۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برای اولین بار در کشور میزان تولید گوشت قرمز از مصرف پیشی گرفت / زنگ خطر کاهش عرضه در ماه‌ های آتی

۵ مهر ۱۴۰۰، ۹:۳۷
کد خبر: 566100
برای اولین بار در کشور میزان تولید گوشت قرمز از مصرف پیشی گرفت / زنگ خطر کاهش عرضه در ماه‌ های آتی

رییس شورای تامین دام کشور از پیشی گرفتن عرضه گوشت قرمز نسبت به مصرف آن در ۶ ماهه دوم سالجاری برای اولین بار در کشور خبر داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور گفت: به دلیل مشکلات دامداران در تامین نهاده‌های خوراک دام ۲۳ تا ۲۵ میلیون راس دام لاغر در دامداری های کشور وجود دارد که بخش عمده آن مربوط به دام عشایر و روستایی است. 

وی ادامه داد: در عین حال تعداد زیادی دام در دامداری ها مانده اند که وزن آن ها بسیار بالا رفته و دچار انباشت چربی مضاعف شده اند. 

پوریان جمعیت این دام ها در دامداری ها را ۷ میلیون راس دام سبک و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین عنوان کرد. 

وی دلیل وجود این دام ها در دامداری ها را نبود بازار مصرف دانست و افزود: این دام ها بیش از ۳ فصل، از زمستان سال گذشته تا امروز بدون مشتری در دامداری های کشور مانده اند. 

 پوریان یادآور شد: دام های مانده در دامداری ها کیفیت گوشت خود را از دست داده اند و درصد چربی بالاتری نسبت به گوشت دارند و این موضوع فروش آن ها را در بازار کم رمق گوشت قرمز برای دامداران سخت کرده است.

رییس شورای تامین دام کشور، دلایل کم رمق بودن بازار گوشت قرمز را شیوع ویروس کرونا و وضعیت نامساعد اقتصادی مردم و کاهش توان آن ها برای خرید گوشت قرمز  برشمرد. 

پوریان یادآور شد: همچنان مراکز پر مصرف گوشت قرمز بسته هستند و مردم به دلیل مشکلات اقتصادی سهم گوشت قرمز را در سبد خانوار کاهش داده اند.

وی از پیشی گرفتن عرضه گوشت قرمز نسبت به مصرف آن در ۶ ماهه دوم سالجاری برای اولین بار در کشور خبر داد.

پوریان گفت: میزان مصرف گوشت قرمز در ۶ ماهه دوم سال معمولا ۵۰۰ هزار تن است، با توجه به تعداد دام ها در دامداری‌ها ۷۲۰ هزار تن گوشت قرمز آماده عرضه به بازار در ۶ ماهه دوم سال است که بیش از نیاز کشور است.

به گفته رییس شورای تامین دام کشور شاید در ظاهر این خبری خوب باشد اما در واقع نشان از اوضاع نامساعد دامداران و مصرف کنندگان دارد. 

پوریان تصریح کرد: اگر برای پویایی صنعت دامپروری کشور فکری نشود ادامه این وضعیت می تواند منتج به کاهش تولید و عرضه گوشت قرمز در کشور شود. 

وی قیمت روز خرید هر کیلوگرم دام سبک کشتاری از دامداران را ۵۵ هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین کشتاری را ۵۳ هزار تومان اعلام کرد.