۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت برای پنجمین روز متوالی / محدودیت عرضه از عوامل حمایت‌ کننده بازار

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 566144
رشد قیمت نفت برای پنجمین روز متوالی / محدودیت عرضه از عوامل حمایت‌ کننده بازار

به دنبال امیدواری به افزایش تقاضا و از طرفی نگرانی از محدودیت عرضه، قیمت نفت در اولین روز معاملات هفته رشد قابل توجهی تجربه کرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که برداشته شدن برخی محدودیت‌های ویروس کرونا در برخی نقاط جهان باعث افزایش تقاضا شده و در همین حال نگرانی‌ها از وضعیت عرضه همچنان پابرجاست، قیمت نفت روز دوشنبه برای پنجمین روز متوالی افزایش یافت و برنت در نزدیکی کانال 80دلاری قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از ثبت رشد برای سومین هفته متوالی در روز جمعه، امروز 92سنت معادل 1.2درصد افزایش یافت و به 79.01دلار در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال تجربه افزایش قیمت برای پنجمین هفته متوالی، روز دوشنبه با 83سنت معادل 1.1درصد رشد، به قیمت 74دلار و 81سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که نزدیک به بالاترین سطح آن از ماه جولای بود.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی اذعان داشتند: "محدودیت عرضه و همچنین کاهش موجودی ذخایر در سراسر مناطق ادامه دارد."

این تحلیلگران همچنین در ادامه اظهار کردند از آنجا که گاز برای تولید برق نسبتا ارزان است، افزایش قیمت این مایع نیز به رشد قیمت نفت کمک کرده است.

از طرفی، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و تاخیر در تعمیر و نگهداری میادین نفتی در شرایط شیوع ویروس کرونا که باعث افت تولید شده، اکنون با موج افزایش تقاضا مواجه شده‌اند و برای بالا بردن میزان عرضه خود دچار چالش هستند.

در همین حال، چین که برای اولین بار اقدام به فروش نفت از ذخایر استراتژیک خود کرده، تاثیر چندانی بر قیمت طلای سیاه نداشته است. شرکت‌های پتروچاینا و هنگلی چهار محموله در مجموع به میزان 4.43میلیون بشکه خریداری کردند.

از آنجا که پالایشگاه‌های دومین واردکننده نفت خام در جهان با امیدواری به رشد تقاضا ذخایر خود را افزایش دادند، واردات نفت خام هند در ماه آگوست به بالاترین سطح خود در سه ماه اخیر رسید.