۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

موعد انتخابات تاریخی آلمان / کناره گیری آنجلا مرکل پس از ۱۶سال

۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 565978
موعد انتخابات تاریخی آلمان / کناره گیری آنجلا مرکل پس از ۱۶سال

امروز میلیون‌ها آلمانی برای شرکت در انتخاباتی که چهره آلمان و اروپا را تغییر خواهد داد در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز پس از ۱۶ سال قدرت، در حال آماده شدن برای ترک مقام خود است.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، امروز رای گیری در شعب اخذ رای در سراسر آلمان بین ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر به وقت محلی در جریان است. همچنین بسیاری از واجدین شرایط شرکت در انتخابات آلمان، در روزهای گذشته به صورت رای‌گیری پستی در انتخابات شرکت کرده‌اند. 

در انتخابات‌های اخیر آلمان، معمولا انتخاب مجدد مرکل از پیش مشخص بود و رقابت‌های انتخاباتی در این کشور بدون وقوع شگفتی و همچنین معرفی چهره‌ای جدید به پایان می‌رسید. اما پس از اعلام کناره‌گیری آنجلا مرکل از مقام صدراعظمی، فضای انتخاباتی آلمان شکلی رقابتی به خود گرفت و مردم این کشور برای انتخاب چهره‌ای جدید به پای صندوق‌های رای می‌روند.

در هفته‌های گذشته رقابت برای جانشینی آنجلا مرکل، به ‌شدت فشرده بود و بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، احزاب شانه به شانه هم پیش آمده‌اند و تقریبا از شانس مساوی برای پیروزی در انتخابات برخوردارند.

بر اساس نتایج ۲ نظرسنجی اصلی در آلمان که دو روز مانده به انتخابات منتشر شد، سوسیال دموکرات‌ها برتری خود را نسبت به دموکرات مسیحی‌ها از دست داده‌ و هر دو حزب مدعی، در نظرسنجی‌ها برابر هستند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، شانس این دو حزب اصلی آلمان در انتخابات امروز برابر و تشکیل دولت ائتلافی اجتناب‌ناپذیر است. 

رای دهندگان آلمانی در این انتخابات به دنبال انتخاب رهبری کاریزماتیک هستند که بتواند جانشین مناسبی برای مرکلی باشد که به مدت ۱۶ سال در قدرت بود و بسیاری زمان رهبری او بر آلمان را عصر طلایی این کشور می‌دانند.

آرمین لاشت، رهبر ۶۰ ساله حزب دموکرات مسیحی از سال ۲۰۱۷ تاکنون رئیس‌ نوردراین-وستفالن، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان است. در صورت پیروزی اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی در انتخابات، این سیاستمدار نزدیک به آنجلا مرکل مسئولیت هدایت نخستین اقتصاد بزرگ اروپا را برعهده خواهد گرفت.

اما یکه‌تازی لاشت در دوران تبلیغات انتخاباتی آلمان پس از پخش تصاویری از خندیدن او در هنگام بازدید از شهری در آلمان که به دنبال سیل‌هایی ویرانگر بسیار آسیب دیده بود، شانس پیروزی او را در انتخابات به شدت کاهش داد.

همچنین آنالنا بائربوک نامزد سبزها برای صدراعظمی آلمان از سال ۲۰۱۸ تاکنون به همراه روبرت هابک یکی از دو رهبر این حزب است. اولاف شولتز گزینه سوسیال دموکرات‌ها برای جانشینی آنجلا مرکل نیز سابقه دو بار فعالیت به عنوان وزیر در دولت‌های صدراعظم کنونی آلمان را دارد.

عوامل مختلفی پیش‌بینی نتیجه قطعی انتخابات ۲۰۲۱ آلمان را دشوار ساخته است. اما روشن است که دولت بعدی این کشور ائتلافی خواهد بود، زیرا انتظار نمی‌رود هیچ حزبی کرسی‌های کافی برای حکومت به تنهایی را به‌دست آورد. تحلیلگران در ماه‌های گذشته همواره گمانه زنی‌های زیادی درباره چگونگی شکل گیری یک دولت ائتلافی انجام داده‌اند. مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی به احتمال زیاد هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

هر فردی که جانشین آنجلا مرکل شود و رهبری یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را به‌دست گیرد، بدون شک با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد شد. درحال‌حاضر آلمان با چالش‌هایی از جمله اجرا و پرداخت هزینه‌گذار سبز (جایگزینی انرژی‌های سبز و تجدید پذیر به جای سوخت‌های فسیلی)، بحران پناهجویان، افزایش سریع جمعیت و همچنین رقابت با کشورهایی مانند چین روبه‌رو است.

اولویت‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت آینده آلمان که به احتمال زیاد یک ائتلاف سه حزبی خواهد بود، در جریان مذاکرات برای تشکیل ائتلاف مشخص و نخستین پیامدهای آن از سال ۲۰۲۳ به وقوع خواهد پیوست.