «تجهیزات تعریف‌شده» در بیانیه مشترک به کار رفته است.

او افزود: بنابراین، گزارش مدیرکل در ۲۶ سپتامبر درست نیست و فراتر از موارد توافق شده در بیانیه مشترک است. هر تصمیمی که از سوی ایران درباره تجهیزات نظارتی گرفته شود، تنها مبتنی بر ملاحظات سیاسی است تا ملاحظات  حقوقی و آژانس نمی‌تواند و نباید این موضوع را حق خود بداند.