۰ نفر

جاماندگان به سهام عدالت می‌ رسند؟

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹
کد خبر: 566129
جاماندگان به سهام عدالت می‌ رسند؟

برخی از اعضای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، معتقد هستند دولت از طریق فروش برخی از سهام و دارایی‌های خود در بورس می‌تواند سهام عدالت جاماندگان را تامین کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ۱۴ شهریور امسال «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در گفت و گویی از موافقت رییس جمهوری برای تعیین تکلیف سهام عدالت برای جاماندگان تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبرداد.

 وی در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار کرد: اخیرا پیشنهادی از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت که به ویژه اینکه این افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بازنشستگان و ایثارگران هستند به رییس جمهور ارائه دادیم ، خوشبختانه رییس جمهور هم موافقت کلی خود را با این مساله اعلام کردند.

پورابراهیمی با اشاره به ارجاع این موضوع از سوی رییس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی آن ادامه داد: فکر می‌کنیم تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اقدامات کوتاه مدت ما در نیمه دوم امسال خواهد بود که می‌تواند بهبودی در زندگی جمعیت قابل توجهی از مردم ایجاد کند.

این در حالی است که «احسان خاندوزی» ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی کرسی وزارت اقتصاد در مجلس اعلام کرد که در صورت رای نمایندگان مجلس به وی، موضوع جاماندگان سهام عدالت را پیگیری خواهد کرد.

دولت از طریق دارایی‌های خود در بورس مشکل جاماندگان سهام عدالت را رفع کند

در همین ارتباط «رحیم زارع» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: حدود ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت دارند که ثبت آنها در دولت‌های نهم و دهم انجام شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای ثبت نام از جاماندگان اتفاق خاصی رخ نداد.

وی افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت داریم که بیشتر این افراد کودکان، کارگران، مددجویان بهزیستی و مشاغل آزاد هستند که ممکن است به دلیل عدم دسترسی به ثبت نام یا عدم اطلاع رسانی موفق به ثبت نام نشده باشند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره راهکارهای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت گفت:‌ دولت سهام‌دار شرکت‌های بسیار زیادی است و با درصدهای مختلفی در این شرکت‌ها سهام دارد. دولت می‌تواند از طریق دارایی‌های خود در بورس مشکل تامین مالی جاماندگان سهام عدالت را رفع کند و مدیریت آن را به مردم بدهد.

کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر جاماندگان سهام عدالت است

«غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: پیش از این دولت دوازدهم اعلام کرده بود که سهامی برای اعطا به جاماندگان سهام عدالت ندارد اما مرکز پژوهش‌های مجلس فهرستی از شرکت‌های دولتی که امکان واگذاری آنها وجود دارد، تهیه کرده است که دولت می‌تواند از این منابع برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سازمان بهزیستی  جامانده سهام عدالت هستند. گروههای دیگری هم هستند که در آن زمان از ثبت نام در سهام عدالت جاماندند یا ثبت نام کردند ولی دعوت نامه به آنها نرسیده است.

مرحبا با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون اقتصادی در حال پیگیری است ولی هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: دولت و مجلس در حال پیگیری این مشکل هستند. چرا که باید سهامی وجود داشته باشد تا بتوان آن را به جاماندگان اعطا کرد. البته ما معتقدیم این سهام وجود دارد و دنبال کشف این سهام هستیم تا به جاماندگان اعطا شود.

حل مشکل جاماندگان سهام عدالت به عزم دولت بستگی دارد

«مهدی طغیانی» ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این رابطه گفت: دولت دوازهم از نظر کارشناسی قائل به این موضوع نبود که سهم باقیمانده‌ای برای اعطا به جاماندگان سهام عدالت وجود دارد. چرا که باید برای حدود بیش از ۲۰ میلیون نفر سهام توزیع کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع در دولت سیزدهم نیز مطرح شده است و اگر دولت بتواند سهم لازم را برای جاماندگان در نظر بگیرد،  مجلس با دولت همکاری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چه زمانی موضوع جاماندگان سهام عدالت حل خواهد شد به پیگیری و عزم دولت بستگی دارد. به عبارتی اگر دولت عزمی داشته باشد و سهام قابل واگذاری را شناسایی کند، می‌توان به این واگذاری‌ها امیدوار بود.

پیش از این «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص برنامه‌ دولت سیزدهم برای حل مشکل جاماندگان سهام عدالت گفته بود که رییس جمهوری از وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته‌اند تا برنامه‌ای برای پوشش جاماندگان سهام عدالت آماده کنند و در این راستا ما در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره فعالیت کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه طرحی در خصوص جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: اگر نیاز به اخذ اختیارات قانونی در این مورد وجود داشته باشد، حتما از مجلس کمک می‌گیریم.

با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس و وعده‌هایی وزیر امور اقتصاد و دارایی در دولت سیزدهم برای تحقق این موضوع، باید منتظر ماند و دید تکلیف طرح ساماندهی سهام عدالت در صورت تبدیل به قانون چه می‌شود و آیا ۲۰ میلیون جامانده‌ای که در طرح مجلس پیش‌بینی شده‌اند به سهام عدالت می‌رسند یا خیر.